Testamentul Mariei Tănase și distorsionarea valorilor în România
https://www.ziarulmetropolis.ro/testamentul-mariei-tanase-si-distorsionarea-valorilor-in-romania/

Cea de-a patra zi a Festivalului Undercloud a fost o altă zi tematică: cultura românească -trecut şi prezent. Astfel, au avut loc reprezentaţii inspirate din realitatea unei mari personalităţi culturale româneşti – „Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase”.

Un articol de Judy Florescu|6 septembrie 2014

A patra zi a Festivalului de teatru Undercloud a început cu un spectacol realizat de Carmen Lidia Vidu, care a expus prin proiecții video, muzică de pian și voce, ultimele clipe din viața Mariei Tănase, regina cântecului popular românesc. 

În anii 1950,  Maria Tănase a fost distinsă cu Premiul de Stat, a primit titlul absolut de Artist Emerit și a fost decorată cu Ordinul Muncii clasa a III-a de către Ministerul Culturii.

Pe note calde de pian electric, Mirela Pană lecturează scrisoarea pe care Maria Tănase i-a adresat-o ministrului culturii al României de la acea vreme. Cu vocea gravă și demnă, artista îi solicita un ajutor cu titlu de împrumut acestuia pentru a-și plăti datoriile pe care le avea la chirie și întreținere.  Nu este un secret faptul că artiștii nu sunt persoane înstărite, dar faptul că un om, al cărui talent s-a bucurat de recunoaștere din partea autorităților statului, s-a luptat cu asigurarea unui trai decent, este un lucru înfiorător. Prețuirea artiștilor devine un blestem atunci când rămâne la nivel de imagine, neconcretinzându-se în prețuirea umană.

Se aud oftaturi și suspine în Studio Horia Bernea. Vocea pătrunzătoare a Mirelei Pană înalță demonii suferinței spre purificarea îngerească. Ascultăm mărturii tăioase ale oamenilor simpli care au cunoscut-o pe Maria Tănase. „Maria  a murit săracă”, spune o doamnă în etate. ,,Dădea toți banii până ea nu mai rămânea cu nimic. Și pe patul de spital a dat bani, spunând «luați voi, că aveți ce să faceți cu ei».” Să afli condiția dinaintea dispariției a unui artist omagiat în repetate și nesfârșite moduri este o palmă a realității discordante realitate pe care vrând, nevrând o întreținem.

Cu palma binemeritată pe obraz din partea realității istorice, ne îndreptăm spre Clubul Țăranului unde suntem pregătiți să ne întoarcem și celălalt obraz. De multe ori preferăm să ne ferim de realitate în loc să o înfruntăm. Una dintre menirile teatrului este de a ne pune față în față cu propriile frici. De ce România e țara pe care o detestăm și pe care trebuie să o părăsim dacă dorim să ne realizăm în viață? Un actor-scriitor-regizor s-a gândit să ne ofere câteva variante ale motivelor de ură a tinerilor față de România.

Al doilea spectacol a fost „Carpathian Garden” scris, regizat și jucat de Radu Iacoban, care l-a avut ca partener de scenă pe Tudor Aaron Istodor. Avem parte de o expunere a falsei realități pe care ne-o livrează canalele de știri în fiecare zi. Textul lui Iacoban ridică multe probleme: audiovizualul ne influențează negativ în loc să ne informeze și nimic mai mult, religia ne manipulează în loc să ne mântuiască, meseria de parcagiu în centrul vechi e mai profitabilă ca salariului unui educator, opțiunea de a deveni star porno este tot mai des întâlnită în rândul tinerelor,  accidentele rutiere mortale provocate de copiii milionarilor sunt aproape nesancționate de justiție. Și totuși, protagoniștii declară că iubesc România pentru lucrurile unice pe care le găsesc doar în țara lor natală.

foto/video din Undercloud: Judy Florescu

20
/07
/16

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI  Denisa Nicolae, actriţă. 29 de ani. Parteneră în teatru, dar şi pe scena vieţii, cum frumos spune şi clişeul, a actorului Liviu Romanescu. Activează împreună în Vanner Collective, o întreprindere teatrală co-întemeiată de Liviu. Aşa a învăţat el în Anglia, unde a făcut carte (teatru!) pe la Oxford, că e bine.

