Top Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme străine ale anului
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-ziarul-metropolis-cele-mai-bune-filme-straine-ale-anului/

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 decembrie 2013

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes şi care atrag mai uşor interesul distribuitorilor şi al cinefililor.

Distribuţia inconsistentă a filmelor de autor în România a făcut ca în acest an sălile de cinema să găzduiască, de exemplu, lungmetraje de la trei ediţii diferite ale Festivalului de la Cannes (2011, 2012, 2013), între care şi două producţii premiate cu Palme d’Or („Amour“, de Michael Haneke, şi „La vie d’Adele“, de Abdellatif Kechiche).

Spre deosebire de multe din blockbusterele hollywoodiene, care sunt lansate în România concomitent cu sau la scurt timp după prezentarea lor în SUA, filmele de festival, în majoritate europene, ajung cu întârziere la publicul larg din ţara noastră, comparativ cu statele din vestul Europei.

Chiar şi aşa, puţinii distribuitori care se încumetă să aducă astfel de opere cinematografice provocatoare merită salutaţi şi încurajaţi, în contextul numărului mic de spectatori care aleg filmele „altfel” şi al deficitului de săli deschise pentru astfel de proiecţii.

Citiţi şi: TOP Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme româneşti din 2013

Prin urmare, top ten-ul celor mai bune filme străine ale anului cuprinde doar producţiile care au ajuns în regim normal în cinematografe în 2013 – adică au putut fi văzute cel puţin o săptămână în cel puţin o sală de proiecţie. Din cauza inconsistenţei în distribuţie menţionată la început, nu trebuie să surprindă că un asemenea clasament propune filme din trei ani diferiţi (în paranteze este marcat anul premierei mondiale).

Producţiile străine noi care au putut fi văzute de-a lungul anului în diverse festivaluri, gale sau zile ale filmului, dar şi din alte surse au fost lăsate în afara topului oficial. Dar, pentru că multe dintre ele merită din plin semnalate, le-am introdus într-un top ten alternativ.

Topul celor mai bune zece filme străine lansate în cinematografe în 2013:

1. „Calul din Torino“ (2011) – Bela Tarr

2. „Amour“ (2012) – Michael Haneke

3. „La vie d’Adele“ (2013) – Abdellatif Kechiche

4. „Heli“ (2013) – Amat Escalante

5. „Inside Llewyn Davis“ (2013) – Joel şi Ehan Coen

6. „No“ (2012) – Pablo Larrain

7. „Before Midnight“ (2013) – Richard Linklater

8. „Blancanieves“ (2012) – Pablo Berger

9. „În ceaţă“ (2012) – Serghei Loznitsa

10. „Vânătoarea“ (2012) – Thomas Vinterberg

Topul celor mai bune zece filme străine care nu au fost lansate în cinematografe:

1. „The Act of Killing” (doc, 2012) – Joshua Oppenheimer

2. „Stories We Tell” (doc, 2012) – Sarah Polley

3. „Oh Boy” (2012) – Jan Ole Gerster

4. „The Master” (2012) – Paul Thomas Anderson

5. „The Selfish Giant” (2013) – Clio Barnard

6. „To the Wonder“ (2012) – Terence Malick

7. „Harmony Lessons“ (2013) – Emir Baigazin

8. „Nebraska“ (2013) – Alexander Payne

9. „A Touch of Sin“ (2013) – Jia Zhangke

10. „Camille Claudel 1915“ (2013) – Bruno Dumont

Ionuţ Mareş, autorul topurilor,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran
Foto sus – Calul din Torino – captură film

17
/02
/17

DaKINO 26 demarează miercuri, 1 martie 2017, la Cinema PRO, cu proiecția în premieră în România a filmului Manchester by The Sea (6 nominalizări la Premiile Oscar 2017), cu Casey Affleck și Michelle Williams în rolurile principale. Festivalul Internațional de Film DaKINO, ediția a 26-a, va avea loc în perioada 1-5 martie 2017 la Cinema Pro, Studioul Horia Bernea — Cinema Muzeul Țăranului și ARCUB.

17
/02
/17

Regizorul finlandez Aki Kaurismaki a anunțat joi, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, că a decis să renunțe la activitatea cinematografică. Apreciatul cineast are șanse mari să obțină Ursul de Aur cu pelicula sa din competiție, pelicula ''The Other Side of Hope''. ''Sunt obosit. Vreau să încep să îmi trăiesc viața mea, în sfârșit'', a explicat regizorul de 59 de ani.

16
/02
/17

Disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, "Fraţii Dabija", în regia lui Cătălin Drăghici, este un documentar experiment de o oră prezentat prima dată în 2015 în câteva festivaluri (Montreal, Astra Sibiu).

13
/02
/17

"La La Land" a ieșit triumfător duminică seara la cea de a 70-a ediție a premiilor Academiei britanice de film, primind nu mai puțin de cinci trofee din cele 11 la care a fost nominalizat. Musicalul american a primit premiile BAFTA pentru cel mai bun film, cea mai bună regie, cea mai bună actriță în rol principal, cea mai bună coloană sonoră și cea mai bună imagine.

13
/02
/17

Majoritatea românilor (regizori, producători, actori, selecționeri de festival) veniți la Festivalul de Film de la Berlin au participat, duminică seara, la un protest pe covorul roșu, obținut prin amabilitatea organizatorilor festivalului, care le-a acordat un minut înaintea ultimei proiecții din palatul festivalului. Protestul a fost transmis live pe site-ul oficial al festivalului (berlinale.de).

11
/02
/17

Zeci de persoane, prieteni, admiratori, colegi, studenți și oameni simpli i-au adus un ultim omagiu regizorului Radu Gabrea, sâmbătă, la Teatrul Nottara. Sicriul cu trupul neînsuflețit al artistului a părăsit Teatrul Nottara la ora 16,30, în aplauzele celor care au dorit să-și ia adio de la cel pe care l-au iubit și admirat. Radu Gabrea a murit joi la vârsta de 79 de ani.

10
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. „Secvențe” (1982), de Alexandru Tatos, un film unic în cinematografia română. Un film polemic. Un sclipitor manifest cinematografic, deopotrivă intelectualist și emoționant. O capodoperă.

10
/02
/17

Ajuns la cea de-a șaptea ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF revine anul acesta, între 28 martie și 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco, prezentând în premieră românească cele mai inovatoare experimente cinematografice ale ultimului an, cu un focus special asupra lucrărilor semnate de artiști vizuali proeminenți, ce expun de obicei în muzee și galerii de artă și doar rareori în săli de cinema.

10
/02
/17

Olimpia Melinte şi Alexandru Papadopol sunt doi dintre numeroşii actori vedetă din "Bucureşti NonStop", filmul din 2015 al lui Dan Chişu, acum disponibil pe platforma gratuită Cinepub. Un scurt dublu-interviu despre personaje şi indicaţii regizorale.

09
/02
/17

Astăzi începe cea de-a 67-a editie a Berlinalei. România participă în competiţia principală cu lungmetrajul „Ana, mon amour”, în regia lui Călin Peter Netzer, câștigătorul unui Urs de Aur, cu „Poziția copilului” (2013).

08
/02
/17

21 de lungmetraje de ficțiune, 15 documentare și 52 de scurtmetraje au intrat oficial în cursa pentru nominalizările la Premiile Gopo 2017. Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat industriei cinematografice din România, va avea loc pe 21 martie 2017, în București.

06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.