Podul de teatru între România şi Moldova – Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/podul-de-teatru-intre-romania-si-moldova-teatru-romanesc-la-bucuresti-si-chisinau/

Teatrul Naţional Bucureşti a deschis stagiunea săptămâna trecută cu patru spectacole ale Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău: „Amorul dănţuie şi feste joacă”, după William Shakespeare, în regia lui Alexandru Vasilache; „12 scaune” după Ilf şi Petrov în regia lui de Petru Hadârcă; „Copiii foametei. Mărturii” de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu şi „Hronicul găinarilor” după Aureliu Busuioc. în regia lui Petru Hadârcă.

Un articol de Monica Andrei|20 septembrie 2014

“Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău” este proiectul cultural fericit care a prins viaţă între cele două Teatre Naţionale – „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti şi „Mihai Eminescu” din Chişinău constând în realizarea unui turneu teatral între cele două capitale.

Între 23 şi 28 septembrie 2014, scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu din Chişinău, găzduieşte câte două reprezentaţii cu producţiile Teatrului Naţional din Bucureşti: „Dineu cu proşti de Francis Veber, în regia lui Ion Caramitru, „Sinucigaşul de Nikolai Erdman în regia lui Felix Alexa şi „Micul infern de Mircea Ştefănescu, în regia lui Mircea Cornişteanu.

În prima seară

În prima seară din deschiderea stagiunii Teatrului Naţional din Bucureşti a avut loc spectacolul cu piesa„Amorul dănţuie şi feste joacă”, după Shakespeare. Regizorul Alexandru Vasilache invită spectatorul la o dublă călătorie într-un spectacol bine gândit, pornind de la comediile shakespeariene pe un drum, luând motivul dragostei, femeia îndărătnică modelată de către bărbatul ei după căsătorie, în scene care se topesc una în alta, în jocul dragostei celor cinci perechi de îndrăgostiţi.

Celălalt drum pavat cu un scenariu din folclorul basarabean, cu riturile de trecere (naştere, moarte, nuntă), cântece, bocete şi strigături şi jocuri populare (sârba, hora, bătuta). Actorii îmbrăcaţi în costume populare au transmis mesaje de-o tulburătoare frumuseţe prin joc şi cântec şi o simbolistică bogată bine integrată în

Petru HADARCĂ - 12 Scaune

Petru HADARCĂ – 12 Scaune

spectacol.

Spectacolul a fost un pic cam lung şi din vina discursurilor oficiale care au avut loc la începutul serii. Pe scenă au urcat: Ion Caramitru, (Director General al Teatrului Național din București), Petru Hadârcă, (Director General al Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău), care au vorbit publicului despre importanţa cooperarării culturale între România și Republica Moldova.

Evenimentul s-a bucurat de prezența Ministrului Afacerilor Externe, domnul Titus Corlățean, a Ministrului Culturii din Republica Moldova, doamna Monica Babuc, Ministrului Culturii, Kelemen Hunor și a Președintelui Institutului Cultural Român, domnul Lilian Zamfiroiu. Au fost prezenți, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova la București, excelența sa domnul Iurie Reniță și Consulul Ambasadei Republicii Moldova, domnul Eugen Rusu.

În următoarele seri

A doua seară, publicul naţionalului bucureştean a avut ocazia să vadă comedia „12 Scaune după IIf şi Petrov, în regia lui de Petru Hadârcă. Cele 12 scaune dintr-un set de mobilă, ajung fiecare în altă parte după instalarea stalinismului la putere. O bătrână bogată, paralizată într-un scaun cu rotile, aflată în pragul morţii, îi mărturiseşte ginerelui ei, că în interiorul unui scaun şi-a pus bijuteriile.

În oraş, urmează un mataron după găsirea scaunelor, iar actorii cântă şi dansează încântător în societatea unde goana după avere şi putere, minciuna, birocraţia, hoţia şi corupţia reprezintă totul. Coregrafa Victoria Bucun merită aplauze.

