Podul de teatru între România şi Moldova – Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/podul-de-teatru-intre-romania-si-moldova-teatru-romanesc-la-bucuresti-si-chisinau/

Teatrul Naţional Bucureşti a deschis stagiunea săptămâna trecută cu patru spectacole ale Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău: „Amorul dănţuie şi feste joacă”, după William Shakespeare, în regia lui Alexandru Vasilache; „12 scaune” după Ilf şi Petrov în regia lui de Petru Hadârcă; „Copiii foametei. Mărturii” de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu şi „Hronicul găinarilor” după Aureliu Busuioc. în regia lui Petru Hadârcă.

Un articol de Monica Andrei|20 septembrie 2014

“Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău” este proiectul cultural fericit care a prins viaţă între cele două Teatre Naţionale – „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti şi „Mihai Eminescu” din Chişinău constând în realizarea unui turneu teatral între cele două capitale.

Între 23 şi 28 septembrie 2014, scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu din Chişinău, găzduieşte câte două reprezentaţii cu producţiile Teatrului Naţional din Bucureşti: „Dineu cu proşti de Francis Veber, în regia lui Ion Caramitru, „Sinucigaşul de Nikolai Erdman în regia lui Felix Alexa şi „Micul infern de Mircea Ştefănescu, în regia lui Mircea Cornişteanu.

În prima seară

În prima seară din deschiderea stagiunii Teatrului Naţional din Bucureşti a avut loc spectacolul cu piesa„Amorul dănţuie şi feste joacă”, după Shakespeare. Regizorul Alexandru Vasilache invită spectatorul la o dublă călătorie într-un spectacol bine gândit, pornind de la comediile shakespeariene pe un drum, luând motivul dragostei, femeia îndărătnică modelată de către bărbatul ei după căsătorie, în scene care se topesc una în alta, în jocul dragostei celor cinci perechi de îndrăgostiţi.

Celălalt drum pavat cu un scenariu din folclorul basarabean, cu riturile de trecere (naştere, moarte, nuntă), cântece, bocete şi strigături şi jocuri populare (sârba, hora, bătuta). Actorii îmbrăcaţi în costume populare au transmis mesaje de-o tulburătoare frumuseţe prin joc şi cântec şi o simbolistică bogată bine integrată în

Petru HADARCĂ - 12 Scaune

Petru HADARCĂ – 12 Scaune

spectacol.

Spectacolul a fost un pic cam lung şi din vina discursurilor oficiale care au avut loc la începutul serii. Pe scenă au urcat: Ion Caramitru, (Director General al Teatrului Național din București), Petru Hadârcă, (Director General al Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău), care au vorbit publicului despre importanţa cooperarării culturale între România și Republica Moldova.

Evenimentul s-a bucurat de prezența Ministrului Afacerilor Externe, domnul Titus Corlățean, a Ministrului Culturii din Republica Moldova, doamna Monica Babuc, Ministrului Culturii, Kelemen Hunor și a Președintelui Institutului Cultural Român, domnul Lilian Zamfiroiu. Au fost prezenți, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova la București, excelența sa domnul Iurie Reniță și Consulul Ambasadei Republicii Moldova, domnul Eugen Rusu.

În următoarele seri

A doua seară, publicul naţionalului bucureştean a avut ocazia să vadă comedia „12 Scaune după IIf şi Petrov, în regia lui de Petru Hadârcă. Cele 12 scaune dintr-un set de mobilă, ajung fiecare în altă parte după instalarea stalinismului la putere. O bătrână bogată, paralizată într-un scaun cu rotile, aflată în pragul morţii, îi mărturiseşte ginerelui ei, că în interiorul unui scaun şi-a pus bijuteriile.

În oraş, urmează un mataron după găsirea scaunelor, iar actorii cântă şi dansează încântător în societatea unde goana după avere şi putere, minciuna, birocraţia, hoţia şi corupţia reprezintă totul. Coregrafa Victoria Bucun merită aplauze.

„Copiii foametei. Mărturii de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu, programat la Sala Atelier a fost al treilea spectacol din turneu. Alexei Vakulovschi a răscolit amintirile consătenilor săi despre atrocităţile suferite din timpul foametei în satul Antoneşti dintr-un raion basarabean între 1946-1947 în vremea stalinismului.

Groaza şi foametea de atunci au fost aduse într-un spectacol de teatru de către Luminiţa Ţâcu, prinzând viaţă prin graiul celor 10 actori talentaţi: Diana Decuseară, Ghenadie Gâlcă, Alexandru Pleşca, Doriana Zubcu-Marginean, Snejana Puică, Iurie Focşa, Iurie Radu, Draga-Dumitriţa Drumi, Leo Rudenco.

În ultima seară a avut loc spectacolul „Hronicul găinarilor o transpunere scenică a romanului lui Aureliu Busuioc, în regia lui Petru Hadârcă. Regizorul aduce în faţa publicului un spectacol, cu muzică populară cântată de orchestra situată în fosa din faţa scenei, în riPodul de teatrutmurile Ciuleandrei, derulându-se şi povestea unui hoţ de găini dintr-un sat şi a vrăjitoarei sale neveste care-i lecuia pe toţi de orice.

Acţiunea se petrece înainte şi după venirea lui Stalin la putere. Transformările care au avut loc în cătunul respectiv sunt privite cu multă ironie stârnind râsul şi aplauze dese în timpul reprezentaţiei şi la final.

În fiecare seară trupa de actori ai Teatrului Naţional din Chişinău a încântat publicul prin prestaţiile actoriceşti de mare clasă, şi-a meritat aplauzele din final, mai mult de un sfert de oră, şi bisurile. Un regal actoricesc. Şi bravooo trupei din Chişinău!

Foto: Podul de teatru, Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău – TNB



09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.