Retroactiv despre Festivalul International al Teatrului de Animatie
https://www.ziarulmetropolis.ro/retroactiv-despre-festivalul-international-al-teatrului-de-animatie/

Comunicat de presa:   Timp de 10 zile, Teatrul de Animaţie ȚĂNDĂRICĂ împreună cu Primăria Municipiului Bucureşti, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, ASSITEJ România şi UNIMA România au scris o poveste frumoasă, transformând capitala României într-un laborator creativ al teatrului de animaţie pentru toate vârstele. Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie „Bucurii pentru copii. Spectacole […]

Un articol de Andrada Văsii|6 decembrie 2012

Comunicat de presa:

 

Timp de 10 zile, Teatrul de Animație ȚĂNDĂRICĂ împreună cu Primăria Municipiului Bucureşti, Ministerul Culturii și Patrimoniului Național, ASSITEJ România şi UNIMA România au scris o poveste frumoasă, transformând capitala României într-un laborator creativ al teatrului de animație
pentru toate vârstele.


Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie „Bucurii pentru copii. Spectacole de colecţie”, ediția a  a VIII-a, şi-a tras cortina. Peste 8000 de spectatori au participat, în perioada 22 noiembrie -1 decembrie 2012, laATELIERE pentru cei mici, CONFERINȚE  pentru cei mari și SPECTACOLE pentru toate vârstele.

Cea de-a VIII-a ediţie s-a desfăşurat pe parcursul a 10 zile, timp în care s-au jucat spectacole susţinute de 10 trupe din România şi 7 din străinătate, însumând 37 de reprezentaţii şi, în total, peste 50 de evenimente de care s-au bucurat atât copiii, cît şi publicul tânăr şi cel adult. ”Construim poduri. Trecem granițe” a fost motto-ul aceastei ediții a festivalului ce a avut menirea de a aduce în atenția publicului român diferite stiluri ale teatrului de animație și ale teatrului vizual din lume.

        Evenimentul inaugural, menit să contribuie la dezvoltarea și întărirea relațiilor dintre România și alte state, a fost unic, reușind să aducă împreună o serie de oficialități diplomatice în misiune la București, precum doamnaHuo Yuzhen, ambasador al Republicii Populare Chineze la Bucureşti dar și reprezentanți ai Ambasadei Regatului Hasemit al Iordaniei, Ambasadei Elveției, Angliei, Italiei, Germaniei și Poloniei. Reprezentația “Aventurile lui Nils”,producție a Teatrului Beilei din Guangzhou, China, a deschis seria de spectacole a celei de-a VIII-a ediții, continuând astfel programul cultural “Anul dialogului intercultural: Uniunea Europeană-China”, demarat în luna septembrie a acestui an.

O secțiune importantă a acestui festival a constituit-o seria deconferințe susținute de personalități marcante din lumea culturală, atât din țară cât și din străinătate, menite să analizeze și să dezbată situația teatrului de profil din lume, să facă o analiză a produsului cultural românesc și să ofere soluții pentru integrarea acestuia pe piața internațională.
Wong Tim Keung Simon (Vicepreședintele UNIMA-China, director și membru fondator al Institutului Ming Ri pentru Educație și Artă) și Ma Xingzhi(reprezentant al Centrului Administrativ pentru Artă și Cultură din Guangzhou, China) au parcurs pe scurt istoria teatrului de animație din China, punând accent pe rolul acestei arte în dezvoltarea și educația copilului.
În cadrul conferinței susținute de Stephan Rabl (membru în Comitetul Executiv ASSITEJ Internațional, actor și regizor în diverse companii, director artistic al unor festivaluri de prestigiu din Austria) s-au adus în discuție experimentele austriece legate de artele performative pentru publicul tânăr și s-a vorbit despre “Noile metode pentru teatrul de copii și adolescenți”.
O prezentare a rețelelor și proiectelor, punând accent pe organizare, probleme şi soluţii dar și despre experiența austriacă din ASSITEJ, a făcut Kolja Burgschuld (manager și coordonator proiecte ASSITEJ Austria), definind un tablou complet al unei organizații viabile.
Stefan Fischer-Fels (director artistic al Teatrului Grips din Berlin și vice-preşedinte al ASSITEJ Internațional) a vorbit despre practicile teatrului de profil din Germania, care sunt în continuă schimbare privind structurile și metodele de performanță, despre un nou concept aplicat în teatrul pentru copii – terapia prin teatru – dar și despre provocările legate de viitorul teatrului pentru copii și tineret din lume.
Daniel Klinger ne-a dezvăluit câteva secrete despre Light design-ul în teatru, Mihaela Michailov a făcut o analiză-manifest despre necesitatea unui teatru adecvat copiilor și adolescenților, iar Sabina Știrb a dat argumente solide privind importanța și necesitatea specializării în domeniul Relațiilor Publice pe segmentul cultural. 
De asemenea, două mari Doamne, legende ale teatrului pentru copii, cu peste 50 de ani de activitate, Brândușa Zaița Silvestru și Alexandrina Halic, au susținut împreună pe scena Teatrului Țăndărică un dialog public, pentru prima oară, prezentând povestea impresionantă a vieții lor artistice, o viață dedicată artei pentru copii și împărtășind satisfacțiile pe care le oferă meseria de actor.

