Pozitia copilului, marele premiu şi trofeul UCIN
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-marele-premiu-si-trofeul-ucin/

Filmul „Poziţia copilului”, în regia lui Călin Peter Netzer, a câştigat marele premiu şi trofeul Uniunii Cineaştilor din România (UCIN) pe anul 2013. Gala premiilor UCIN reprezintă aprecierea juriului desemnat de UCIN pentru cele mai importante realizări cinematografice şi de televiziune ale anului precedent.

Un articol de Petre Ivan|6 mai 2014

Premiul pentru regie a fost acordat ex-aequo lui Adrian Sitaru, pentru filmul „Domestic”, şi Ancăi Damian, pentru pelicula „O vară foarte instabilă”. Călin Peter Netzer, regizorul lungmetrajului „Pozitia copilului„, a fost, de asemenea, nominalizat pentru acest premiu.

Adrian Sitaru a fost şi câştigătorul premiului pentru scenariu, cu filmul „Domestic”. Răzvan Rădulescu şi Călin Peter Netzer („Poziţia copilului”) şi Marian Crişan („Rocker”) s-au aflat în cursa pentru acest premiu.

Filmul „Domestic” a mai obţinut un premiu la gala UCIN, Adrian Silişteanu fiind recompensat pentru cea mai bună imagine. Viorel Sergovici („Funeralii fericite”) şi Tudor Mircea („Rocker”) s-au aflat pe lista nominalizaţilor la premiul pentru cea mai bună imagine.

Pozitia copilului

Adrian Silişteanu, premiul UCIN pentru cea mai bună imagine

Alexandra Alma Ungureanu („Rocker”) a câştigat premiul pentru cele mai bune costume. La acest premiu au mai fost nominalizate Maria Miu („Funeralii fericite” şi „Domnişoara Christina”) şi Mălina Ionescu („Domestic”).

Premiul pentru cea mai bună scenografie i-a revenit lui Cristian Niculescu, pentru filmul „Domestic”. La această categorie au mai fost nominalizaţi Mihai Dorobanţu, pentru filmul „Funeralii fericite”, şi Alexandra Alma Ungureanu, pentru pelicula „Rocker”.

Actriţa Ioana Flora a fost câştigătoarea premiului pentru interpretare feminină, pentru rolul din filmul „Déjà vu”. Luminiţa Gheorghiu (‘Poziţia copilului”) şi Ana Ularu („O vară foarte instabilă”) au fost, de asemenea, nominalizate pentru acest premiu.

În ceea ce priveşte premiul pentru interpretare masculină, acesta a fost câştigat de Cristian Ioan Gutău, pentru rolul din filmul „Killing Time”. Dan Chiorean („Rocker”) şi Adrian Titieni („Domestic”) s-au aflat pe lista nominalizaţilor la acest premiu.

Premiul pentru cel mai bun rol secundar feminin i-a revenit actriţei Valeria Seciu, pentru interpretarea din filmul „Roxanne”. La acest premiu au mai fost nominalizate actriţele linca Goia („Poziţia copilului) şi Diana Cavallioti („O vară foarte instabilă”).

Alin State a câştigat premiul pentru cel mai bun rol secundar masculin, pentru interpretarea din filmul „Rocker”. Nominalizaţi la această categorie au mai fost şi Marian Râlea, pentru rolul din „Sunt o babă comunistă”, şi Florin Zamfirescu, pentru rolul din „Killing Time”.

Premiul pentru celmai bun montaj i-a revenit lui Ioan Ioachim Stroe, pentru filmul „O vară foarte instabilă”. Totodată, la acest premiu au fost nominalizaţi Dana Bunescu („Poziţia copilului”) şi Tudor Pojoni („Rocker”).

La categoria „cea mai bună coloană sonoră„, premiul a fost câştigat de Mihai Bogos, Kai Tebbel şi Olaf Mehl, pentru filmul „Rocker”. Pentru acest premiu au fost nominalizaţi şi Cristian Tarnoveţchi, Dana Bunescu şi Cristinel Şirli („Poziţia copilului”), acesta din urmă fiind selectat şi pentru coloana sonoră a filmului „O vară foarte instabilă”.

Nathan Larson a câştigat preniul pentru cea mai bună muzică, pentru filmul „O vară foarte instabilă”. Vasile Şirli („Sunt o babă comunistă”) şi Jon Wygens („Domnişoara Christina”) s-au aflat, de asemenea, pe lista nominalizaţilor la acest premiu.

Juriul a acordat premiul Opera Prima ex-aequo regizorilor Iulia Rugină, pentru lungmetrajul de debut „Love Building”, şi lui Tudor Cristian Jurgiu, pentru filmul „Câinele japonez”. La această categorie a mai fost nominalizat Valentin Hotea, pentru filmul „Roxanne”.

De asemenea, la gala UCIN a fost acordat premiul pentru cel mai bun producător de film, care i-a revenit lui Gabi Antal („Domnişoara Christina”). Pentru această distincţie, au mai fost nominalizaţi Ada Solomon şi Dan Chişu.

