Rodica Mandache: „Studenţii de acum sunt aproape analfabeţi“
https://www.ziarulmetropolis.ro/rodica-mandache-studentii-de-acum-sunt-aproape-analfabeti/

Într-un interviu acordat Iulianei Ciugulea, pentru emisiunea „Conversaţii esenţiale“ de la Digi 24, actriţa Rodica Mandache spune că este dezamăgită de nivelul învăţământului din România

Un articol de Dan Boicea|18 aprilie 2013

Într-un interviu acordat Iulianei Ciugulea, pentru emisiunea „Conversaţii esenţiale“ de la Digi 24, actriţa Rodica Mandache a spus că este dezamăgită de nivelul învăţământului din România.

Iată câteva declaraţii făcute de Rodica Mandache:

„Lectura, cititul ar trebui să reprezinte peste 90% din formarea unui actor. Nu se poate fără. Dar studenţii pe care i-am avut de-a lungul timpului şi chiar cei pe care îi am acum, care sunt în anul II, au venit analfabeţi. E un cuvânt tare, dar… ăsta e adevărul. Ei însă nu au nicio vină. Dacă nu-i ghidezi şi nu-i conduci ca pe tramvaie, să-i pui pe şină, ei nu au cum să ştie.

Când au venit, habar nu aveau de literatura rusă. Ştiau doar că trebuie să-i urască pentru că de acolo vine comunismul. Asta e o generaţie frustrată de marea literatură… La mine, asta e a cincea sau a şasea generaţie de studenţi. La început au fost mai aproape de literatură, pe urmă mai departe şi tot mai departe, până au ajuns ca cei de acum să fie aproape analfabeţi. Nu ştiu nimic. Nimic despre nimic. Dar sunt nişte copii buni, care acum ştiu.“

Citiţi şi: Scrisoarea Rodicăi Mandache despre cazul Oana Pellea – Caţavencii

Ce a învăţat de la soţul ei

„Am învăţat foarte mult de la soţul meu (n. r. – un foarte cunoscut şi talentat fotograf) pentru că el era altfel decât toată lumea. În primul rând, avea acea transfigurare a banalului. El vedea întotdeauna ceva frumos, ceva extraordinar, miraculos, într-un loc în care eu nu vedeam nimic. Şi chiar la sfârşit, când era foarte bolnav şi ne plimbam aşa puţin ca să ia aer, s-a oprit odată în faţa unui pom, era iarnă şi pomul era negru, era ca un ciot. Şi el zice: «uite-l cum respiră, uite-l cum se luptă să mai existe puţin». Şi, în general, pozele lui cele mai emoţionante erau despre oameni bătuciţi de viaţă, apăsaţi dar care aveau ceva special. Reuşeau să facă faţă.“

„N-am fost o mamă grozavă“

„Din partea Dianei (n.r. – fiica sa) nu am avut decât lucrurile cele mai bune, pentru care nici nu eram pregătită. Căci trebuie să fii pregătit pentru un necaz, dar trebuie să fii pregătit şi pentru o mare bucurie. Ea a făcut lucrurile ca şi cum s-a născut pe lume să-mi lumineze mie calea. Dar eu n-am ştiut să-mi cresc copilul. N-am fost o mamă grozavă, n-am făcut sacrificii pentru copil. Eu nu din cauza carierei n-am fost o mamă bună. Pur şi simplu n-am fost o mamă bună. Nu ştiu cum. Nu e un alint, nu e o strâmbătură. Ea e complet altfel decât mine. E mult mai deşteaptă decât mine.“

„Eu sunt un om foarte puţin frumos, din punctul meu de vedere. Sunt egoistă, sunt extrovertită, îmi doresc să fiu tot timpul acolo, în mijloc. Dar asta cred că e şi benzina care intră în motor şi te face să mergi înainte şi să cauţi lucruri deosebite.“

Rodica Mandache
actriţă

În deschiderea articolului, fotografie din spectacolul „Un tramvai numit Dorinţă“, realizată de Octavian Tibăr

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!