Winter Sleep. Sau cum arată un mare film
https://www.ziarulmetropolis.ro/winter-sleep-sau-cum-arata-un-mare-film/

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 octombrie 2014

Acestea nu aveau cum să lipsească nici din „Winter Sleep” (prezentat în cadrul „Les Filmes de Cannes a Bucarest”), însă prim-planul este ocupat de dialogurile încărcate de sensuri (dar fără preţiozitate) dintre, de altfel, puţinele personaje.

În centru se află Aydin (Haluk Bilginer), un fost actor retras în Cappadocia, regiune din Anatolia recunoscută pentru locuinţele şi reliefurile din piatră, rezultat al unor erupţii vulcanice străvechi. Aici, Aydin conduce un mic hotel, alături de sora sa (Demet Akbag) şi de soţia sa mai tânără (Melisa Sozen), şi, săptămânal, scrie câte un articol de opinie (moralizator) pentru un ziar local.

Este protagonistul-intelectual care ajunge într-un moment de criză existenţială, personaj identificabil, sub diverse forme, în toate filmele cineastului turc, de la debut, „Kasaba” (1997), şi până la capodopera recentă „Once Upon a Time in Anatolia”, care a fost privată nejustificat de Palme d`Or în 2011.

Winter Sleep, un poem al stărilor sufleteşti

Este povestea unui om egoist nevoit să se confrunte cu propriul temperament dominator şi acaparator, atât în relaţia cu soţia, sora şi angajaţii, cât şi cu cei din restrânsa comunitate. Iar Ceylan mizează în primul rând pe dialoguri în această decortificare lentă (de trei ore şi un sfert) a unui suflet suferind, arid ca peisajul stâncos, dar de o frumuseţe specială, pe care camera directorului de imagine Gokhan Tiryaki ni-l oferă privirii prin cadre largi şi picturale, cărora fragmentele de sonată la pian de Franz Schubert şi zăpada dinspre final le adaugă o tuşă elegiacă dezarmantă.

Dialogurile, care scot la suprafaţă animozităţi şi răutăţi şi care relevă lipsa afecţiunii familiale, amintesc, aşa cum s-a scris, de Bergman. La Ceylan, schimburile de replici (a căror mizanscenă testează pe alocuri o teatralitate asumată), filmate în general în convenţionalul dar, aici, extrem de practicul plan-contraplan, durează minute în şir, ceea ce permite acumularea treptată a unei tensiuni care dezvăluie fragilitatea umană (sunt remarcabile nuanţele cu care cele două actriţe şi actorul din rolul principal îşi construiesc personajele).

În aceleaşi cadre de interior, Ceylan şi directorul său de imagine apelează la o lumină gălbuie, caldă, utilizată artificial atunci când „decupează” şi învăluie chipul câte unui personaj ca pentru a-i expune suferinţa interioară. Este o privire regizorală blândă şi înţelegătoare asupra unor „suflete moarte”, care îşi fac rău gratuit, dar cărora li se oferă şansa salvării.

Ceylan exploatează bagajul istoric şi simbolic al ţinutului în care a filmat pentru a conferi poveştii sale universale o încărcătură mitică, pentru a extrage esenţa umanului dincolo de timpul istoric. „Winter Sleep” este un grandios poem vizual al stărilor sufleteşti, cum rar ne oferă cinematografia momentului.

Distribuit în România de lăudabila Asociaţie Culturală Macondo, „Winter Sleep” este programat să intre pe marile ecrane în luna ianuarie.

INFO

Kis uykusu/Winter Sleep/Somn de iarnă, Turcia, 2014

Regie: Nuri Bilge Ceylan

Distribuţie: Haluk Bilginer, Melisa Sözen, Demet Akbag

Rating: ●●●●●

Foto din Winter Sleep – capturi film

12
/09
/17

După ce a cucerit box office-ul american şi a devenit horror-ul cu cele mai bune încasări din istorie, ,,IT” domină şi clasamentul veniturilor realizate la nivel local şi generează 628.166 lei în weekend-ul lansarii pe marile ecrane din România, fiind vizionat de 32.214 spectatori.

12
/09
/17

Editura Nemira continuă Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – cu scriitorul Ted Chiang, invitat prin skype la o discuţie cu Ana Nicolau, luni, 18 septembrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas din Cişmigiu. Publicată în colecția Nautilus, Povestea vieții tale a fost cea mai bine vândută carte la Bookfest 2017.

11
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival 2017 și-a desemnat, duminică seară, câștigătorii, la finalul a patru zile de proiecții, performance-uri și întâlniri. În competiția internațională, cel mai bun film a fost desemnat ”The Line” - regia Adrien Ouaki și Nathan Cahen, coregrafia Adrien Ouaki. Scurtmetrajul a fost premiat ”pentru complexitatea expunerii cinematografice, dublată de un limbaj de mișcare puternic care susține ideea filmului”.

09
/09
/17

Din 13 septembrie, festivalul Pelicula va umple din nou orașul de culoare și de filme pline de emoție. Unele în avanpremieră extraordinară, altele cu un traseu mult prea scurt în sălile noastre de cinematograf, cele mai multe probabil singura dată pe ecranele unui cinematograf din România.

08
/09
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător la începutul anului la Festivalul de la Rotterdam şi inclus în competiţia Festivalului Anonimul de la Sfântu Gheorghe, "Sexy Durga", al treilea lungmetraj al regizorului indian Sanal Kumar Sasidharan, este unul din cele mai destabilizatoare filme din 2017. Ambiţios, fascinant, perturbator.

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

06
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival începe joi, 7 septembrie, cu proiecția lungmetrajului ”La Danseuse/ Dansatoarea”, în regia lui Stéphanie di Giusto, și se va încheia pe 10 septembrie, cu prezentarea documentarului ”WIM”, de Lut Vandekeybus.

05
/09
/17

Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun actor în rol secundar sunt cele trei Premii Oscar din opt nominalizări, din palmaresul filmului „Moonlight” („În lumina lunii”) în regia lui Barry Jenkins. Vineri, 15 septembrie, regizorul va deschide prima ediție a American Independent Film Festival la București, printr-o discuție cu publicul în direct prin Skype, la finalul proiecției celui de-al doilea lungmetraj al său.

01
/09
/17

Festivalul documentarului românesc anunță selecția competițională oficială și pregătește 6 zile de proiecții, întâlniri cu regizori, dezbateri și sesiuni de master class, în perioada 26 septembrie – 1 octombrie la Cinema Muzeul Țăranului (str. Monetăriei nr. 3), Sala ARCUB Lipscani și Știrbei Center (str. Știrbei Vodă nr. 104 - 106).