Protest mut în Centrul Vechi: „Salvaţi studioul de teatru Casandra!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/protest-mut-in-centrul-vechi-salvati-studioul-de-teatru-casandra/

UPDATE / Protestul mut ”Salvaţi Studioul de Teatru Casandra”, anunţat pentru data de 10 noiembrie, ora 13:00, a fost amânat până după alegeri, anunţă
Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” (UNATC).

Un articol de Petre Ivan|7 noiembrie 2014

Organizatorii îi roagă pe participanţi să păstreze tăcerea pe toată durata protestului.

În cadrul campaniei „Salvaţi Casandra!“, UNATC a iniţiat o petiție online, care a strâns, în patru zile, un număr de 1.109 de semnături. „Acest fapt, alături de încurajările venite din partea personalităților din lumea artistică, a absolvenților și a studenților UNATC, ne determină să aducem și mai pregnant în atenția societății necesitatea salvării Studioului de Teatru Casandra“, spun reprezentanţii UNATC. „Dorim să intrăm, din nou, în posesia imobilului care a găzduit Studioul de Teatru Casandra. Dorim să renaștem Casandra ca reper a tot ceea ce înseamnă teatrul tânăr“.

Pentru semnarea petiției on-line accesați următorul link.

Generația actuală de studenți – viitori actori, regizori, scenografi și coregrafi, de la UNATC se află în impas. Le lipsește singurul teatru destinat în exclusivitate spectacolelor studențești, singurul spațiu unde, până acum câțiva ani, s-au întâlnit cu succes creația, cercetarea și experimentul, în fața unui public numeros și fidel.

Studioul a făcut parte din baza materială a UNATC „I. L. Caragiale”, reprezentând un reper cultural unic și oferind o rampă de lansare pentru noile generații de artiști. În anul 2012, ca urmare a unei decizii ilegale, universitatea a fost privată de acest spațiu foarte important, care a oferit vizibilitate pentru producțiile studenților timp de 50 de ani.

În viitorul apropiat, prin campania „Salvați Studioul de Teatru Casandra!” UNATC îşi propune să genereze o mișcare de susținere și sprijin din partea autorităților, a instituțiilor de cultură, a personalităților din sfera artistică și, totodată, a publicului larg.

Următoarele acțiuni vor fi: organizarea unor caravane pentru strângerea de semnături în locuri publice, lână instituții de cultură și universități; strângerea de mesaje din partea artiștilor care au jucat pe scena Studioului de Teatru Casandra și din partea publicului, prin intermediul site-ului oficial dedicat campaniei; filmarea unor testimoniale cu actori, regizori, scenografi, coregrafi – personalități marcante ale teatrului românesc, în vederea sprijinirii campaniei online, demararea campaniei pe posturi de radio și televiziune.

Ce au spus rectorii UNATC I.L.Caragiale, despre Casandra

1953 – 1970
Costache Antoniu (1900 – 1979) – artist al poporului, prof. univ
„La «Casandra» studenții repetă ca orice actor profesionist. Trebuie menționat îndeosebi eleanul şi dăruirea care îi caracterizează. Febrilitatea căutării de mijloace noi de expresie atistică.“

1970 – 1972
George Dem Loghin (1919 – 1987) – prof. univ. emerit, regizor
„CASANDRA” este cutia miracolelor de unde se ivesc, an de an, speranțele de azi, certitudinile de mâine ale teatrului românesc.”

1972 – 1976
Eugenia Popovici (1914 – 1986) – artistă emerită, prof. univ.
„STUDIOUL este un teatru unde în primul rând se învață și apoi se dau spectacole pentru public. Este un laborator de formare a talentelor, nu un podium de afirmare a posibilităților definitive și definite.”

Mircea Drăgan (1976 – 1980) – regizor de film, prof. univ. dr.
„Menirea STUDIOULUI este de a-l pune pe student în relație cu publicul, condiție esențială a oricărui spectacol teatral. Fără cunoașterea acestei relații – care are legile sale destul de complicate – absolventul va fi expus multor primejdii în primii ani ai exercitării profesiunii de actor.”

Octavian Cotescu (1980 – 1985) – prof. univ. dr.
„Spectacolele «CASANDREI» devin evenimente, nu atât în măsura în care propun noi experimente, ci, mai ales, atunci când reușesc să impună pe podiumul celei mai tinere scene noi nume de actori adevărați.”

Ileana Berlogea (1985 – 1991) – prof . univ. dr., critic de teatru, istoric și memorialist
„Ce înseamnă pentru mine «CASANDRA»? Înseamnă imens… Impresii emoționante, descoperiri ale celor mai mari talente ale țării la primii lor pași pe scenă.”

Victor Rebengiuc (1991 – 1996) – actor
„Au și trecut 50 de ani!
Când, Doamne?
Va să zică, interpreții primelor producții inaugurale ale CASANDREI se apropie la rândul lor de aniversarea de 50 de ani de teatru. De 50 de ani, CASANDRA prima scenă, rămâne prima dragoste.”

Florin Mihăilescu (1996 – 2000) – operator imagine, prof. univ.
„CASANDRA este ultima scenă de școală și prima scenă profesionistă. Normalitatea funcționării ei este semnalul normalității teatrelor noastre.”

Florin Zamfirescu (2000 – 2008) – actor, prof. univ. dr.
„Studioul «CASANDRA» este pentru toți actorii români un reper definitiv, pentru că este primul, este o matrice care formează. Din cauza asta este atât de important în viața artistică românească, și de neuitat.”