            Directorii teatrelor de animație și pentru copii din România s-au reîntâlnit pentru a dezbate dezvoltarea unei rețele naționale având ca obiective capacitatea de a construi constant un produs cultural competitiv din punct de vedere calitativ, la nivel naţional şi internațional. Menținerea unui canal de comunicare prin intermediul UNIMA România și ASSITEJ România a fost de asemenea un subiect de mare interes.

Aşadar, putem spune că această ediţie a funcţionat ca un laborator cultural pentru reactivarea relaţiilor dintre companiile teatrale pentru copii la nivel naţional, și mai mult decât atât, s-au creat şi dezvoltat strategii de cooperare în reţelele UNIMA şi ASSITEJ, la nivel naţional şi internaţional.
 Juriul festivalului, format din Kolja Burgschuld, Marius Zarafescu, Wong Tim Keung Simon, Oltița Cîntec, Soren Valente Ovesen, Maria Sârbu, Doina Papp, Marinela Țepuș, Cristina Rusiecki, Dr. Cristian Andrei și Raluca Tulbure, avându-l ca preşedinte de onoare pe Stefan Fischer- Fels şi ca preşedinte pe cunoscutul critic de teatru Ion Parhon, a acordat următoarele premii:

  1. Premiul pentru originalitatea viziunii spectacolului în perspectiva confluențelor culturale Teatrului BEILEI – Guangzhou, China
  2. Premiul pentru bogăția cromatică și virtuozitatea jocului cu măști-Teatrului BEILEI – Guangzhou, China
  3. Premiul pentru management cultural din perspectiva contribuției la promovarea teatrului chinez în lume- Domnului DENG CHIXIANG, manager general, Teatrul BEILEI – Guangzhou, China
  4. Premiul pentru calitatea imaginii și valoarea metaforei, spectacoluluiMomentum, Compania Ananda Puijk, Olanda
  5. Premiul pentru atractivitatea și candoarea discursului scenic, spectacoluluiCei trei purceluși, Teatrul Gulliver Galați
  6. Premiul pentru virtuozitatea mânuirii în spectacolul Zulenka, Teatrul Prichindel, Alba Iulia
  7. Premiul de interpretare, actriței Ilona Hrestic pentru evoluția din spectacolul Dănilă Prepeleac, Teatrul de Animație Țăndărică, București
  8. Premiul de interpretare, actorului Marin Fagu  pentru evoluția din spectacolul Dănilă Prepeleac, Teatrul de Animație Țăndărică, București
  9. Premiul de interpretare, actriței Oana Stancu pentru rolul principal din spectacolul Inimă de piatră, Teatrul Colibri, Craiova
  10. Premiul pentru pitorescul personajelor și calitatea muzicală a spectacoluluiFrumoasa Rapunzel, Teatrul Arlechino, Brașov
  11. Premiul pentru ingeniozitatea lecturii scenice și inventivitatea mijloacelor de expresie artistică , spectacolului RapunzelTeatrul de Animație Țăndărică, București
  12. Premiul pentru profesionalismul elaborării și calității interactive a spectacolului Aproape și nu prea, Teatrul GRIPS, Germania
  13. Premiul pentru actualitatea mesajului și umorul dialogului teatral muzicalTeatrului Batida, Danemarca
  14. Premiul special al juriului artistului Toni Zafra pentru finețea mânuirii din spectacolul Fragmente, Compania Toni Zafra

 

 

 

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.