Primele zile de FEST-FDR sub semnele Identității
https://www.ziarulmetropolis.ro/primele-zile-de-fest-fdr-sub-semnele-identitatii/

Duminică a început o nouă ediţie a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti, FEST-FDR2017. Este a XXII-a ediţie a festivalului organizat de Teatrul Naţional din Timişoara, un eveniment care propune publicului 12 zile de spectacole vibrante, din ţară şi din străinătate, plasate în interiorul unei teme pe cât de generoase, pe atât de prezente în societatea contemporană: IDENTITATEA.

Un articol de Petre Ivan|15 mai 2017

”Tema FEST-FDR din acest an este „Identitate”. O temă esențială și cred că nu doar pentru festival, ci pentru noi toți. Cine suntem? Cine reușim să fim? Și cum reușim să evoluăm, să mergem mai departe? În aceste zile, spectacolele FEST-FDR vor pune întrebări și vor încerca să ne provoace să răspundem, să ne împlinim destinul și să reușim să avem o viață cât mai bună”, a punctat în deschiderea festivalului Ada Hausvater, managerul Teatrului Național din Timișoara.

Organizat de Teatrul Național și susținut de Primăria și Consiliul Local Timișoara, FEST-FDR este unicul festival din România care evidențiază spectacolul de teatru pe text românesc și pune accent  pe identitatea acestuia în fluxul dramaturgiei europene, scoțând în relief, totodată, teatralitatea tuturor artelor spectacolului.

La spectacolele în aer liber accesul este gratuit. Acestea sunt programate în cursul următoarelor zile în Piața Victoriei, respectiv în Parcul Civic. Programul detaliat al festivalului este disponibil pe pagina de internet a Teatrului Național.

Ne-am propus să vă vorbim, să vă provocăm, să privim împreună multiplele fețe ale identității prin spectacolele de teatru românesc care o tratează – o să vedeți – fie direct, fie cumva disimulat. Se va vorbi despre identitatea personală, despre identitatea națională, despre identitatea artistului în societatea contemporană, despre identitatea noastră, astăzi, când granița dintre real și virtual este extrem de fluidă. Este o provocare pe care am fi vrut-o într-un context mai larg; căci nu putem să vorbim despre identitatea noastră decât privind la celălat. De aceea, credem că secțiunea FEST, cea a spectacolului european, fie el spectacol de stradă, fie spectacol în spații închise, ne va face să privim împreună cu cei de lângă noi acest concept. – Oana Borș, selecționerul festivalului.

FEST-FDR2017 are, în premieră, o a treia dimensiune, care vorbește despre identitatea instituției gazdă. În acest context, în

Tracks

Tracks

timpul celor 12 zile vor fi prezentate, în afara festivalului, dar în strânsă legătură cu tema acestuia, spectacole mai vechi sau mai noi ale Teatrului Național din Timișoara, într-o selecție care mărturisește  despre sufletul acestei trupe, despre ce își propune ea și despre felul în care Naționalul construiește Timișoara – prin spectacolele sale –  ca inimă a teatrului românesc și ca oraș al culturii europene.

Ziua de luni continuă festivalul cu Frați de cruce, un spectacol de Liviu Lucaci, o producție a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara, o poveste despre secrete care schimbă iremediabil destine, Tracks, în coregrafia lui Brahim Bouchelaghem, un fascinant spectacol de dans contemporan prezentat de compania franceză Zahrbat, și primul spectacol outdoor, Arca lui Lenin, prezentat de Teatrul Masca din București, o panoramă a totalitarismului, descrisă în imagini copleșitoare de trupa condusă de Mihai Mălaimare. Tot luni este programat primul spectacol din seria spectacolelor conexe festivalului, Boborul după I. L. Caragiale, în regia lui Sabin Popescu.

Marți, 16 mai, publicul FEST-FDR2017 e invitat de la ora 19,00, în Sala Mare la O mie de motive, după Duncan Macmillan, regia Horia Suru, un one man show Florin Piersic Jr., o producție Point București. O mie de motive este o poveste despre speranță, despre toate acele lucruri frumoase care ne fac să rezistăm, o poveste despre umanitate în cele mai sensibile resorturi ale sale și un regal actoricesc.

De la ora 21,00, spectacolul Cealaltă țară conduce spectatorii în universului scriitoarei originare din Timișoara, laureate cu premiul Nobel pentru literatură – Herta Müller. Spectacolul realizat de Alexandru Istudor la Teatrul Național Craiova propune incursiunea în psihologia emigrării, în motivele evidente sau subtile care determină personajele să-și părăsească țara, dar și în felul în care dezrădăcinarea afectează vieți.

Începând cu ora 22,00, ne reîntâlnim în Piața Victoriei, pentru o nouă reprezentație a Teatrului Masca cu spectacolul Arca lui Lenin. „Am pus în acest spectacol cam tot ce am crezut că este necesar: ticăloșia ascunsă abil sub masca omenească a liderilor absoluți, Lenin și Stalin, ticăloșia scârbavnică a slugilor – comisarii politici care au împânzit întreaga lume the blindcomunistă, au gâtuit orice nădejde a oamenilor și, straniu, au determinat tocmai căderea acestui regim sinistru, intelectualii care au pactizat și și-au văzut de propriile interese, lingușind cu vorbele și imaginile la care se pricepeau, făcându-se preș pentru pantofii nesimțitori ai liderilor de tot felul. Am pus și incredibila naivitate a unor muncitori și țărani care au crezut doar în munca lor și în nevoia de rezultate care îi făceau mândri, am pus momente de duioșie, de umor, am strecurat ici și colo lucruri care te fac să te înfiori”, transmite Mihai Mălaimare, creatorul acestui spectacol.

