Un arab la București: Ali
http://www.ziarulmetropolis.ro/un-arab-la-bucuresti-ali/

Se joacă de curând în Bucureşti, într-un nou spaţiu cultural, Apollo 111, deschis în fostul Palat Universul, se joacă, aşadar „Ali: Frica mănâncă sufletul”, în regia lui Radu Jude.

Un articol de Alina Vîlcan|5 Ianuarie 2017

Bazat pe un text scris în anii 60, după care regizorul german Rainer Werner Fassbinder crea și un film de referință, spectacolul lui Jude te pune în fața unor fermecători marginali – de la bătrâna femeie de serviciu, la arabul african care încearcă să se adapteze în cartierele unui oraș dominat de prejudecăți, ceea ce face textul acesta vechi de mai bine de cincizeci de ani atât de actual.

În adaptarea de față, până la întâlnirea cu cea care îl va lua la ea acasă, Ali locuiește undeva în Berceni. Iar Ali este întruchiparea bunătății umane, care nu ezită să se îndrăgostească de binefăcătoarea lui vârstnică. Va rezista iubirea aceasta ieșită din tipare? Într-o vreme în care migrația arabilor și terorismul ascut preconcepțiile rasiale, Ali îți apare ca un apărător al unei cauze parcă dinainte pierdute. Și mai ales pentru asta merită să-ți rezervi o seară pentru a-l întâlni.

Însă „Ali: Frica mănâncă sufletul” e mai mult de atât. Ai impresia că e o lecție de umanitate pe care o iei ca atare și o duci cu tine mai departe. Și te întrebi oare de ce la Apollo111 spectacolele rămân pentru un timp scurt, determinat, și nu mulți vor apuca să îl vadă. Așadar, grăbiți-vă, ultima întâlnire cu Ali din această iarnă s-ar putea să fie sâmbătă, 28 ianuarie. Până atunci, mai sunt programate alte cinci reprezentații.

Deși „Ali: Frica mănâncă sufletul” nu e cel mai frumos spectacol de teatru. Ba cel mai probabil un critic cu condei ascuțit i-ar găsi destule hibe. Chiar și ca amator ți-ai putea spune, la o adică, ce diferență e, iată, între un film și un spectacol de teatru regizate de același Jude. Dincolo de minusuri, pe care nu le vom enumera aici, căci nu pentru ele merg oamenii la teatru, sunt idei care îți rămân în minte, idei de-o simplitate cuceritoare, precum aceea de a fi buni unii cu alții (mai ales în dragoste!), fără prejudecățile odioase pe care le vezi la vânzătorul de non-stop și fără bârfele vecinelor colportoare sau câte și mai câte. Da, spectacolul lui Jude e cea mai frumoasă lecție de umanitate pe care am văzut-o într-un teatru în anul 2016.

Și apoi, un mic bar cu muzică arăbească și șlagăre românești de altădată, un apartament primitor, din care nu lipsește damigeana cu țuică sau pijamaua răposatului soț, toate acestea creează o atmosferă de intimitate. Tu, spectatorul, ești parcă în același decor în care scenele se derulează rapid, actorii schimbă degrabă roluri, printre cugetările arăbești ale lui Ali, precum aceea care dă titlul spectacolului. Mergeți, mergeți în vechiul Palat Universul (str. Ion Brezoianu 23-25) și acolo veți găsi cel mai nou teatru din oraș, în care îl veți întâlni pe Ali. Iar Ali, veți vedea, cântă ca nimeni altul „Fais-moi du couscous, chéri”, că pe oricine ar emoționa… La rândul vostru, poate că îi veți trimite pe alții să îl vadă, care îi vor trimite pe alții și tot mai mulți dintre noi ne vom aminti astfel, măcar pentru o vreme – căci aceasta rămâne ideea de bază, una aparent atât de simplă – să fim mai buni. Apoi, vom uita.

Din distribuție: Liliana Ghiță, Kamara, Ilinca Hărnuț.

Într-o vreme în care migrația arabilor și terorismul ascut preconcepțiile rasiale, Ali îți apare ca un apărător al unei cauze parcă dinainte pierdute. Și mai ales pentru asta merită să-ți rezervi o seară pentru a-l întâlni.

 

28
/03
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE În 1960 se năştea la Brăila o mică făptură căreia i s-a prezis un viitor strălucit. Proorocirea s-a împlinit doar până la o vreme. Ca şi alţi mulţi români, şi-a făcut studiile la Paris; a debutat în oraşul natal la 21 de ani dar consacrarea a început să se contureze la Paris, graţie lui Ch. Gounod care i-a încredinţat rolul Margaretei din opera Faust.