Un alt premiu acordat la gala de luni seară a fost cel pentru cea mai bună imagine a unui documentar de televiziune. Câştigător a fost ales Sorin Chivulescu, pentru filmul „Frescele călătoare”. Nominalizat la această categorie a fost şi Francisc Mraz, pentru filmele „Nicolae al lui Ion al lui Iacob” şi „Duhul lăzilor trup – Sculptorul Mircea Roman”.

În ceea ce priveşte premiul pentru cel mai bun film experimental, acesta a fost câştigat de Florin Piersic Jr, pentru pelicula „Killing Time”. La această categorie a mai fost propus şi filmul „Déjà vu”, de Dan Chişu.

„Puterea celor 10 luni”, de Adrian Băluţă, a câştigat premiul pentru cel mai bun film de animaţie, pentru care au mai fost nominalizate peliculele „Stop”, de Ion Octavian Frecea, şi „2”, de Ilinca Seda.

Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj de ficţiune i-a revenit lui Liviu Săndulescu, pentru filmul „Betoniera”. Pentru acest premiu au mai fost nominalizaţi Radu Jude, pentru „O umbră de nor”, şi Andrei Nicolae Teodorescu, pentru „Brigada neagră”.

„Afacerea Tănase”, în regia lui Ionuţ Teianu, a câştigat premiul pentru cel mai bun documentar. Nominalizate la acest premiu au fost şi documentarele „Calea şoaptelor”, de Andrei Măgălie, şi „Căzuţi în cursă”, de Carmen Moise.

De asemena, la gala UCIN au fost acordate premiile academice ale Uniunii Cineaştilor. Astfel, Luminiţa Gheorghiu a primit premiul academic al UCIN, pentru rolurile din filmele „Poziţia copilului” şi „Sunt o babă comunistă”. Acelaşi premiu i-a revenit şi lui Dan Piţa, pentru importanta contribuţie la dezvoltarea artei cinematografice româneşti.

Pozitia copilului

Luminiţa Gheorghiu, premiul academic al UCIN

Totodată, prof. univ. dr. Manuela Cernat a primit premiul academic al Uniunii Cineaştilor, pentru remarcabila contribuţie în domeniul teoriei şi istoriei filmului şi pentru o carieră academică de excepţie în învăţământul vocaţional universitar.

Silvia Kerim a primit premiul de excelenţă al Uniunii Cineaştilor, pentru importanta contribuţie în domeniul literar şi cinematografic. Bujor T. Rîpeanu a primit premiul de excelenţă al Uniunii Cineaştilor, pentru 60 de ani de activitate deosebită în domeniul criticii şi istoriei filmului românesc, iar Eusebiu Ştefănescu a primit premiul de excelenţă al Uniunii Cineaştilor, pentru prestigioasa activitate în domeniul filmului, teatrului şi învăţământului universitar.

Totodată, Victoria Marinescu a primit diploma de excelenţă a Uniunii Cineaştilor, pentru remarcabila contribuţie la dezvoltarea artei filmului de televiziune.

Tot luni seară, Uniunea Cineaştilor i-a acordat lui Klaus Eder, secretar general al Federaţiei Internaţionale a Presei Cinematografice (FIPRESCI), titlul de membru de onoare şi trofeul UCIN.

Postul de televiziune TVR 2 a primit premiul Uniunii Cineaştilor din România, pentru proiectul „Duminica filmului românesc”.

La gala premiilor Uniunii Cineaştilor au fost acordate şi distincţiile anuale ale Asociaţiei criticilor şi filmologilor din cadrul UCIN. Astfel, premiul „Ion Cantacuzino” pentru publicistică cinematografică, pentru articolele publicate în presa scrisă şi online, i-a fost acordat Irinei Trocan.

De asemenea, Dominique Nasta a primit premiul George Littera, pentru volumul „Contemporary Romanian Cinema, an Unexpected Miracle”. O menţiune specială, pentru videobook-ul „Limbajul imaginii filmate”, i-a fost acordată Marinei Roman şi lui Ion Bucheru.

La gala UCIN de luni seară au fost acordate diplome regizorului Călin Peter Netzer, pentru cel mai bun film al anului – „Poziţia copilului” -, precum şi pentru cel mai bun regizor, pentru acelaşi film. Premiul pentru cea mai bună actriţă, pentru rolul din „Poziţia copilului”, i-a fost acordat Luminiţei Gheorghiu, iar premiul pentru cel mai bun actor i-a revenit lui Victor Rebengiuc, pentru rolul din filmul „Câinele japonez”.

Premiile Uniunii Cineaştilor din România au fost acordate pentru prima dată în 1971. Pentru ediţia de anul acesta, premiera celor 73 de producţii înscrise în concurs a avut loc în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2013.

Foto cu Pozitia copilului şi Gala premiilor UCIN – facebook, cinemagia

07
/06
/17

Festivalul Internațional de Film NexT (22-26 iunie) găzduiește pentru cel de-al 8-lea an consecutiv un program special de scurtmetraje dedicat copiilor cu vârste între 4 și 10 ani. În mod similar edițiilor anterioare, proiecția filmelor va fi urmată de jocuri derivate din temele și personajele scurtmetrajelor proiectate.

