Victor Ioan Frunză: „Se tot zice că sălile sunt pline. Nu este adevărat!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/victor-ioan-frunza-se-tot-zice-ca-salile-sunt-pline-nu-este-adevarat/

Victor Ioan Frunză a fost invitat în emisiunea Iulianei Ciugulea, „Conversaţii esenţiale“. Directorul de scenă a vorbit, tranşant, despre lipsa spectatorilor din săli şi a descris modul în care a fost distrusă cultura în România.

Un articol de Corina Vladov|22 mai 2013

Victor Ioan Frunză a fost invitat în emisiunea Iulianei Ciugulea, „Conversaţii esenţiale“. Directorul de scenă a vorbit, tranşant, despre lipsa spectatorilor din săli şi a descris modul în care a fost distrusă cultura în România.

Interviul integral va fi difuzat sâmbătă, 25 mai, de la ora 20.10, la Digi24. Iată câteva declaraţii făcute de Victor Ioan Frunză:

„Şi în ce mă priveşte, ca şi în cazul altor artişti, există o oprelişte economică, chiar dacă montez foarte mult. Doar că ne descurcăm nu înseamnă că facem şi performanţă. În curând însă, cred că nimeni nu se va mai descurca, pentru că s-a ajuns la o limită. Este o situaţie fără precedent.

Trebuie să ne gândim că peste vreo 200-300 de ani, când se va face istoria acestei mici părţi de Europă care este România, istoricii vor constata că după 1989 o hoardă de barbari a distrus cel mai important sistem de teatru care a existat: 72 de instituţii de teatru nu e puţin, cel mai important sistem de cămine de cultură, de case de cultură; s-au distrus bibliotecile, nu se mai editează cărţi decât prin eforturi uriaşe ale unor edituri particulare, fără nicio implicare din partea statului. Şi cu toate astea, nu am văzut foarte mulţi artişti protestând concret sau sistemic împotriva acestei stări de fapt. Criza este folosită ca un pretext.“

„Sigur că este o perioadă grea, dar eu sunt convins că dacă s-ar tăia vreo 500 de telefoane de pe la primării, sau vreo 500 de secretare din Parlament… înţelegeţi ce spun! Şi poate dacă n-am mai face festivalul usturoiului şi ne-am orienta către lucrurile importante pentru aceste comunităţi, poate s-ar schimba ceva.“

Victor Ioan Frunză

Iluzia belşugului

„Se tot zice că sălile sunt pline. Eu am avut curiozitatea să văd şi nu este adevărat. Când joci de trei ori pe lună un spectacol, cu sala plină, nu e relevant. Eu vorbesc de un sistem teatral care joacă de marţi până duminică, un sistem care are matinee şi care umple sălile. Şi nu săli de 100 de locuri. Eu aş vrea să văd săli de 400-1.000 de locuri umplute. Viziunea asta triumfalistă: nu se mai găsesc bilete – nu are acoperire în realitate.“

Shakespeare versus Sofocle

„Un artist care e preocupat tot timpul de coroniţe nu va mai avea o relaţie firească cu o comunitate căreia i se adresează, cu iubitorii de teatru. Eu nu cred în competiţia în artă. În artă nu se poate vorbi despre progres. Nu poţi spune că Shakespeare a fost mai bun decât Sofocle. Competitivi sunt sportivii. Competiţia de altfel e un lucru foarte bun, dar pe scenă, într-o piesă, într-o distribuţie este vorba despre altceva. Poate fi o competiţie cu publicul.“

„Cine poate spune că actorul X este mai bun decât actorul Y? Cine are dreptul ăsta? Cine are legitimitatea asta? Cum putem noi, creatorii, să aşteptăm verdictul criticului? Asta înseamnă limitarea libertăţii de expresie, înseamnă până la urmă o cenzură axiologică.“

INFO

Spectacolele lui Victor Ioan Frunză, „Tartuffe sau Impostorul“ şi „Îngeri în America“ pot fi văzute în stagiunea 2013-2014 la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Foto: Digi 24

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

12
/06
/17

Teatrul Național din Timișoara vă invită în zilele de 11, 12 și 13 iunie, de la ora 19:00, la Sala 2, la spectacolul GYPSIES. După ce a avut numeroase reprezentații în Germania, la Deutsches Theater Berlin și la Staatstheater Braunschweig, spectacolul va avea trei reprezentații în România, la Teatrul Național din Timișoara.

