Premierele celor mai importanţi regizori de teatru, în cadrul Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj
https://www.ziarulmetropolis.ro/premierele-celor-mai-importanti-regizori-de-teatru-in-cadrul-intalnirilor-internationale-de-la-cluj/

Aseară s-a încheiat cea de-a treia ediţie a Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj, dedicate anul acesta reputatului teatrolog George Banu. Organizat de Teatrul Naţional Cluj-Napoca şi de Ministerul Culturii, evenimentul a cuprins spectacole de teatru semnate de Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu, Alexandru Dabija, Gábor Tompa, proiecţii de filme, expoziţii şi dezbateri.

Un articol de Adina Scorţescu|7 octombrie 2013

Aseară s-a încheiat cea de-a treia ediție a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj, dedicate anul acesta reputatului teatrolog George Banu. Organizat de Teatrul Național Cluj-Napoca și de Ministerul Culturii, evenimentul a cuprins spectacole de teatru semnate de Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu, Alexandru Dabija, Gábor Tompa, proiecții de filme, expoziții și dezbateri.

Deschiderea oficială s-a făcut cu premiera spectacolului „Ce nemaipomenită aiureală!”, de Eugen Ionescu, în regia lui Siviu Purcărete. O poveste despre singurătate, în care personajul principal (jucat de Cornel Răileanu), care se numește „Personajul”, se confruntă cu aparițiile unor oameni cu identitate incertă. Muzica e semnată de Vasile Şirli, iar scenografia de Dragoș Buhagiar.

Scenă din spectacolul Ce nemaipomenită aiureală! de Silviu Purcărete

Scenă din spectacolul Ce nemaipomenită aiureală! de Silviu Purcărete

Vineri seară, la Teatrul Maghiar de Stat, a avut loc premiera spectacolului „Plugarul și moartea” de Johannes von Tepl, în regia lui Mihai Măniuțiu. Iar sâmbătă, Teatrul Național Cluj a prezentat „Trilogia Aureliu Manea” (Penelopa rămâne îngândurată, Repetiția de teatru, Zâna de la răsărit), în regia lui Gábor Tompa. Aureliu Manea (născut în 1945) este considerat unul dintre cei mai talentați regizori ai generației sale. Din motive de sănătate, s-a retras din activitate la începutul anilor ’90.

„Scrieri fără vârstă, care vin de undeva de departe, din atemporal. Și totuși ne impresionează nu prin neobișnuitul lor, ci prin directețea lor zguduitoare”, spune András Visky, dramaturgul spectacolului, despre textele lui Manea.

Întâlnirile Internaționale de la Cluj s-au încheiat cu premiera spectacolului „Sânziana și Pepelea” de Vasile Alecsandri, în regia lui Alexandru Dabija.

Scenă din spectacolul Sânziana și Pepelea, regia Alexandru Dabija

Scenă din spectacolul Sânziana și Pepelea, regia Alexandru Dabija

Textul declamat (pe moldovenește) și cântat (pe muzică de Ada Milea) este o explozie de bucurie și o dovadă a energiei și talentului trupei de actori tineri ai Naționalului clujean. Un spectacol cu zâne și babe, zmei și împărați, la care s-a venit cu copiii și s-a râs cu poftă.

Concluzia? La Cluj se face teatru bun. Iar, de câțiva ani buni, „drumurile nu se mai măsoară de la București la Cluj”, după cum spunea acum câteva zile Mihai Măniuțiu, managerul Teatrului Național Cluj.

Foto: Nicu Cherciu



25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!