Podul de teatru între România şi Moldova – Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/podul-de-teatru-intre-romania-si-moldova-teatru-romanesc-la-bucuresti-si-chisinau/

Teatrul Naţional Bucureşti a deschis stagiunea săptămâna trecută cu patru spectacole ale Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău: „Amorul dănţuie şi feste joacă”, după William Shakespeare, în regia lui Alexandru Vasilache; „12 scaune” după Ilf şi Petrov în regia lui de Petru Hadârcă; „Copiii foametei. Mărturii” de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu şi „Hronicul găinarilor” după Aureliu Busuioc. în regia lui Petru Hadârcă.

Un articol de Monica Andrei|20 septembrie 2014

“Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău” este proiectul cultural fericit care a prins viaţă între cele două Teatre Naţionale – „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti şi „Mihai Eminescu” din Chişinău constând în realizarea unui turneu teatral între cele două capitale.

Între 23 şi 28 septembrie 2014, scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu din Chişinău, găzduieşte câte două reprezentaţii cu producţiile Teatrului Naţional din Bucureşti: „Dineu cu proşti de Francis Veber, în regia lui Ion Caramitru, „Sinucigaşul de Nikolai Erdman în regia lui Felix Alexa şi „Micul infern de Mircea Ştefănescu, în regia lui Mircea Cornişteanu.

În prima seară

În prima seară din deschiderea stagiunii Teatrului Naţional din Bucureşti a avut loc spectacolul cu piesa„Amorul dănţuie şi feste joacă”, după Shakespeare. Regizorul Alexandru Vasilache invită spectatorul la o dublă călătorie într-un spectacol bine gândit, pornind de la comediile shakespeariene pe un drum, luând motivul dragostei, femeia îndărătnică modelată de către bărbatul ei după căsătorie, în scene care se topesc una în alta, în jocul dragostei celor cinci perechi de îndrăgostiţi.

Celălalt drum pavat cu un scenariu din folclorul basarabean, cu riturile de trecere (naştere, moarte, nuntă), cântece, bocete şi strigături şi jocuri populare (sârba, hora, bătuta). Actorii îmbrăcaţi în costume populare au transmis mesaje de-o tulburătoare frumuseţe prin joc şi cântec şi o simbolistică bogată bine integrată în

Petru HADARCĂ - 12 Scaune

Petru HADARCĂ – 12 Scaune

spectacol.

Spectacolul a fost un pic cam lung şi din vina discursurilor oficiale care au avut loc la începutul serii. Pe scenă au urcat: Ion Caramitru, (Director General al Teatrului Național din București), Petru Hadârcă, (Director General al Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău), care au vorbit publicului despre importanţa cooperarării culturale între România și Republica Moldova.

Evenimentul s-a bucurat de prezența Ministrului Afacerilor Externe, domnul Titus Corlățean, a Ministrului Culturii din Republica Moldova, doamna Monica Babuc, Ministrului Culturii, Kelemen Hunor și a Președintelui Institutului Cultural Român, domnul Lilian Zamfiroiu. Au fost prezenți, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova la București, excelența sa domnul Iurie Reniță și Consulul Ambasadei Republicii Moldova, domnul Eugen Rusu.

În următoarele seri

A doua seară, publicul naţionalului bucureştean a avut ocazia să vadă comedia „12 Scaune după IIf şi Petrov, în regia lui de Petru Hadârcă. Cele 12 scaune dintr-un set de mobilă, ajung fiecare în altă parte după instalarea stalinismului la putere. O bătrână bogată, paralizată într-un scaun cu rotile, aflată în pragul morţii, îi mărturiseşte ginerelui ei, că în interiorul unui scaun şi-a pus bijuteriile.

În oraş, urmează un mataron după găsirea scaunelor, iar actorii cântă şi dansează încântător în societatea unde goana după avere şi putere, minciuna, birocraţia, hoţia şi corupţia reprezintă totul. Coregrafa Victoria Bucun merită aplauze.

„Copiii foametei. Mărturii de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu, programat la Sala Atelier a fost al treilea spectacol din turneu. Alexei Vakulovschi a răscolit amintirile consătenilor săi despre atrocităţile suferite din timpul foametei în satul Antoneşti dintr-un raion basarabean între 1946-1947 în vremea stalinismului.

Groaza şi foametea de atunci au fost aduse într-un spectacol de teatru de către Luminiţa Ţâcu, prinzând viaţă prin graiul celor 10 actori talentaţi: Diana Decuseară, Ghenadie Gâlcă, Alexandru Pleşca, Doriana Zubcu-Marginean, Snejana Puică, Iurie Focşa, Iurie Radu, Draga-Dumitriţa Drumi, Leo Rudenco.

În ultima seară a avut loc spectacolul „Hronicul găinarilor o transpunere scenică a romanului lui Aureliu Busuioc, în regia lui Petru Hadârcă. Regizorul aduce în faţa publicului un spectacol, cu muzică populară cântată de orchestra situată în fosa din faţa scenei, în riPodul de teatrutmurile Ciuleandrei, derulându-se şi povestea unui hoţ de găini dintr-un sat şi a vrăjitoarei sale neveste care-i lecuia pe toţi de orice.

Acţiunea se petrece înainte şi după venirea lui Stalin la putere. Transformările care au avut loc în cătunul respectiv sunt privite cu multă ironie stârnind râsul şi aplauze dese în timpul reprezentaţiei şi la final.

În fiecare seară trupa de actori ai Teatrului Naţional din Chişinău a încântat publicul prin prestaţiile actoriceşti de mare clasă, şi-a meritat aplauzele din final, mai mult de un sfert de oră, şi bisurile. Un regal actoricesc. Şi bravooo trupei din Chişinău!

Foto: Podul de teatru, Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău – TNB



29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.