Spectacol Să râdem, că şi aşa o ducem prost
http://www.ziarulmetropolis.ro/spectacol-sa-radem-ca-si-asa-o-ducem-prost/

Si daca numele dramaturgului este Ion Sapdaru, asteptarile publicului capata proportii demne de a fi luate in seama. Dupa succesul pe care l-a avut cu piesa Natura moarta cu nepot obez, actorul, regizorul si scenaristul roman surprinde din 15 decembrie indragostitii de teatru din Iasi cu un alt text,Hollywood Mirage, un text care se salveaza de superficialitate […]

Un articol de Andrada Văsii|25 Ianuarie 2013

Si daca numele dramaturgului este Ion Sapdaru, asteptarile publicului capata proportii demne de a fi luate in seama. Dupa succesul pe care l-a avut cu piesa Natura moarta cu nepot obez, actorul, regizorul si scenaristul roman surprinde din 15 decembrie indragostitii de teatru din Iasi cu un alt text,Hollywood Mirage, un text care se salveaza de superficialitate si de efemer prin diversitatea ranilor adanci pe care le expune cu realism, dar un realism imprimat cu duiosie si cu mult umor, cand delicat, cand taios.

Sub privirile critice ale autorului, care ocupa si scaunul de regizor, piesa Hollywood Mirage isi desfasoara firul actiunii in Sala “Uzina cu Teatrul” a Teatrului National “Vasile Alecsandri” din Iasi, spatiu cunoscut, deja, pentru neconventionalitate, dar si pentru dimensiunile reduse. Cu toate acestea, intreaga punere in scena nu este lipsita de amploare, de stralucire. Dimpotriva. Actorii au sarm, aplomb, decorul incinta prin paradoxul pe care reuseste sa il creeze, replicile curg cu naturalete si cu precizie, incurajate de ingeniozitatea cu care au fost scrise, iar spectatorii nu isi pot pastra aplauzele numai pentru final.

Disecand, se poate afirma, fara teama de a exagera, ca fiecare element al spectacolului  Hollywood Mirage sfarama orice urma de rezerva, imprastiind eventualul scepticism in mii de bucati si lasa libertate totala rasului, intelegerii, empatiei. Astfel, experimentatul scenograf Rodica Arghir reda, cum nu se poate mai bine, contradictiile care marcheaza viata personajelor lui Ion Sapdaru. Desi acestea fura identitatea unor personalitati care au marcat istoria, isi duc viata intr-un bar de mana a doua, intr-un decor mai degraba de crasma de cartier decat de HollywoodPseudoElvis-ul, PseudoMadonna,PseudoMarilynMonroePseudoHarryPotter-ul si PseudoCharlieChaplin-ul isi fac meseria intr-un spatiu lipsit de orice grandoare, se invart printre mese de lemn si isi servesc clientii reconstituind varianta de duzina a hainelor si a machiajului vedetelor pe care le muleaza pe propriile gesturi, replici si fel de a fi. Ratarea, compromisul, amatorismul ii pandesc la fiecare colt. Chiar daca acest decor se trasforma in partea a doua a spectacolului, lemnul, material care duce cu gandul la rustic si nu la covorul rosu alHollywood-ului, asa cum s-ar putea astepta spectatorul inainte de inceperea reprezentatiei, ramane in centrul intregii conceptii scenografice ca o pledoarie pentru paradoxul pe care il traiesc angajatii localuluiHollywood Mirage. Mai mult, ironic, undeva in spate, evidentiate de firma luminoasa cu aer de cabaret, bucati de pelicule de film reconstituite dintr-un plastic de proasta calitate, amintesc de epoca filmului mut si de Charlie Chaplin.

