Teatrul Bulandra împlineşte astăzi 65 de ani de la inaugurare
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-bulandra-implineste-astazi-65-de-ani-de-la-inaugurare/

Teatrul Bulandra din Bucureşti împlineşte marţi, 65 de ani de la inaugurare, în 1947 născându-se sub numele de Teatrul Municipal, cu piesa ”Insula” de Mihail Sebastian. Directorul instituţiei de cultură, regizorul Alexandru Darie, a declarat, cu această feicită ocazie, că teatrul se dovedeşte a fi, şi în contemporaneitate, un loc de meditaţie. „În mod evident […]

Un articol de |18 septembrie 2012

Teatrul Bulandra din Bucureşti împlineşte marţi, 65 de ani de la inaugurare, în 1947 născându-se sub numele de Teatrul Municipal, cu piesa ”Insula” de Mihail Sebastian.

Directorul instituţiei de cultură, regizorul Alexandru Darie, a declarat, cu această feicită ocazie, că teatrul se dovedeşte a fi, şi în contemporaneitate, un loc de meditaţie.

„În mod evident este clar că este aşa, pentru că la Teatrul Bulandra jucăm cu casa închisă. Ceea ce înseamnă că voinţa oamenilor de a veni la teatru în aceste momente dificile, tulburate, tulburătoare, a-şi spune aşa, teatrul se dovedeşte a fi un loc nu de linişte, ci de meditaţie”, a declarat, regizorul.

La 65 de ani de când a fost inaugurat, teatrul care poartă numele marii sale întemeietoare Lucia Sturdza-Bulandra îşi va deschide stagiunea cu o nouă versiune a piesei „Lear(a)” de William Shakespeare, regia Andrei Şerban.

Potrivit site-ului teatrului, echipa de la Bulandra este una „foarte ocupată, dar cu multă poftă de lucru”, în repetiţii intense fiind alte două spectacole: „D’ale carnavalului” de I.L. Caragiale, regia Alexandru Darie, şi surpriza începutului de stagiune – „Obiceiuri necurate” de Tom Smith, un masterclass condus de Mihai Constantin cu participarea extraordinară a actorului Gelu Niţu.

La Sala Liviu Ciulei (Atelier) sunt în curs de pregătire alte premiere pentru „Laboratorul de noapte”, proiect de suflet al Teatrului Bulandra, care a debutat la sfârşitul stagiunii trecute cu „Arlechino moare?”, de Nikolai Evreinov.

Potrivit lui Alexandru Darie, în curând va fi deschisă „o nouă sală la Grădina Icoanei, astfel încât Teatrul Bulandra va avea patru săli începând din această toamnă”.

De asemenea, la un an de la moartea maestrului Liviu Ciulei al cărui destin se leagă de Teatrul Bulandra, la Sala „Liviu Ciulei” (fosta Sală Izvor), va fi dezvelită o placă comemorativă, reprezentând portretul marelui regizor, însoţit de semnătura sa în bronz.

Cu această ocazie, actorul Mircea Diaconu a transmis că doreşte ca teatrul să trăiască mult mai mult decât a trăit fondatoarea sa.

„Îi doresc teatrului să trăiască mult mai mult decât a trăit fondatoarea Teatrului municipal modern actual. Altfel, ca unul care am trăit cei mai frumoşi ani din viaţa mea acolo, vreo 17, am aşa un sentiment de părticică din întregul acela. (…) Să dea Dumnezeu ca publicul, care este singurul care ne ţine în viaţă, să umple sălile în continuare şi să ţină teatrul în viaţă”, a spus Mircea Diaconu.

Teatrul Bulandra din Bucureşti a fost înfiinţat în anul 1947, iar primul director a fost Lucia Sturdza-Bulandra.

În perioada 1963 – 1972, Liviu Ciulei a fost director al teatrului, iar din anul 2002 teatrul Bulandra este condus de regizorul Alexandru Darie.

În prezent, activitatea teatrală se desfăşoară în două săli, sala „Liviu Ciulei” (renovată în 2002), aflată în apropierea cheiului Dâmboviţei, şi sala „Toma Caragiu” (renovată în 2003), situată în apropierea parcului ”Grădina Icoanei”.

Iniţial, teatrul s-a numit Teatrul Municipal, apoi Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, iar în prezent se numeşte Teatrul Bulandra. Clădirea Izvor era sediul central al teatrului, unde se află sala de spectacole şi administraţia teatrului. Sala de pe strada Icoanei era înainte de război sala de spectacole a Şcolii Centrale de Fete. După naţionalizare, a fost trecută în patrimoniul statului sub numele de sala Filimon Sârbu. Ulterior, această sală a primit numele de ”Toma Caragiu”, în memoria marelui actor român.

În 2011 sala „Izvor” a primit numele de „Liviu Ciulei”, în memoria regizorului, actorului şi directorului teatrului Bulandra.

Începând din anul 1991, Teatrul Bulandra este membru al Uniunii Teatrelor din Europa, o asociaţie fondată în martie 1990.

Sursa: Agerpres

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.