05
/07
/16

NOUA GENERAȚIE DE ACTORI. Liviu Romanescu, tânăr actor român. Până-n 30. Cunoscut pentru rolurile din “Emancipare” (Teatrul de Comedie) sau “Lungs” (Green Hours) sau „Paganini” (Metropolis). A studiat la UNATC, dar și la Oxford. Este co-fondator al unei companii de teatru româno-britanice, aflată la început de drum. Liviu Romanescu, moldovean la bază. De la Iași. Noua generație.

06
/04
/16

Continuăm campania „100 de tineri artişti pentru 100 de ani de România“ cu un nou interviu-portret. Ilona Brezoianu, douăzeci şi şase de ani. Actriţă în mare vogă la Bucureşti. Face furori, la Godot, cu spectacolul “Fata din Curcubeu”, de Lia Bugnar. În curând, o veţi vedea şi pe marile ecrane, în noul lungmetraj al lui Cristi Puiu. Ilona, aşadar.

06
/09
/15

Gala Tânărului Actor HOP va avea loc la Costineşti, între 8 şi 11 septembrie 2015 şi este organizată de UNITER şi Vox Maris Grand Resort. Site-ul Uniunii Teatrale din România, www.uniter.ro, i-a prezentat în ultima lună pe tinerii calificați în marea finală, printr-o serie de interviuri. Ziarul Metropolis vă arată ce au răspuns zece dintre ei, la întrebarea: „de ce te-ai făcut actor/actriță?“

31
/08
/15

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI. Lia Sinchevici (25 spre 26 de ani). Actriţă. Basarabeancă. Finalistă în acest an la Gala  HOP, care urmează să aibă loc la Costineşti. A jucat deja în filme de serie B. A jucat şi cu Jean-Claude Van Damme, şi cu Shia LaBeouf. Acum îşi construieşte un nume în teatrul românesc. Cum? Lia Sinchevici e – toată – o poveste.

30
/08
/15

NOUA GENERAȚIE DE ARTIȘTI Astăzi vi-l prezentăm pe Andrei Huțuleac (douăzeci și patru de ani), actor, pe la Metropolis, pe la Godot, pe la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”. Un actor, dar și un personaj, căci Huțuleac este, dacă nu știați, și puțin cam poet.

02
/08
/15

Mădălina Craiu (douăzeci și patru de ani), actriță. Joacă în “Paravan. Două telefoane”, la Godot, și în “Steaua fără nume”, la Centrul Cultural pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu”. Și în filme. Am prins-o, greu, între filmări la două scurt-metraje. A fost, anul trecut, una dintre vedetele serialului de televiziune “Umbre” (produs și difuzat de HBO).

07
/06
/15

NOUA GENERAȚIE DE ARTIȘTI Letiția Vlădescu (27 de ani). O știți din “Peretele”, musicalul de la Teatrul Metropolis. Letiția provine dintr-o familie de muzicieni și până să dea la Teatru a studiat vioara. Sora ei este pianista Cezara-Lucia Vlădescu. În prezent, pe Letiția o mai puteți vedea și la Teatrul Mignon, dar și la Operetă.

27
/05
/15

NOUA GENERAȚIE DE ARTIȘTI Alexandru Unguru a fost cercetător universitar, are un doctorat în arta actorului și joacă la Teatrul Odeon din Bucureşti.  În ultimul an, a scris nouă piese pe care le-a montat în teatrul independent. “De veghe în lanul de ocară”,  „Akasă”, “Declick”,  „Köln”, „Ka-chiiing!”, “Doi și un Tulnik” sunt câteva dintre ele.