Dar nu numai decorul incita si incurajeaza contradictiile in piesa scrisa si regizata de catre Ion Sapdaru. Personajele, in pielea carora se transpun cum nu se poate mai firesc actorii Constantin Puscasu, Dumitru Nastrusnicu, Irina Radutu, Cosmin Maxim, Daniel Chirila, Ionut Cornila, Claudia Chiras, Anne-Marie Chertic, Constantin Avadanei, Silvia Popa, Daniel Busuioc, Diana Chirila siCosmin Panaite, sunt atat de bine construite si fura, cu maiestria cu care le boteaza autorul, atat insusiri din viata artistilor ratati sau a agentilor de servicii de protectie si paza, cat si elemente din vietile marunte ale oamenilor obisnuiti, incat starnesc sentimente dintre cele mai diverse. Ba le asculti si le privesti cu simpatie amestecata cu mila si curiozitate, ba le iei in ras, le judeci si le compari cu entitati pe care tu insusi le desconsideri. Se remarca, in primul rand, Titel Popa, proprietarul localului Hollywood Mirage, luat in grija si tratat cu cele mai de pret resurse interioare de catre actorul Constatin Puscasu, cel in jurul caruia se construieste intreaga actiune, un personaj atat de complex, incat nu stii care parte din el sa o privesti cu mai mult interes. Reuseste sa cuprinda in comportament si in discurs ramasite de slugarnicie si de naivitate, de barbat dependent de mama intr-atat, incat l-ar fi interesat pana si pe Freud, de patron santajist emotional, cu suflet mare, totusi, de oportunist. Acest mic speculant de vise spulberate si vieti marete ratate aduna in cuibul sau, cu grija unei mame adoptive, individualitati pe care sa le poata exploata, dar si ajuta pentru a le spori dependenta.  Copiile lui Marilyn Monroe, Madonna, Elvis Presley, Harry Potter si Charlie Chaplin ii servesc lui Titel Popa clientii cu frustrare si cu speranta ca mai pot aduna cate ceva din cenusa propriilor nazuinte. Ion Sapdaru se foloseste de ele pentru a aduce in discutie tipologii din lumea artistilor care nu reusesc sa ajunga in varf si isi inneaca supararea in compromis. Emotionant se dovedeste a fi, prin incapacitatea de a se impaca cu esecul profesional si prin neputinta de a face mai mult pentru sine pentru a se salva din crasma in care isi duce existenta, PseudoCharlieChaplin-ul, interpretat de catre actorul Ionut Cornila. De asemenea, unul dintre personajele puternice, carismatice si motorul neprevazutului, al comicului de situatie dinHollywood Mirage este cel interpretat de catre Dumitru Nastrusnicu, seful SPP-istilor care il au in paza pe insusi presedintele tarii. Nu te lasa indiferent nici actrita Irina Radutu in rolul unei Marilyn Monroe de Barlad, o moldoveanca dintr-o bucata, cu gura de mahalagioaca si o femeie constienta de atuurile sale sau Anne-Marie Chertic interpretand-o pe Lilica Eminescu, femeia de serviciu a localului, o tanti cu un umor debordant, de om simplu, din popor.

Insa, vedeta spectacolului Hollywood Mirage este insusi textul, taios, bland, realist, romantic, analitic. Fireste ca fara replici care sa hraneasca interesul publicului si sa motiveze actorii sa se autodepaseasca o piesa de teatru este pe jumatate un esec. Dar, in scenariul lui Ion Sapdaru se simte pur si simplu parfumul naturaletii, dialogurile nu par fortate, iar in timp ce ele curg spectatorul are senzatia ca i se face o radiografie a vietii sociale si politice in care este inradacinat, dar ca se poate si detasa pentru a privi cu ochi critic trairile personajelor. Si, desi insusi autorul marturiseste ca s-a lasat condus in constructia personajelor de fascinatia pe care Hollywood-ul o exercita asupra fiecaruia dintre noi, lumea vedetelor de cinema se dovedeste a fi mai mult un pretext pentru o analiza la rece a Romaniei iluziilor in care traim. Pe scurt, angajatii localului Hollywood Mirage detinut de Titel Popa isi castiga existenta reconstituind o atmosfera de Hollywood pentru a satisface placerile clientilor plictisiti de propria viata si in cautare de refugiu intr-o lume altfel, au cateva piese si replici din filme pe care le repeta zilnic, se cearta intre ei, se invidiaza, dar se sustin ca membrii unei familii. Inceputul piesei ii surpinde pregatindu-se pentru o noua zi de munca, zi care se va dovedi a fi, insa, inceputul sfarsitului afacerii care ii hraneste. In toiul discutiilor aprinse dintre ei, da buzna o echipa de SPP-isti care a ales tocmai localul luiTitel pentru o iesire a presedintelui la masa cu prietenii. Din momentul in care acesti agenti calca pragulHollywood Mirage-ului, totul se condimenteaza cu suspiciune, agitatie, neliniste, teama, false sperante, totul se destrama in firele mai multor povesti. Spectatorul prinde toate aceste fire si afla, rand pe rand povestea de viata a fiecaruia dintre eroii scenaristului Ion Sapdaru.

Ratarea, ridicolul, cabotinismul, oportunismul din lumea afacerilor de cartier, mirajul hollywoodian reprodus ieftin, cu putine resurse si cu scopul obtinerii unui profit maxim, conditia de semizei pe care si-o atribuie angajatii unor servicii de protectie si paza, uratul unei vieti sociale macinata de saracie sunt ingrediente pe care scenaristul si regizorul Ion Sapdaru le dozeaza atat de bine in spectacolul Hollywood Mirage, folosind ca ustensila umorul, incat succesul ii este garantat.