11
/06
/17

Mii de oameni au invadat străzile Sibiului în cea de-a doua zi de FITS încă de la orele amiezii, când povestea itinerantă „Zâna, cerbii și tăietorii de lemne” i-a condus pe cei prezenți pe Pietonala Nicolae Bălcescu într-un basm asiatic fermecător. În paralel cu spectacolul de stradă, iubitorii de artă sau discuții culturale au asistat la dialogurile pline de sensibilitate ale lui George Banu cu invitații speciali ai festivalului sau la discuția lui Cătălin Ștefănescu cu Robert Wilson pentru Garantat 100%.

11
/06
/17

Cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) și-a desemnat câștigătorii, sâmbătă seară, pe 10 iunie, la Teatrul Național Cluj. Trofeul Transilvania, în valoare de 15.000 de euro, oferit de Staropramen, i-a fost acordat lungmetrajului Familia mea fericită/ My Happy Family, povestea georgiană regizată de Nana Ekvtimishvili și Simon Gross. Imaginea filmului este semnată de Tudor Panduru, prezent la eveniment. Gala de închidere, la care marele invitat a fost actorul Alain Delon, va fi difuzată duminică, 11 iunie, de la ora 21.10, pe TVR 1.

11
/06
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Războaiele, revoluțiile, schimbarea regimului politic influențează mai totdeauna destinul oamenilor. Un absolvent al liceului Sf. Sava ar fi devenit, probabil, un merituos scriitor român, continuând acea serie strălucită manifestată între războaie și străinătatea i-ar fi fost doar loc de vacanță. Înstrăinarea silită avea însă să joace un rol de căpetenie în modelarea celui prea bine cunoscut ca poet, prozator, eseist și traducător de valoare europeană. E vorba de Vintilă Horia (1915-1992), absolvent al Facultății de Drept din București și al celei Catolice de literatură din Paris.

10
/06
/17

"Sunt mai iubit în lumea întreagă decât în Franţa. Este adevărat. În Franţa, întotdeauna am deranjat", a spus Alain Delon într-o conferinţă de presă la Cluj-Napoca, unde primeşte Premiul pentru întreaga carieră la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

10
/06
/17

Cea de-a XXIV-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu a debutat în forță azi, cu expoziții, ateliere pentru actori și dansatori, seminarii și conferințe. Astfel, Facultatea de Litere şi Arte, Teatrul Gong, Primăria Municipului Sibiu, Hotelul Împăratul Romanilor, Muzeul de Artă Contemporană, Casa de Cultură a Studenților și Librăria Habitus au găzduit lucrări de artă decorativă, pictură și fotografie, iar Dorte Lena Eilers - editor al revistei „Theater der Zeit” - s-a aflat în dialog cu Octavian Saiu.

09
/06
/17

„Mă simt jenată când aud laude”, spune actriţa Tora Vasilescu într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, realizat la Cluj-Napoca. Ea va primi Premiul de Excelenţă al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), la Gala de închidere care va avea loc sâmbătă seară.

09
/06
/17

Teatrul Metropolis prezintă în luna iunie spectacolul „Secretul doctorului Honigberger” după Mircea Eliade, în regia lui Dragoș Galgoțiu, spectacol ce va face parte din seria teatrală „Misterele Bucureștiului”. Premiera spectacolului va avea loc miercuri 14 iunie 2017,de la ora 19:00.

09
/06
/17

Renumitul regizor, scenarist și producător austriac Ulrich Seidlvine la TIFFcu cel mai nou film al său.Safari va fi proiectat în prezența sa sâmbătă, pe 10 iunie, de la ora 20:30, la Cinema Florin Piersic, și va fi urmat de o discuție despre film.

09
/06
/17

Premieră absolută în România: Marilyn Mazur, Branford Marsalis, Kurt Elling și Stanley Jordan cântă în iulie la Bucharest Jazz Festival. Bucharest Jazz Festival revine între 5 și 9 iulie cu o nouă serie de concerte live în Piața George Enescu. Cele mai originale și creative nume ale jazzului internațional și autohton provoacă publicul bucureștean să descopere universalitatea jazzului.