28
/03
/17

Într-o zi de 28 martie se nășteau Mario Vargas Llosa şi Maxim Gorki şi se stingeau din viaţă Eugen Ionescu, Grigoraș Dinicu, Gheorghe Tomozei, Ștefan Radof, Virginia Woolf, Serghei Rahmaninov, Marc Chagall, Billy Wilder şi Peter Ustinov.

28
/03
/17

Ieri, în ultima zi a Salonului Cărţii de la Paris, desfăşurat în perioada 24-27 martie 2017, standul României a fost inclus, pe primul loc în topul celor mai frumoase standuri de la Livre Paris 2017, în clasamentul realizat de site-ul actualitte.com. “Standul României ne captează întotdeauna atenţia. Ambianţa de artă contemporană este dată de oglinzi şi de o instalaţie de neoane, dar luminile sunt atenuate pentru a nu intimida publicul”, a scris actualitte.com.

28
/03
/17

One-man show, spectacol de teatru-dans, teatru nonverbal, ”perform(D)ance” de și cu Paul Cimpoieru. Regizorul, coregraful și dans-actorul Paul Cimpoieru a crescut în pepiniera de talente și limbaj artistic a Companiei Passepartout D.P. (unde a ajuns printr-o întâmplare), iar ulterior și-a continuat evoluția într-un mod uimitor pentru cineva care nu are niciun fel de studii de teatru sau dans ”oficiale”, caci este absolvent de Politehnică și fost inginer de telecomunicații.

28
/03
/17

O pictură timpurie a lui Leonardo da Vinci (1452-1519) va putea fi admirată din nou de către public la Florența, după aproape șase ani de restaurare. Maestrul renascentist a pictat "Adorația Magilor" în jurul anului 1481, însă lucrarea nu a fost niciodată terminată.

28
/03
/17

Manager al Teatrului Național din Cluj și al festivalului ”Întâlnirile internaționale de la Cluj”, organizate de TNC, co-fondator (împreună cu Alexandru Dabija și Marcel Iureș) al primul teatru intependent românesc, Teatrul Act, Distinguished Professor la University of California, autor al mai multor cărți de teoria teatrului, literatură și eseistică, regizor al multor zeci de spectacole de teatru, dintre care nu puține au luat premii importante și au călătorit în turnee internaționale. Un nume cu reverberații teatrale importante, niciodată liniare, deseori surprinzătoare: Mihai Măniuțiu. Aici, în calitate de regizor al unui spectacol pe care, într-un cuvânt, l-aș numi stupefiant: ”Iarna”.

28
/03
/17

Inițial: politehnist, masterand în științe umaniste, inginer de telecomunicații, IT-stul din cei ”10 pentru România”. Apoi – ruptură de destin și devine dans-actor în trupa lui Dan Puric, colaborator al lui Gigi Căciuleanu, elev al lui Andrei Șerban, participant și premiant în festivaluri din țară și străinătate, bursier al celebrului Actors Studio din New York și mereu un work in progress.

27
/03
/17

Mare comedie, mare!, în capitala țării noastre. A avut loc la, Palatul Național al Copiilor, spectacolul “All Inclusive” (după o piesă de Alexandru Popa), în regia lui Vlad Zamfirescu.

27
/03
/17

Astăzi, 27 martie, cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, Casa de Producţie TVR a programat pe TVR 2 la ora 20:10, „Unchiul Vanea”, de Cehov, în regia lui Yury Kordonsky. Spectacolul va fi difuzat ca parte a Campaniei „Artiști pentru artiști”, iar pe durata lui pe ecran vor apărea conturile în care pot fi făcute donațiile

27
/03
/17

Într-o zi de 27 martie era înfiinţat, la Moscova, ’’Balşoi Teatr’’, Societatea Academică Română devenea, prin decret regal, "Academia Română", se năștea regizorul american Quentin Tarantino și se stingea din viață George Pruteanu, cunoscut pentru emisiunea TV “Doar o vorbă să-ţi mai spun” şi pentru ”Legea Pruteanu” (folosirea limbii române în locuri, relaţii şi instituţii publice).

26
/03
/17

„S-a furat mireasa!”, după textul și în regia lui Radu Popescu, e o comedie despre o tânără corporatistă ruptă între logodna călduță cu Mihai, șeful ei, și iubirea cu aer de libertate a lui Andrei, fost iubit și alpinist.

26
/03
/17

Muzeul Național de Artă al României, în parteneriat cu Institutul Francez, vă invită marți, 28 martie 2017, orele 18.30, la conferința „Victor Brauner, pictopoet și iluminator”, susținută de Mihaela Petrov, critic și istoric de artă. Conferința face parte din seria de evenimente ce marchează luna martie ca lună a Francofoniei.

Page 1 of 60512345...102030...Last »