 

Sursa: Ceascadecultura

23
/04
/17

În acest an, odată cu apariția filmului „Jackie” (regia: Pablo Larrain), primul film pentru marele ecran inspirat de viața celei mai faimoase prime doamne a Statelor Unite, editura Corint a lansat biografia „Jaqueline Bouvier Kennedy Onassis. Povestea nespusă”, publicată de Barbara Leaming în 2014.

23
/04
/17

„Arta sub 18 ani ” este un eveniment parte a proiectului „Troc - rețea de teatru educativ”, organizat de Asociația Reciproca în parteriat cu duo-ul artistic Monotremu și finanțat de Administrația Fondului Național Cultural. Sub umbrela „Arta sub 18 ani” Asociația Minitremu, parte a duo-ului Monotremu, ajunge la Cluj, între 28 și 30 aprilie, cu două evenimente.

23
/04
/17

Memorie și uitare. Povești comune, istorii personale și utopii. Nouă zile de sărbătoare teatrală, la TESZT 2017. Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, organizat de Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, își aniversează cea de-a zecea ediție între 20 și 28 mai.

23
/04
/17

Biletele pentru continuarea mult aşteptată a poveştii din Universul Marvel se pot achiziţiona începând cu data de 21 aprilie. Filmul „Gardienii Galaxiei Vol. 2” va ajunge în cinematografele din România începând din seara datei de 4 mai. Cumpărarea biletelor în avans îţi oferă posibilitatea de a fi printre primii care se reîntâlnesc cu gaşca de eroi improbabili.

21
/04
/17

Sub sloganul „Nottara 70 – mai tânăr ca niciodată”, Teatrul Nottara sărbătorește, în perioada 14 – 21 mai, 70 de ani de existență printr-un mini-festival. Sărbătoarea Teatrului Nottara va fi deschisă, pe 14 mai, la Sala George Constantin, cu spectacolul „Vestul singuratic” de Martin McDonagh, în regia lui Cristi Juncu, cu Florin Piersic jr., Vlad Zamfirescu, Andi Vasluianu, Ioana Calotă/ Corina Dragomir.

21
/04
/17

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al lui Radu Mihăileanu, va avea premiera oficială în România la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie). Filmul se va bucura de o serie de proiecții speciale în Cluj, în prezența regizorului și a renumitului actor britanic Derek Jacobi.

21
/04
/17

Începe ediția a 2-a a Audience Award Film Festival: filmele premiate de public la marile festivaluri ale lumii, „Café Society” de Woody Allen, „Insyriated” și „Complet străini” în premieră în România, trei proiecții inedite sing-along și concerte de neratat, la Cinema Muzeul Țăranului și la Clubul Țăranului.

21
/04
/17

Momentul de grație / Their Finest (r. Lone Scherfig), un film de epocă plin de detalii sublim recreate, încărcat de emoție, dramatism dar și de umor britanic autentic, va fi proiectat în închiderea celei de-a șasea ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica, duminică, 23 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Cinepolitica are loc în perioada 20 – 23 aprilie la Cinema Elvire Popescu și Institutul Balassi din București.

20
/04
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE „Nu poţi fi profet în ţara ta”, aceste înţelepte vorbe poplare se potrivesc celui care, plecat la 10 ani din Iaşi, şi-a făcut o carieră remarcabilă mai ales în străinătate. Educat la Paris, modelat de iezuiţi (care l-au învăţat matematică), urmează Şcoala navală din Brest. Îşi adaugă un doctorat în Drept la Bruxelles, intră în serviciul diplomatic român şi... călătoreşte.

20
/04
/17

„4 Blocks”, cea mai titrată miniserie europeană a momentului, va fi lansată în România, luna viitoare, de canalul de televiziune TNT. Producția a avut premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin 2017, primele două episoade fiind proiectate în cadrul secțiunii „Berlinale Special Series”.

20
/04
/17

Ultima zi, cel mai recent lungmetraj al regizorului Gabriel Achim, va fi lansat în cinematografele românești în 12 mai, distribuit de Independența Film. După ce a fost prezentat în avanpremieră internațională la TIFF 2016, unde a primit Premiul pentru Cel mai bun lungmetraj românesc, Ultima zi va închide anul acesta Festivalul Filmului European, în 11 mai.

20
/04
/17

După marele succes de anul trecut al „Oedip-ului” enescian, sprijinit de către Institutul Cultural Român din Londra, parteneriatul nostru cu Opera Regală Covent Garden continuă cu un eveniment avându-l în centru pe tenorul Teodor Ilincăi, care revine pe prestigioasa scenă de operă londoneză în rolul Pinkerton din „Madama Butterfly”.

Page 1 of 61112345...102030...Last »