Radu Afrim: „«Hoţi» este un text social, cu multă poezie şi mult umor“
https://www.ziarulmetropolis.ro/radu-afrim-in-acest-moment-al-carierei-ma-intereseaza-sa-provoc/

Radu Afrim, care semnează regia spectacolului „Hoţi”, a cărui premieră va avea loc sâmbătă, de la 19.30, la Sala Mică a Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a declarat, vineri, că acesta „este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură”, iar „textele greu de rezolvat” îl provoacă.

Un articol de Petre Ivan|31 ianuarie 2014

Radu Afrim, care semnează regia spectacolului „Hoţi”, a cărui premieră va avea loc sâmbătă, de la 19.30, la Sala Studio a Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a declarat, vineri, că acesta „este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură”, iar „textele greu de rezolvat” îl provoacă.

Regizorul Radu Afrim a vorbit la conferinţa de presă care a avut loc vineri, la Teatrul Naţional Bucureşti, şi la care au participat actorii care vor juca în spectacolul „Hoţi”, precum şi directorul TNB, Ion Caramitru, despre premiera de sâmbătă, dar şi despre importanţa de a lucra atât cu actori ai instituţiei, cât şi cu artişti colaboratori, notează Mediafax.

„Eu am folosit în cele trei spectacole pe care le-am făcut aici – «Avalanşa», «Năpasta» şi «Hoţi» -, pe lângă actorii din teatru, şi nişte colaboratori, în general studenţi la teatru (…)

Cred, într-adevăr, că viitorul cam ăsta este în orice teatru din ţara asta: amestecul. Amestecul care este şi sănătos, care dă şi performanţă. Adică, nu ne cuplăm între noi aşa în familie, că nu e ok.

Pentru că, în momentul în care doreşti un anumit tip de performanţă, pe care tu o înţelegi şi vrei să aduci oamenii împreună cu tine, nu trebuie să-i chinui pe cei care nu doresc să facă acest tip de performanţă.

Anumiţi actori din acest teatru sunt foarte buni pe alt tip de performanţă, care pe mine probabil nu mă impresiona în acest moment”, a declarat Radu Afrim, precizând că este important să lucreze şi cu alţi actori decât cu cei care sunt angajaţi ai Teatrului Naţional Bucureşti.

Piesa „Hoţi”, aparţinând scriitoarei Dea Loher, unul dintre cele mai în vogă nume din dramaturgia europeană actuală, este cea de-a treia întâlnire scenică a regizorului, după precedentele lui montări „Adam Geist”, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila, şi „Piaţa Roosevelt”, la Teatrul Naţional din Timişoara, cu dramaturgia cunoscutei scriitoare germane.

„Piesa aceasta, «Hoţi», este scrisă de Dea Loher, un autor care mie îmi este foarte familiar, am mai lucrat la Timişoara şi la Brăila două texte de-ale ei şi ăsta este de undeva din aceeaşi zonă a personajelor. Am vrut să îl încerc aici, pentru că, în acest moment al carierei mele, mă interesează să provoc, pentru că eu am făcut nişte texte destul de clasice în Teatrul Naţional şi vreau să fac un text mai dificil.

Este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură, sunt multe scene de două personaje, cele mai multe personaje sunt trei în scenă, dar sunt mulţi actori în total. Sunt câteva poveşti care au un fir comun oarecum.

„Hoți” nu este un text de tip «varză», de unde să ieşi cu capul plin de probleme – precizează Radu Afrim

Pe mine mă provoacă în acest moment textele greu de rezolvat, textele care nu au un singur spaţiu, nu au un singur timp, nu au o singură problematică.

Este un text social. Este un text despre sentimente umane, crize sociale, cu poezie multă şi mult umor”, a mai spus Radu Afrim la conferinţa de presă de la TNB.

„Hoţi” este şi primul spectacol de la Sala Studio, revenită de curând în circuitul teatral, care foloseşte spaţiul de tip arenă, formulă cu care publicul nu s-a mai putut întâlni în această sală de peste trei decenii.

Lumea imaginată de Dea Loher este una a personajelor afectate de sensibilitate, a oamenilor fragili care se strecoară prin propria existenţă, temători şi prevăzători, ca şi cum viaţa asta nu le-ar aparţine sau n-ar avea dreptul s-o trăiască. Ca nişte hoţi.

Radu Afrim

Distribuţia alătură nume cunoscute din generaţia de mijloc a teatrului şi tineri aflaţi la prima colaborare cu TNB – Marius Manole, Aida Avieriţei, Liliana Ghiţă, Mihai Călin, Medeea Marinescu, Cornel Scripcaru, Ana Ciontea, Claudiu Bleonţ, Diana Roman, Irina Antonie, Natalia Călin, Conrad Mericoffer, Diana Dumbravă, informează Mediafax.