07
/06
/17

Într-o zi de 8 iunie (2007) se stingea din viață, pe un pat de spital, suferind de ciroză, Adrian Pintea. Avea doar 53 de ani, o vârsta la care ar mai fi avut multe de spus în teatru și film. Actorul a plecat din această lume neîmplinindu-și un vis.

06
/06
/17

“Despre trup și suflet” / „On Body and Soul”, marele câștigător al Festivalului Internațional de Film de la Berlin din acest an, va putea fi văzut în avanpremieră la TIFF miercuri, 7 iunie, de la ora 20,30, la Cinema Florin Piersic, în prezența actriței Alexandra Borbély. Filmul va fi reluat și vineri, 9 iunie, de la ora 21,45, la Cinema Victoria. Ambele proiecții sunt deja sold out, fiind astfel primul film din festival la care nu mai sunt bilete disponibile publicului la nici una dintre proiecții.

05
/06
/17

Marcel Iureș a primit Premiul de excelență la cea de-a XV-a ediție a Festivalului Comediei Românești - festCO, în cadrul galei desfășurate duminică, la Sala Radu Beligan a Teatrului de Comedie. Trofeul și diploma i-au fost înmânate de George Mihăiță, directorul Teatrului de Comedie.

05
/06
/17

CRONICĂ DE FILM Nominalizat la începutul anului pentru Ursul de Aur la Berlinale şi prezentat în premieră în România la TIFF-ul clujean, „The Party”, cel mai nou film scris şi regizat de cunoscuta cineastă britanică Sally Potter, este ca un espresso: scurt, savuros şi intens.

04
/06
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA TIFF: Spaţiu dedicat în cadrul TIFF realităţii virtuale (VR – Virtual Reality) şi cinema-ului interactiv, InfiniTIFF lansează o serie de întrebări despre natura şi limitele limbajului cinematografic şi schimbările estetice pe care le presupun aceste forme inovatoare şi experimentale.

03
/06
/17

CRONICĂ DE FILM Cu siguranţă unul din cele mai îndrăzneţe şi solicitante filme de la TIFF 2017, „Austerlitz”, al regizorului ucrainean Serghei Lozniţa, ridică o întrebare fundamentală: ce mai înseamnă memoria colectivă, în acest caz a Holocaustului, în epoca turismului în masă şi a selfie-urilor la fostele lagăre naziste?

02
/06
/17

Duminică, 4 iunie Centrul Cultural “Bucovina” din Suceava, în parteneriat cu Primăria comunei CIPRIAN PORUMBESCU va acorda titlul și însemnele de Cetățean de Onoare Domnului Vlad Rădescu. Cerermonia va avea loc - în chiar satul natal al marelui compozitor - la exact 45 de ani de la începutul filmărilor neuitatei pelicule “Ciprian Porumbescu”, în care Vlad Rădescu a debutat ca protagonist.

02
/06
/17

În fiecare an, Festivalul Internaţional de Film NexT îşi propune să descopere și să sprijine evoluţia tinerilor cineaști aflați la început de drum, voci importante pentru generația lor și pentru cinematograful de mâine, exponenți ai unei comunități create în cei deja unsprezece ani de festival.

02
/06
/17

"Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ", afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul "Less is More", o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

01
/06
/17

"Poziţia copilului" este acum disponibil pe platforma Cinepub. Prilej pentru o scurtă rememorare a rolurilor esenţiale de cinema ale unei mari actriţe, Luminiţa Gheorghiu: de la "Moromeţii" şi până la acest film al lui Călin Peter Netzer, laureat cu Ursul de Aur la Berlin în 2013.

01
/06
/17

PREVIEW Începe a 16-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca (2-11 iunie). Pentru că la un eveniment cinematografic atât de mare este esenţial să ştii ce filme vrei să vezi sau merită văzute, Ziarul Metropolis vă propune un ghid.

31
/05
/17

Vineri, 2 iunie 2017, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 16-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, de pe peliculă (35mm), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, DINCOLO DE BARIERĂ (1965) de Francisc Munteanu, o adaptare a piesei de teatru „Domnişoara Nastasia” de George Mihail Zamfirescu.

30
/05
/17

Diana Cavallioti (31 de ani), rolul principal feminin din filmul românesc de mare succes „Ana, mon amour”, are, mai ales, o frumoasă carieră în teatru. În linii mari, toate acestea se cunosc. Din interviul care urmează veți afla detaliile. Cine, ce, de ce, unde, când, cum. Ca la Ziar.

29
/05
/17

INTERVIU „Secondo Me” a fost prezentat în 2016 la Locarno. În iunie, documentarul, care are în centru doi garderobieri (de la Viena şi Milano) şi o garderobieră (de la Odessa), va putea fi văzut la TIFF. Regizorul Pavel Cuzuioc, născut în Republica Moldova şi stabilit în Austria, vorbeşte despre film şi despre cum a ajuns cineast.