Poveste despre tatăl meu – un thriller politic emoționant
https://www.ziarulmetropolis.ro/poveste-despre-tatal-meu-un-thriller-politic-emotionant/

CRONICĂ DE TEATRU În regia lui Gelu Colceag, „Poveste despre tatăl meu” răscoleşte secrete îngropate adânc, impresionând prin capacitatea de a reuni, într-o formulă de succes, luciditatea critică şi emoţia nestăvilită.

Un articol de Teodora Gheorghe|11 martie 2014

CRONICĂ DE TEATRU Cunoscutul dramaturg și om politic Radu F. Alexandru reușește să aducă ȋn fața publicului o poveste tulburătoare, cu rădăcini ȋnfipte puternic ȋn istoria zbuciumată a comunismului. Ȋn regia lui Gelu Colceag, „Poveste despre tatăl meu” răscolește secrete ȋngropate adȃnc, impresionȃnd prin capacitatea de a reuni, ȋntr-o formulă de succes, luciditatea critică și emoția nestăvilită.

„Piesa a fost scrisă ȋn 2005. În 2006 a apărut volumul de teatru publicat de editura Universalia. Poate, cȃndva, am să scriu despre toate porțile prin care a trebuit să treacă pȃnă să ajungă la public. Greu de imaginat”, mărturisește autorul, asemănȃnd nașterea scenică a piesei sale cu un drum al Golgotei.

Poate că aceste peripeții subȋnțelese se datorează faptului că ea se inspiră din ȋntȃmplări reale: „Am cunoscut bine cȃteva dintre personajele care vă spun de pe scenă povestea vieții lor.” Nu sunt puține victimele desprinse din tabloul sumbru al nedreptăților unui regim politic focusat pe amputări sufletești, ȋnainte de toate.

Spectacolul ȋncepe. Un decor minimalist (Constantin Ciubotariu), dominat de un alb rece ȋncadrat de nuanța ȋntunericului, creează contextul perfect pentru o dramă familială. Ȋn prim-plan, un joc de șah ȋși așteaptă deznodămȃntul. Piesele par că imortalizează un război ȋn desfășurare, ȋnghețat de timp. Irina (Ioana Anastasia Anton) se adresează publicului, printr-o confesiune din care se desprinde portretul tatălui – un bărbat pe jumătate absent, chinuit de o lume secretă.

Apare și Andrei (Gelu Nițu), tată, martor, victimă, prizonier ȋntr-un proces pe care nu ȋl poate cȃștiga pentru că ȋn rolul judecătorului joacă nedreptatea ȋnsăși. Soția Anca (Crina Mureșan) ȋl ȋmbie de la celălalt capăt al dragostei și sacrificiului, ȋnsă Andrei privește căsnicia prin ochii ȋmpăienjeniți ai rănii veșnic deschise.

Ȋn urmă cu șaisprezece ani, Lucia, femeia care i-a fost soție, a dispărut fără urmă. A trebuit să identifice un cadavru desfigurat. Dacă ar fi făcut-o, probabil că insațiabilul coșmar s-ar fi evaporat ca prin farmec. Dar n-a făcut-o și poarta iadului a rămas nezăvorȃtă. Prin ea s-a strecurat una din fantomele trecutului – chiar Lucia, femeia misterioasă ale cărei trăsături incerte ni se relevă ȋn background. E de-ajuns ca Andrei să caute din nou adevărul ȋn labirintul de minciuni urzite de colonelul (ajuns general) Bujor (Dan Bădărău) și ministrul George Tănase (Mircea N. Crețu).

poveste despre tatal meu

Gelu Nițu convinge prin naturalețea interpretării, ȋmbinȃnd disperarea și perseverența. Personajul lui tragic vorbește ȋn numele unei ȋntregi ere de tertipuri politice și speranțe condamnate. Este ȋntruchiparea curajului osȃndit la descompunere de brațul dezumanizării. Andrei nu mai poate iubi. Anca și Irina nu fac decȃt să-i mȃngȃie golul sufletesc, fără ȋnsă a-l umple vreodată. Tentativele modeste de tandrețe sunt dăruite soției mai degrabă dintr-un simț al datoriei.

Excepțional Dan Bădărău ȋn rolul polițistului corupt, reprezentant al mușamalizărilor coordonate de Securitate. Ȋn vocea mieroasă, ca o otravă ce se scurge dintr-un pahar de toast, se citește siguranța celui care manipulează. Știe că zarurile au fost aruncate și cifrele morții ȋnsumate. A i te opune ȋnseamnă a crede ȋn utopia răsturnării unui ȋntreg regim putred ce-și ȋntinde tentaculele pȃnă ȋn prezent. Cu o ținută șerpuitoare, Bujor ȋl trimite mereu pe Andrei ȋn temnița ȋndoielii, injectȃndu-i cu abilitate serul vinovăției.

)

Ingeniozitatea regizorală a lui Gelu Colceag ȋngăduie trecutului să se ȋntrepătrundă subtil cu actualitatea, ȋntreținȃnd o atmosferă plină de suspans. Cȃnd protagoniștii ȋși istorisesc povestea, pe fundalul obscur sunt proiectate amintiri, ȋntr-un excelent joc de umbre și lumini: silueta lui Bujor, așezat cu spatele la o masă – o scenă ce evocă ȋnceputul călătoriei ȋn tenebrele unei dispariții neelucidate; un telefon care sună la nesfȃrșit.

Poveste despre tatăl meu este un spectacol care aşteaptă să fie descoperit, pe firul unei aventuri psihologice de proporții. Piesa a avut premiera oficială pe 4 martie, la Teatrul Odeon.

Foto: Teatrul Odeon

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.