Scenografia spectacolului este creaţia Andreei Săndulescu, iar muzica aparţine lui Vlaicu Golcea.

Citiți și Radu Afrim: „Sunt un fel de OZN care a trecut Carpaţii şi a venit la Bucureşti“

Următoarele reprezentaţii ale spectacolului vor avea loc duminică, marţi şi miercuri, de la ora 19.30, la Sala Studio, preţul unui bilet fiind de 50 de lei (întreg) şi de 20 de lei (redus, pentru elevi, studenţi şi pensionari).

Foto cu Radu Afrim , Năpasta, Avalanșa, Dea Loher – TNB și facebook

15
/06
/17

„Taina sufletului”, spectacolul-eveniment realizat de Philippe Genty, cu participarea lui Mary Underwood. Cu umor în crearea de vise și metafore, „Taina sufletului” a fost, pentru publicul prezent în sala Faust a Fabricii de Cultură, o călătorie alături de un om care a împărtășit, prin imagini, marionete, dans și muzică, viziuni ale călătoriei sale interioare - lumea în care sublimul întâlnește spaima și poezia. Foarte bine primită de spectatori, reprezentația va avea parte și de un bis, azi, 15 iunie, la ora 16:00.

15
/06
/17

Între 15 și 18 iunie, o selecție de filme din programul Festivalului Internațional de Film Transilvania va rula la Cinema Elvire Popesco, în cadrul Retrospectivei TIFF la București.

15
/06
/17

"Dur", în regia lui Vlad Massaci, "Romeo și Julieta", în viziunea regizorală a lui Victor Ioan Frunză, și "Hamlet", montat de Ada Lupu, se numără printre spectacolele ce vor fi prezentate la Excelsior Teen-Fest, un eveniment de teatru profesionist dedicat adolescenților, ce se va desfășura între 30 septembrie și 8 octombrie în Capitală.

15
/06
/17

La Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu de anul acesta, Mikhail Baryshnikov prezintă un one-man show intitulat „Brodsky/Baryshnikov”, în regia lui Alvis Hermanis, bazat pe poemele poetului rus Joseph Brodsky. Cele două reprezentații sunt programate pe 15 iunie, ora 22.00, și 16 iunie, ora 18.00.

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Unul dintre invitații speciali ai FITS 2017, Mikhail Baryshnikov, a ajuns încă de luni, 12 iunie, în Sibiu, nerăbdător să urmărească o parte dintre spectacolele programate în festival. A aplaudat, odată cu publicul numeros de la sala BRD Scena9, spectacolul „Vertigo 20” creat de coregrafa Noa Wertheim și s-a întâlnit cu Președintele FITS, Constantin Chiriac, pentru o discuție călduroasă despre detalii din viața artistică și personală, dar și despre spectacolul pe care artistul îl va susține la Sibiu.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

14
/06
/17

“Am comis cel mai grav dintre păcatele pe care le poate comite un om: n-am fost fericit”, spunea Jorge Luis Borges, unul dintre cei mai importanti scriitori ai secolului al XX-lea, care se stingea din viață pe 14 iunie 1986.

13
/06
/17

Miercuri, 14 iunie, de la ora 19.00, Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) găzduiește lansarea romanului „Iată-mă” de Jonathan Safran Foer, una dintre cele mai aşteptate cărţi Humanitas Fiction din această vară şi bestseller al editurii la Bookfest 2017, din care vă invităm să descoperiți un fragment.

13
/06
/17

Tocmai a avut loc la Bulandra premiera spectacolului „Pe lacul auriu” (de Ernest Thompson), în regia maestrului Dinu Cernescu. E un spectacol de modă veche și bună.

13
/06
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Exilul românesc a cunoscut o paletă extrem de variată de persoane. La 1848, revoluționarii s-au refugiat în Franța sau în alte țări europene, preocupați de soarta Principatelor și ducând cu tenacitate o campanie de informare despre români și aspirațiile lor.

13
/06
/17

Compania spaniolă Tutais a adus la FITS 2017 un spectacol cu care publicul românesc cu siguranță a rezonat puternic. ”Dansul urșilor din Pirinei” valorifică o tradiție culturală extrem de veche în multe zone montane ale Europei și ale lumii, inclusiv în România, în centrul căreia se află urșii și lumea lor de munți și păduri. Încărcătura simbolică enormă a ursului este, toată, incorporată în acest spectacol: animal totemic, heraldic, călăuză a sufletelor după moarte, vestitor ritualic al primăverii, simbol regal înțelepciunii dar și al forței brute dezlănțuite, arhetip al vindecătorului șamanic, principiu dual al adormirii și reînvierii și multe altele.