UPDATE – Protestul, amânat până după alegeri

Protestul mut ”Salvați Studioul de Teatru Casandra”, anunțat pentru data de 10 noiembrie, ora 13:00, a fost amânat până după alegeri, anunţă organizatorii.

Dorim ca protestul să aibă vizibilitate de sine stătătoare și să nu existe posibilitatea de a fi asimilat politic, în aceste momente de tensiune electorală. De asemenea, eforturile conjugate și susținerea pe care am primit-o ne-au adus în condiția redeschiderii dialogului necesar pentru rezolvarea problemei.

Feedback-ul primit ne-a fost extrem de necesar pentru a înțelege că încampania electorală, fără intenția noastră, protestul ”Salvați Studioul de Teatru Casandra” ar putea să capete o coloratură politică, cu posibilitatea de a fi asimilat de o tabără sau alta, lucru pe care nu ni-l dorim.

Mai mult, această manifestare, pe care noi o programasem pentru ziua de luni, 10 noiembrie, nu ar dobândi gradul de vizibilitate onest pe care ni l-am propus.

Drept urmare, am decis să amânăm Protestul mut ”Salvați Studioul de Teatru Casandra” fără a renunța la obiectivul propus, acela de a recupera un spațiu investit de 50 de ani de teatru românesc.

16
/03
/17

CRONICĂ DE FILM „Silence”, cel mai nou film al legendarului regizor american Martin Scorsese, realizat după un roman japonez, aspiră la clasicism.

15
/03
/17

Judith State este Sandra din filmul „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu, fapt care îi aduce o nominalizare la Premiile Gopo pentru „Cea mai bună actriță într-un rol secundar”. Însă Judith State nu este actriță, ea vine din zona dansului. Cum se împacă, așadar, filmul și dansul contemporan?

15
/03
/17

Face parte din generaţia tânără de actori şi a absolvit Facultatea de Teatru de la Universitatea, Iaşi, la clasa profesorului Sergiu Tudose, în 2003. A debutat ca actor la Teatrul Național din Târgu Mureş. Colaborează permanent cu Teatrul "Tony Bulandra" din Targoviște, Teatrul “L.S. Bulandra” din București și urmează să joace la Teatrul Metropolis din București, în spectacolul “Histerical blindness”, în regia lui Cristi Juncu, spectacol care se află deja în repetiții și care va avea premiera în primăvara lui 2017.

15
/03
/17

Între permanenţele istoriei noastre se numără, fără discuţie, acţiunile de tip hei rup! Când, în apropierea jubileului de 40 de ani de domnie ai regelui Carol I, în 1906, s-a hotărât omagierea într-un fel a monarhului şi implicit a realizărilor din timpul lui, şantierul apărut pe mlaşinile şi smârcurile Filaretului au stârnit uimire.

15
/03
/17

Cea de-a XI-a ediție a Premiilor Gopo, eveniment care răsplătește anual performanța în cinematografia românească, va avea loc marți, 21 martie 2017, în Sala Mare a Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București.

15
/03
/17

În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 („Santa Sangre”, „El Topo”, „The Holy Mountain”).

14
/03
/17

Aşa îl socoteau englezii pe inginerul Gogu Constantinescu (1881-1965), în ajunul Primului Război Mondial. Pricina era puzderia de aplicaţii, inovaţii şi proiecte cu care genialul inventator venea în lumea tehnică a Marii Britanii.

14
/03
/17

Teatrul Național București vă invită la conferința susținută de Andrei Pleșu, cu titlul „Veselul Caragiale?”, la Sala Studio, 19 martie 2017, ora 11.00. În urmă cu mai bine de zece ani, Andrei Pleșu susținea prima sa conferință la Naționalul bucureștean, captivând publicul cu un cuceritor discurs Despre inimă.

14
/03
/17

Celebrul pianist Dan Grigore, artist singular, încadrat de celebra publicație Les grands pianistes du XX-ème siècle între 4 cele mai importante nume ale pianisticii pe care România le-a dat lumii, alături de Clara Haskil, Dinu Lipatti și Radu Lupu, va concerta la Sala Radio vineri, 17 martie 2017, în compania Orchestrei Naționale Radio.

14
/03
/17

O știm și o îndrăgim din “Saltimbancii (1981) – adaptarea nuvelei lui Cezar Petrescu "Fram, ursul polar" -, din „Iarna Bobocilor” (1977), din „Pruncul, Petrolul şi Ardelenii” (1981), din „Faleze de nisip” (1983) și din multe alte filme. Anul trecut, la două decenii de la retragerea din viața publică, actrița a primit premiul de excelenţă la cea de-a 15-a ediţie a TIFF. Carmen Galin împlinește, astăzi, 71 de ani!

14
/03
/17

În era internetului și a vieții trăite pe fast-forward, TimeAholics de Bogdan Capșa e, din punctul meu de vedere, un spectacol absolut necesar pentru tânăra generație. O combinație echilibrată de umor și înțelepciune, el pune în scenă un scenariu pe cât de utopist, pe atât de înfricoșător- tu ce ai face dacă ai putea cumpăra timp?

13
/03
/17

Nominalizat la Premiile Gopo din acest an, la categoria „Cel mai bun actor într-un rol principal”, pentru rolul Hogaș din „Câini”, actorul Gheorghe Visu spune că cel mai mult în filmul lui Bogdan Mirică i-a plăcut să tragă cu pistolul, la final.