Sorin Leoveanu şi Ofelia Popii, pe covorul roşu la Roma
https://www.ziarulmetropolis.ro/sorin-leoveanu-si-ofelia-popii-pe-covorul-rosu-la-roma/

Regizorul Andrei Gruzsniczki şi actorii Ofelia Popii, Sorin Leoveanu şi Florin Piersic Jr. vor lua parte la proiecţia în premieră mondială a filmului „Quod Erat Demonstrandum” azi, la Festivalul Internaţional de Film de la Roma (8 – 17 noiembrie).

Un articol de Andrada Văsii|11 noiembrie 2013

Regizorul Andrei Gruzsniczki şi actorii Ofelia Popii, Sorin Leoveanu şi Florin Piersic Jr. vor lua parte la proiecţia în premieră mondială a filmului „Quod Erat Demonstrandum” azi, la Festivalul Internaţional de Film de la Roma (8 – 17 noiembrie).

Lor li se alătură, pe covorul roșu, producătoarea Velvet Moraru (Icon Production) și alți șase membri ai echipei. Cel de-al doilea lungmetraj al lui Andrei Gruzsniczki a fost selecționat în competiția festivalului, al cărui director artistic este Marco Müller, fostul selecționer de la Veneția.

La proiecția de gală de azi, de la ora 17.00, din Sala Sinopoli a Auditoriumului Parco della Musica, va participa și juriul competiției, format din cineaștii Verónica Chen, Luca Guadagnino, Aleksei Guskov, Noémie Lvovsky, Amir Naderi și Zhang Yuan și prezidat de regizorul american James Gray.

„Quod Erat Demonstrandum” va avea alte două proiecții miercuri, 13 noiembrie, de la 9.00, la Teatro Studio, și vineri, 15 noiembrie, de la 16.30, la Cinema Barberini.

Aflat la a opta ediție, Festivalul Internațional de Film de la Roma are 18 filme în competiție, unele semnate de cineaști renumiți precum Takashi Miike, Kiyoshi Kurosawa, Spike Jonze sau Isabel Coixet. „Quod Erat Demonstrandum” este singura producție românească din selecție.

Matematicianul Sorin Leoveanu este urmărit de Securitate

„Miza inițială a filmului era o poveste despre un om care înota contra curentului. Am ajuns la un film despre iubire, trădare, alegeri personale. Cu un tip de povestire care trece de la un personaj la altul, glisând lent prin universurile a trei caractere aflate la o cumpănă a vieții.

În orice tip de societate există constrângeri. Ele generează compromisul. Pe care îl acceptăm sau nu. Trădarea, ca formă particulară a compromisului, nu ține de o societate anume. Oricând, oriunde, omul vrea o viață mai bună pentru el și familia sa. Dar cu ce preț? Cariere, sentimente, libertăți, totul e în joc.

Citiţi şi: Drama unui matematician urmărit de securitate cu Ofelia Popii şi Sorin Leoveanu, în „Evadarea”

Faptul că povestea este plasată în comunism, îmi doresc să fie perceput ca un lucru particular, nu definitoriu. Din acest particular putem afla adevăruri universale”, spune regizorul Andrei Gruzsniczki. „Quod Erat Demonstrandum” (titlul inițial „Evadarea”), scris şi regizat de Andrei Gruzsniczki, are ca punct de plecare decizia unui matematician (Sorin Leoveanu) de a publica o cercetare într-o revistă de specialitate a unei universităţi americane, în 1984, fără acordul Partidului.

Sorin Leoveanu

Sorin Leoveanu joacă în filmul „Quod Erat Demonstrandum” 

Personaje-cheie, alături de Sorin Leoveanu, interpretează şi Ofelia Popii – bună prietenă și fostă colegă de facultate a matematicianului, care aşteaptă un paşaport ca să poată pleca la soţul ei fugit în Franţa -, și Florin Piersic Jr., un ofițer de Securitate care îi urmăreşte pe cei doi.

Distribuţia este întregită de nume ca Virgil Ogășanu, Tora Vasilescu, Marc Titieni, Paul Ipate, Dorian Boguță, Lucian Ifrim, Medeea Marinescu, Alina Berzunțeanu şi Mihai Călin.

„Quod Erat Demonstrandum” marchează o premieră în cinematografia românească de după Revoluţie: este primul film realizat pe peliculă alb-negru de la „Moromeţii” (1988) încoace. Directorul de imagine al ambelor filme este Vivi Drăgan Vasile. Regizorul Andrei Gruzsniczki, cunoscut pentru debutul „Cealaltă Irina”, este și autorul scenariului.

Dana Bunescu semnează montajul filmului. Cristian Niculescu este creatorul decorurilor, iar Svetlana Mihăilescu – creatoarea costumelor. De priza directă a sunetului s-a ocupat Constantin Fleancu, iar de mixaj, Florin Tăbăcaru. Designul de sunet este semnat de Florian Ardelean, aflat la debut în lungmetraj. De machiaj și coafuri s-au ocupat Miruna Panaitescu și Dana Angelescu.

Info

Filmările s-au derulat în toamna lui 2012 în Bucureşti, iar din bugetul de circa 750.000 de euro, o parte consistentă a fost alocată reconstituirii anilor ’80.

Filmul „Quod Erat Demonstrandum” este produs de Velvet Moraru, prin Icon Production, casa de producţie din spatele „Autobiografiei lui Nicolae Ceauşescu” (regia Andrei Ujică, 2010).

Pelicula este realizată cu sprijinul Centrul Naţional al Cinematografiei, cu contribuţia Cinema City & Thegroup şi cu participarea Abis Studio & HBO România. Lansarea în România este programată pentru primăvara anului 2014.

Foto credit: Ancuţa Iordăchescu, foto cu Sorin Leoveanu

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.