Podul de teatru între România şi Moldova – Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/podul-de-teatru-intre-romania-si-moldova-teatru-romanesc-la-bucuresti-si-chisinau/

Teatrul Naţional Bucureşti a deschis stagiunea săptămâna trecută cu patru spectacole ale Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău: „Amorul dănţuie şi feste joacă”, după William Shakespeare, în regia lui Alexandru Vasilache; „12 scaune” după Ilf şi Petrov în regia lui de Petru Hadârcă; „Copiii foametei. Mărturii” de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu şi „Hronicul găinarilor” după Aureliu Busuioc. în regia lui Petru Hadârcă.

Un articol de Monica Andrei|20 septembrie 2014

“Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău” este proiectul cultural fericit care a prins viaţă între cele două Teatre Naţionale – „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti şi „Mihai Eminescu” din Chişinău constând în realizarea unui turneu teatral între cele două capitale.

Între 23 şi 28 septembrie 2014, scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu din Chişinău, găzduieşte câte două reprezentaţii cu producţiile Teatrului Naţional din Bucureşti: „Dineu cu proşti de Francis Veber, în regia lui Ion Caramitru, „Sinucigaşul de Nikolai Erdman în regia lui Felix Alexa şi „Micul infern de Mircea Ştefănescu, în regia lui Mircea Cornişteanu.

În prima seară

În prima seară din deschiderea stagiunii Teatrului Naţional din Bucureşti a avut loc spectacolul cu piesa„Amorul dănţuie şi feste joacă”, după Shakespeare. Regizorul Alexandru Vasilache invită spectatorul la o dublă călătorie într-un spectacol bine gândit, pornind de la comediile shakespeariene pe un drum, luând motivul dragostei, femeia îndărătnică modelată de către bărbatul ei după căsătorie, în scene care se topesc una în alta, în jocul dragostei celor cinci perechi de îndrăgostiţi.

Celălalt drum pavat cu un scenariu din folclorul basarabean, cu riturile de trecere (naştere, moarte, nuntă), cântece, bocete şi strigături şi jocuri populare (sârba, hora, bătuta). Actorii îmbrăcaţi în costume populare au transmis mesaje de-o tulburătoare frumuseţe prin joc şi cântec şi o simbolistică bogată bine integrată în

Petru HADARCĂ - 12 Scaune

Petru HADARCĂ – 12 Scaune

spectacol.

Spectacolul a fost un pic cam lung şi din vina discursurilor oficiale care au avut loc la începutul serii. Pe scenă au urcat: Ion Caramitru, (Director General al Teatrului Național din București), Petru Hadârcă, (Director General al Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău), care au vorbit publicului despre importanţa cooperarării culturale între România și Republica Moldova.

Evenimentul s-a bucurat de prezența Ministrului Afacerilor Externe, domnul Titus Corlățean, a Ministrului Culturii din Republica Moldova, doamna Monica Babuc, Ministrului Culturii, Kelemen Hunor și a Președintelui Institutului Cultural Român, domnul Lilian Zamfiroiu. Au fost prezenți, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova la București, excelența sa domnul Iurie Reniță și Consulul Ambasadei Republicii Moldova, domnul Eugen Rusu.

În următoarele seri

A doua seară, publicul naţionalului bucureştean a avut ocazia să vadă comedia „12 Scaune după IIf şi Petrov, în regia lui de Petru Hadârcă. Cele 12 scaune dintr-un set de mobilă, ajung fiecare în altă parte după instalarea stalinismului la putere. O bătrână bogată, paralizată într-un scaun cu rotile, aflată în pragul morţii, îi mărturiseşte ginerelui ei, că în interiorul unui scaun şi-a pus bijuteriile.

În oraş, urmează un mataron după găsirea scaunelor, iar actorii cântă şi dansează încântător în societatea unde goana după avere şi putere, minciuna, birocraţia, hoţia şi corupţia reprezintă totul. Coregrafa Victoria Bucun merită aplauze.

„Copiii foametei. Mărturii de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu, programat la Sala Atelier a fost al treilea spectacol din turneu. Alexei Vakulovschi a răscolit amintirile consătenilor săi despre atrocităţile suferite din timpul foametei în satul Antoneşti dintr-un raion basarabean între 1946-1947 în vremea stalinismului.

Groaza şi foametea de atunci au fost aduse într-un spectacol de teatru de către Luminiţa Ţâcu, prinzând viaţă prin graiul celor 10 actori talentaţi: Diana Decuseară, Ghenadie Gâlcă, Alexandru Pleşca, Doriana Zubcu-Marginean, Snejana Puică, Iurie Focşa, Iurie Radu, Draga-Dumitriţa Drumi, Leo Rudenco.

În ultima seară a avut loc spectacolul „Hronicul găinarilor o transpunere scenică a romanului lui Aureliu Busuioc, în regia lui Petru Hadârcă. Regizorul aduce în faţa publicului un spectacol, cu muzică populară cântată de orchestra situată în fosa din faţa scenei, în riPodul de teatrutmurile Ciuleandrei, derulându-se şi povestea unui hoţ de găini dintr-un sat şi a vrăjitoarei sale neveste care-i lecuia pe toţi de orice.

Acţiunea se petrece înainte şi după venirea lui Stalin la putere. Transformările care au avut loc în cătunul respectiv sunt privite cu multă ironie stârnind râsul şi aplauze dese în timpul reprezentaţiei şi la final.

În fiecare seară trupa de actori ai Teatrului Naţional din Chişinău a încântat publicul prin prestaţiile actoriceşti de mare clasă, şi-a meritat aplauzele din final, mai mult de un sfert de oră, şi bisurile. Un regal actoricesc. Şi bravooo trupei din Chişinău!

Foto: Podul de teatru, Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău – TNB



26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.