Miercuri, 17 mai, tot de la ora 22,00, Teatr Kto din Polonia prezintă spectacolul  în aer liber The Blind, un spectacol în care mișcarea, expresia, muzica și lumina creează, în lipsa cuvintelor, un univers fascinant, inspirat de celebrul Eseu despre orbire, al scriitorului portughez José Saramago. Spectacolul va avea loc tot în fața Teatrului Național, în Piața Victoriei. În aceeași zi, de la ora 19, la Studio „Uțu Strugari”, Naționalul timișorean prezintă o a doua producție a sa, Aniversarea de Jeroen van den Berg, în regia lui Traian Șoimu.

Biletele pot fi achiziționate de la Agențiile Teatrului Național (agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2 și agenția „Sala 2”, Parcul Civic), în fiecare zi între orele 11-19 sau online, pe tntimisoara.com.

Foto: FEST-FDR – tntimisoara.com

02
/02
/17

Călin Goia, solistul trupei Voltaj, a postat pe pagina de Facebook a formaţiei un videoclip în care cântă despre România, în contextul protestelor care au avut loc în mai multe oraşe din ţară, notează. Artistul face o numărătoare inversă a celor 10 zile în care ordonanţele de urgenţă adoptate marţi de Guvern mai pot fi contestate.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.

31
/01
/17

Coregraful suedez Mats Ek și balerina Ana Laguna au primit luni titlul de Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică "I. L. Caragiale". Ceremonia de acordare a distincțiilor a avut loc în cadrul manifestărilor organizate cu prilejul zilei UNATC "I. L. Caragiale".

31
/01
/17

 „Dictatorii sunt întotdeauna dezinformaţi. E rezultatul fricii pe care o sădesc. Cad în propria lor capcană: a terorii. De fapt, mi-e frică - mi-e frică să spun tot ce gândesc. Dacă acest carnet cade în mâna cuiva? La români, stomacul e mai important decât creierul. Chiar şi decât picioarele...", nota în jurnalul său regizorul Alexandru Tatos, pe 20 mai 1973. Într-o zi de 31 ianuarie (1990) Alexandru Tatos înceta din viaţă.

31
/01
/17

A vrut să se facă aviator și a devenit actor, pentru că așa cum spunea în ale sale memorii “cea mai frumoasă frumusețe este meseria pe care mi-am ales-o și căreia m-am dedicat vreme de 50 de ani. Privind în urmă pot spune că nu aş schimba nimic la viaţa mea. Am avut o viaţă bogată şi fericită. Am avut o imaginaţie suficient de bogată încât să pot să mă închipui în tot felul de situaţii sociale în care aş fi putut să trăiesc şi să-mi dau seama că nu m-ar fi satisfăcut niciuna”.

30
/01
/17

Tipătescu (terminând de citit o frază din jurnal): "... Ruşine pentru oraşul nostru să tremure în faţa unui om!... Ruşine pentru guvernul vitreg, care dă unul din cele mai frumoase judeţe ale României pradă în ghearele unui vampir!..." (indignat) "Eu vampir, 'ai?... Caraghioz!” - O scrisoare pierdută (1883), Ion Luca Caragiale. Astăzi se împlinesc 165 de ani de la nașterea celui mai important dramaturg român.

30
/01
/17

Pe 25 ianuarie 2017, la Teatrul de Comedie din Bucureşti a avut loc premiera spectacolului ''Micul prinţ''. Povestea scrisă de Antoine de Saint-Exupéry (traducere Ileana Cantuniari) a fost pusă în scenă de regizorul Alexandru Dabija, cu semnătura scenografică a lui Mircea Cantor și muzica Adei Milea, micul prinţ fiind interpretat de Dorina Chiriac.

30
/01
/17

La un an de la moartea lui George Alexandru (1957-2016), Televiziunea Română şi Teatrul Nottara îi aduc un omagiu celui care, între copertele primelor și ultimelor sale spectacole, a interpretat zeci de roluri în teatru și film. Astfel, iubitorii teatrului pot vedea în această seară, de la ora 21.20, pe TVR 2, spectacolul IN MEMORIAM George Alexandru.

30
/01
/17

Expoziţia itinerantă "Lumea turcică din Munţii Altai până în Balcani", ce aduce in fata publicului 33 de picturi în ulei semnate de tot atâţia artişti din 17 ţări, se va deschide pe 1 februarie, de la ora 18.30, la Galeria Artelor din cadrul Cercului Militar Naţional.

30
/01
/17

Seară romantică la Sala Radio pentru iubitorii muzicii pe data de 3 februarie (vineri, de la ora 19.00). Orchestra Națională Radio dirijată de Gheorghe Costin și având-o ca solistă pe Cristina Anghelescu va interpreta un program ce va cuprinde lucrări celebre ale repertoriului romantic: C. M. von Weber - Uvertura operei Oberon, P. I. Ceaikovski - Concertul în re major pentru vioară şi orchestră, op. 35 și J. Brahms - Simfonia nr. 1 în do minor, op. 68.

29
/01
/17

În anii ’60, muzica The Beatles era pe cât de respectată, pe atât de populară. În timp ce The Fab Four împingeau granițele muzicii rock și stabileau standardele pentru decadele ce aveau să urmeze, fiecare membru în parte își juca propriul rol revoluționar.