„Copiii foametei. Mărturii de Alexei Vakulovski, în regia Luminiţei Ţâcu, programat la Sala Atelier a fost al treilea spectacol din turneu. Alexei Vakulovschi a răscolit amintirile consătenilor săi despre atrocităţile suferite din timpul foametei în satul Antoneşti dintr-un raion basarabean între 1946-1947 în vremea stalinismului.

Groaza şi foametea de atunci au fost aduse într-un spectacol de teatru de către Luminiţa Ţâcu, prinzând viaţă prin graiul celor 10 actori talentaţi: Diana Decuseară, Ghenadie Gâlcă, Alexandru Pleşca, Doriana Zubcu-Marginean, Snejana Puică, Iurie Focşa, Iurie Radu, Draga-Dumitriţa Drumi, Leo Rudenco.

În ultima seară a avut loc spectacolul „Hronicul găinarilor o transpunere scenică a romanului lui Aureliu Busuioc, în regia lui Petru Hadârcă. Regizorul aduce în faţa publicului un spectacol, cu muzică populară cântată de orchestra situată în fosa din faţa scenei, în riPodul de teatrutmurile Ciuleandrei, derulându-se şi povestea unui hoţ de găini dintr-un sat şi a vrăjitoarei sale neveste care-i lecuia pe toţi de orice.

Acţiunea se petrece înainte şi după venirea lui Stalin la putere. Transformările care au avut loc în cătunul respectiv sunt privite cu multă ironie stârnind râsul şi aplauze dese în timpul reprezentaţiei şi la final.

În fiecare seară trupa de actori ai Teatrului Naţional din Chişinău a încântat publicul prin prestaţiile actoriceşti de mare clasă, şi-a meritat aplauzele din final, mai mult de un sfert de oră, şi bisurile. Un regal actoricesc. Şi bravooo trupei din Chişinău!

Foto: Podul de teatru, Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău – TNB



01
/10
/17

REPORTAJ „Linişte! Motor! Se filmează!” – o după-amiază pe platoul de filmare la „Moromeţii 2”, pe care regizorul Stere Gulea îl realizează în aceste zile chiar în satul Talpa şi în legendara casă folosită în clasicul film de acum trei decenii.

01
/10
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Istoria noastră e destul de plină de lucruri întunecate. Printre ele, sistemul concentraționar – unul dintre cele mai cumplite din lagărul socialist. Fără a căuta explicații de ce a fost așa, numeroasele mărturii publicate după revoluție dau măsura acestei cumplite experiențe îndurate de zeci de mii de români. Ele nu pot fi clasificate, nici stabili o ordine a valorii, a interesului lor. Fiecare trăire îngrozitoare de acest fel rămâne unică.

29
/09
/17

CRONICĂ DE FILM Noul documentar al lui Alexandru Solomon, „Ouăle lui Tarzan”, filmat în Abhazia, în special la un institut de experimente pe maimuţe iniţiat de sovietici în anii `20, este foarte probabil şi cel mai ambiţios film al său.

29
/09
/17

Reputatul regizor maghiar Bela Tarr, cunoscut pentru filme precum The Turin Horse si Satantango, si cineastul francez Laurent Cantet, castigatorul premiului Palme d'Or in 2008 cu drama Entre les murs, sunt doi dintre invitatii de onoare ai editiei a 8-a a Les Films de Cannes a Bucarest.

29
/09
/17

Teatrul Naţional Radiofonic continuă proiectul, de înaltă ţinută artistică, inaugurat recent cu un real succes: „Ne auzim la... Metropolis”. Luni, 2 octombrie 2017, la ora 11.00, la Teatrul Metropolis din Bucureşti (strada Mihai Eminescu nr. 89) va avea loc o întâlnire de suflet, în care va fi evocată personalitatea excepţională a regizorului Ion Vova, la 100 de ani de la naştere.

