Tehnologia poate anihila scenografia?
https://www.ziarulmetropolis.ro/tehnologia-poate-anihila-scenografia/

Scenografia este arta de a executa decoruri şi costume pentru un spectacol de teatru. În era tehnologiei, scenografia poate fi transpusă prin mijloace multimedia şi astfel teatrul ne conduce într-o altă dimensiune sau ne creează o iluzie optică. Helmut Stürmer şi Carmen Lidia Vidu explică dacă mijloacele multimedia pot fi un inamic al scenografiei clasice.

Un articol de Judy Florescu|22 octombrie 2014

Premiat UNITER pentru întreaga sa activitate, Helmut Stürmer este o personalitate importantă în domeniul scenografiei, la nivel internațional. A semnat scenografia pentru: „Noul locatar”, regia: Tompa Gabor, la Northern Stage Ensemble, Newcastle și Teatrul Nottara, București, „Ubu înlănțuit”, regia: Tompa Gabor la Teatrul de Comedie București, , „Lulu”, regia: Silviu Purcărete, Teatrul Radu Stanca, Sibiu,”Troilus și Cressida”, regia: Silviu Purcărete, Teatrul „Katona Jozsef” din Budapesta, „Faust”, regia: Silviu Purcărete, Teatrul Radu Stanca, Sibiu și „Rinocerii”, regia: Tompa Gabor, Teatrul Radu Stanca, Sibiu.

În cadrul colocviului „Scenografie, tehnici audiovideo și decor de lumini“, organizat de Cristina Rusiecki ca parte a Festivalului Festin pe Bulevard de la Teatrul Nottara,  Helmut Stürmer a vorbit despre colaborarea cu Silviu Purcărete la spectacolul „Faust” și despre rezistența scenografiei în vremuri în care tehnologia ține loc de decor.DSC00007-001pp

 

Helmut Stürmer, scenograf: „Eu n-am reușit niciodată să înlocuiesc macheta fizică cu imaginile făcute pe computer. Computerul te minte. Până și la arhitectură recunoști care este făcută pe calculator și care este făcută de mână.  Sigur că fără computer nu mai poți să construiești nimic. Sunt absolut necesare.  Dar niciodată tehnologia nu o să înlocuiască procesul creației. Nu sunt deloc împotriva multimedia, dar depinde la ce o folosești și cu ce scop o folosești.  Multimedia poate să fie uneori extraordinară.  Vreau să pledez pentru libertatea de expresie a artistului. Dogma este cel mai periculos lucru în dezvoltarea artei noastre post-moderne.”

 

DSC00050-001ppLa același colocviu a fost invitată și regizoarea Carmen Lidia Vidu, care ne-a mărturisit motivele pentru care nu lucrează cu scenografi și preferă să apeleze la multimedia ca alternativă de expresie artistică.

Spectacolele create de Carmen Lidia Vidu pe care le putem vedea la ora actuală în București sunt „Pescarul și sufletul său” la Teatrul Odeon, „Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase” la Godot Cafe și „Pescărușul. Ultimul Act” la Centrul Dansului București.

Carmen Lidia Vidu, regizor: „Multimedia face parte din viața mea personală. Am lucrat de la început cu aparatură care îmi năștea multimedia ca pe o chestiune firească, umană, nu ca pe o chestiune teatrală.  Elementele mele au fost prezente la nivel de aparat foto, de cameră de luat vederi, de televizoare, de proiecție pe zid, pe ecran, și așa mi-am creat universul. Jocul între liniște și țipăt este mai mult la nivel multimedia, la nivel de spectacol – o combinație între tempo-ul actorului și vâltoarea informației. Așa trăiesc eu, foarte contrastant, probabil: între o liniște ardelenească și o isterie sârbească. Probabil asta se vede în spectacole. Îmi găsesc cu greu textele. Nu încerc să le malformez și să le fac ale mele. Cred că mă voi simți împlinită atunci când voi fi un regizor și un autor total.”

Foto/video: Judy Florescu

15
/11
/17

Spectacolul de dans contemporan DORIANse întoarce la Teatrul Odeon, pentru încă o reprezentație, pe 19 noiembrie, de la ora19:30, la Sala Studio. După această reprezentație, DORIAN continuă turneul național pe scena Teatrului Național din Tîrgu-Mureș, unde spectacolul este programat pe 27 noiembrie.

15
/11
/17

„Tinerețe fără bătrânețe: artiști și producători culturali români contemporani între 30 și 100 de ani” este un proiect editorial online care prezintă creativi români, prin intermediul unor „portrete” video, foto sau audio. Proiectul se înscrie în seria „modernism art documentaries” lansată de platforma Modernism.ro în 2012, care cuprinde până în prezent 190 de episoade video-documentare.

15
/11
/17

Într-o comedie romantică și total anapoda, cinci personaje din Bucureștiul interbelic își caută perechea ideală. Cu un umor delicat, actorii Oana Pellea, Florina Gleznea, Cristina Casian, Richard Bovnoczki și Istvan Teglas revin în luna noiembrie, la ARCUB, într-o nouă reprezentație excepțională a spectacolului de teatru „Idolul și Ion Anapoda”, scrisă de George Mihail Zamfirescu și adaptată de regizoarea Mariana Cămărășan.

14
/11
/17

Anul 2018 începe cu o surpriză muzicală plină de magie, grație și energie debordantă. În 8 ianuarie, ora 19:00, Fundația Calea Victoriei organizează la Teatrul Național București Concertul Extraordinar de Anul Nou, avându-l de această dată invitat pe celebrul violonist elvețian Manrico Padovani.

14
/11
/17

CRONICĂ DE FILM La 30 de ani de la istoricul eveniment, Liviu Tofan, fost jurnalist la Radio Europa Liberă, reconstituie într-un documentar de televiziune revolta muncitorilor brașoveni din 15 noiembrie 1987, unul din cele mai importante și emoționante gesturi de demnitate colectivă din istoria recentă a României.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

13
/11
/17

An de an, Teatrul „Ioan Slavici” aduce în fața spectatorilor săi, cu prilejul Festivalului de Teatru Clasic de la Arad, poveştile clasice ale scenei, în montările unor regizori care au făcut istorie în teatrul românesc și nu numai.

13
/11
/17

Vineri, 17 noiembrie 2017, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 17-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, de pe peliculă (35mm), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, FAUST XX (1966), o comedie SF purtând semnătura inconfundabilă a lui Ion Popescu Gopo.

13
/11
/17

Pe scurt, despre câteva filme româneşti din a doua jumătate a anului: „Breaking News”, „Capace”, „Aniversarea”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Mariţa”. Şi, bineînţeles, neuitatul, în cel mai rău sens cu putinţă, „Octav”.

13
/11
/17

Sute de persoane au mărșăluit duminică la Hollywood în sprijinul victimelor hărțuirii și agresiunilor sexuale - inspirate de campania #MeToo de pe rețelele de socializare. Marșul a avut loc pe fondul unui val de acuzații privind hărțuirile sexuale și violurile care vizează mai multe persoane publice, după dezvăluirile cu privire la producătorul hollywoodian Harvey Weinstein.