VIDEO „The Gatekeepers“. Moralitatea are nuanţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-gatekeepers-moralitatea-are-nuante/

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o. Filmul va fi proiectat astăzi, de la ora 16.00, la Cinema Studio

Un articol de Eliza Zdru|4 aprilie 2013

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere, deşi nu lipsite de un simţ înnăscut al autodefensivei, cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o într-unul sau altul din momentele istorice ale Israelului.

Ei aruncă în joc diferite perspective asupra urmărilor extrem de complicate ale Războiului de şase zile din 1967.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi“

Interviurile sunt întrerupte de imagini de arhivă care ne întorc în primele zile ce au urmat Războiului de şase zile, când armata israeliană a pus sub ocupaţie un milion de palestinieni din Fâșia Gaza, Peninsula Sinai, Platoul Golan și Cisiordania. Ocupaţia a fost problematică de la început, povestesc Avraham Shalom, Avi Dichter, Carmi Gillon, Yuval Diskin, Ami Ayalon şi Yaacov Peri, cei şase foşti şefi Shin Bet, într-o înşiruire de confesiuni care se completează una pe alta ca într-o conversaţie oarecare.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi, pentru că lucrul acesta ne-a dat de lucru“, spune Avraham Shalom (liderul Shin Bet între 1980-1986), invocând bucuria pe care a adus-o noua „problemă“ de a-i forţa pe membrii Shin Bet să înveţe să folosească arme mai subtile.

Şi, dincolo de informaţiile mai mult sau mai puţin exhaustive pe care discursul filmului le aduce în încercarea de a elucida conflictul israeliano-palestinian, de departe cel mai interesant aspect al documentarului este sinceritatea şi aparent uşurinţa cu care cei şase agenţi mărturisesc gânduri atât de fruste despre viziunea lor cu privire la rolul pe care l-au jucat în istoria Israelului.

Mai ales atunci când ştii că organizaţia Shin Bet este caracterizată de un secretism atât de ermetic, şefii acesteia fiind singurii membrii a căror identitate este cunoscută pentru publicul larg, o întrebare persistă tot timpul în spatele minţii. Cum a reuşit regizorul Dror Moreh să îi facă pe foştii şefi Shin Bet să uite de perdele şi să i se confeseze atât de direct?

„Uită de moralitate“

Filmul urmăreşte câteva dintre evenimentele cheie care au dus apoi la escaladarea terorismului în Israel. Printre acestea, şi controversatul incident numit „KAV 300“ în care doi terorişti palestinieni care au deturnat un autobuz şi i-au luat ostateci pe pasageri au fost ucişi ulterior în bătaie fără a li acorda şansa vreunui proces. Sau uciderea lui Yahya Ayyash – un palestinian periculos, expert în fabricarea de explozive şi în recrutarea teroriştilor sinucigaşi – cu ajutorul unei bombe plasate în telefonul său mobil, o operaţiune „curată şi elegantă“, cum o numeşte Carmi Gillon, liderul Shin Bet între anii 1994-1996.

Dror Moreh, regizorul filmului

Sau bombardarea unui bloc în care se desfăşura o întâlnire a celor mai importanţi 12 terorişti palestinieni, operaţiune ce a provocat moartea a peste 10 nevinovaţi şi a eşuat lamentabil în capturarea vreunui terorist. Concluzia brutală o aduce tot Avraham Shalom. Moralitate? Uită de moralitate în discuţiile despre terorism.

Un terorist e şi un luptător pentru libertate

Şi ce e mai ciudat e că privindu-i pe cei şase argumentând acţiunile lor, te surprinzi începând să le cauţi justificări. Într-adevăr, cum spune şi criticul de film Justin Chang de la Variety, „în timp ce niciun film ce oferă perspectiva îngustă a serviciilor de informaţii israeliene nu ar fi putut să ofere o viziune completă asupra conflictului, ceea ce face ca «The Gatekeepers» să fie atât de captivant este sentimentul general de ambiguitate morală pe care îl aduce“.

Dar nu numai acest lucru. Ca şi cum dintr-o dată ar fi simţit nevoia explozivă de a-şi goli conştiinţa („când ieşi la pensie, devii puţin de stânga“, mai mărturiseşte unul dintre intervievaţi), cei şase foşti şefi Shin Bet glisează încet în mărturisirile lor spre sensurile filosofice ale evenimentelor la care au luat parte. Ceea ce unii numesc lupta împotriva terorismului e, pentru cealaltă tabără, pur terorism aşa cum un terorist e de fapt un luptător pentru libertate printre ai lui.

La finele unei treceri în revistă a celor mai mari eşecuri şi victorii ale organizaţiei Shin Bet, concluzia generală rămâne necesitatea dialogului palestiniano-israelian. Şi e cumva incitant să vezi cum foştii agenţi, odată lipsiţi de orice scrupul, ajung la sfârşitul carierei să predice despre pace.

„Searching for Sugar Man“

După ce a câştigat, printre altele, premiul pentru cel mai bun film de non-ficţiune al anului 2012 oferit de către Los Angeles Film Critics Association, “The Gatekeepers” a fost nominalizat la Oscarul pentru documentar. În competiţie se mai afla un film ce tratează acelaşi subiect al conflictului israeliano-palestinian, privit însă dintr-o altă perspectivă – „5 Broken Cameras“, un film despre hărţuirea sexuală în armata americană – „The Invisible War“, unul despre istoria timpurie a bolii SIDA – „How to Survive a Plague“ şi deja celebrul „Searching for Sugar Man“, povestea emoţionantă şi aproape incredibilă a lui Rodriguez, un muzician american care a devenit faimos în Africa de Sud fără a şti, după ce fusese complet ignorat în Statele Unite.

Cumva perfect motivat, juriul de anul acesta a hotărât să premieze singurul film din competiţie care nu are nicio nuanţă politică, o poveste universală despre forţa invizibilă a muzicii. Oricum ar fi, „The Gatekeepers“ e un must-see.

Îl mai puteţi vedea astăzi la festivalul Cinepolitica, unde va fi proiectat la Cinema Studio de la ora 16.00.
The Gatekeepers (96’)
Regia: Dror Moreh
Produs de: Dror Moreh Prods., Les Films du Poisson, Cinephil, Wild Heart Prods.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.