28
/09
/17

Pentru turistul care pune pentru prima dată piciorul în Asia, Thailanda e o altă planetă. Cu amestecul lui fascinant de zgârie-nori și mizerie, cu aglomerația lui teribilă, cu tuk-tuk-urile care se strecoară peste tot și trenurile suspendate, cu mâncarea preparată în plină stradă, cu aromele lui tari, cu ghirlandele de flori, cu templele ca-n povești, Bangkokul nu seamănă cu nimic.

28
/09
/17

Sub patronajul Ambasadei Regatului Belgiei la București, sâmbătă 30 septembrie va avea loc la ora 19:00, la Biserica Sf Tereza din București (Șos. Olteniței 3-5), al doilea din cele cinci concerte de muzică sacră și poezie belgiană din cadrul Festivalului de Muzică Sacră Belgiană, organizat de Asociația Culturală de Prietenie România-Belgia. La concertul de sâmbăta aceasta, în prezența Ambasadorului Regatului Belgiei la București, publicul va putea audia lucrări semnate de Jacques-Nicolas Lemmens și Cesar Franck (compozitori celebri în secolul IX) și doi compozitori contemporani (Jan Van Landeghem și Raoul de Smet, care au scris două lucrări special pentru această serie de concerte).

28
/09
/17

Icoană absolută, Brigitte Bardot continuă să dezlănţuie pasiuni. Cu părul ei despletit, picioarele goale, hainele minimaliste, mimica bosumflată, atitudinile ei neglijente, latura sălbatică, sinceritatea, natura ei rebelă şi sexualitatea neînfrânată, Bardot a schimbat radical imaginea femeii. BB împlinește, astăzi, 83 de ani!

28
/09
/17

Muzeul Județean de Istorie Brașov strânge obiecte cu valoare muzeală din fostele cartiere muncitorești și invită elevi să realizeze fotografii și să descopere amintirile generației bunicilor lor.

28
/09
/17

„Ouăle lui Tarzan”, de Alexandru Solomon, a fost selectat în competiţia Russian Open Documentary Film Festival „Artdocfest” 2017, care va avea loc la Moscova în perioada 6 - 12 decembrie. Producţia românească va concura cu şase documentare în festivalul din Rusia, care a fost fondat în 2007.

28
/09
/17

Leonardo DiCaprio și Martin Scorsese vor colabora din nou într-un film biografic despre viața fostului președinte al SUA Theodore Roosevel. DiCaprio îl va interpreta pe Roosevelt, a cărui președinție (1901-1909) a fost un element cheie în conservarea spațiilor naturale și faunei sălbatice prin promovarea de parcuri naționale.

27
/09
/17

INTERVIU Oana Răsuceanu și Asociația Culturală Control N invită liceenii să-și danseze poveștile, între 9 și 15 octombrie, în cadrul atelierului de dans contemporan pentru adolescenți Dance Yourself. Iată despre ce e vorba!

27
/09
/17

„Bacalaureat”, filmul pentru care Cristian Mungiu a câștigat premiul de regie la Cannes, „Ana, mon amour”, de Călin Peter Netzer, laureat cu un Urs de Argint la Berlin, „Fixeur”, de Adrian Sitaru, propunerea României la Oscar, dar și „6,9 pe scara Richter”, noua comedie muzicală a lui Nae Caranfil, vor putea fi văzute la cea de-a treia ediție a Zilelor Filmului Românesc (ZFR) la Chișinău.

27
/09
/17

După HABEMUS BEBE, Asociația Art No More revine în toamna aceasta cu un nou spectacol de teatru. Este vorba despre IDENTIC NATURAL, proiect teatral care exploatează una dintre cele mai discutate teme contemporane: ce mâncăm. Un spectacol despre lipsa de informare în domeniul alimentației, despre dificultatea de a alege dintre sute de produse de același tip și dificultatea de a discerne între miile de păreri contradictorii.