Zece artiști internaționali expun la Eastwards Prospectus în group show-ul „Seeing Ourselves Sensing”
https://www.ziarulmetropolis.ro/zece-artisti-internationali-expun-la-eastwards-prospectus-in-group-show-ul-seeing-ourselves-sensing/

Răzvan Anton, Ștefania Becheanu, Pavel Brăila, Karolina Breguła, Radu Cioca, Ištvan Išt Huzjan, Tania Mouraud, Damir Oko, Marilena Preda Sânc şi Mircea Stănescu – o parte dintre artiştii care au avut expoziţii personale la Eastwards Prospectus de la fondarea galeriei, în 2014 – sunt reuniţi acum într-un group show.

Un articol de Liliana Matei|10 mai 2017

Zece dintre artiștii care au avut expoziții personale la Eastwards Prospectus de la înființarea galeriei, în 2014, expun în group show-ul ′Seeing Ourselves Sensing′, deschis în perioada 17 mai – 16 iulie. Răzvan Anton, Ștefania Becheanu, Pavel Brăila, Karolina Breguła, Radu Cioca, Ištvan Išt Huzjan, Tania Mouraud, Damir Oko, Marilena Preda Sânc și Mircea Stănescu prezintă exclusiv lucrări ce nu au mai fost expuse la Eastwards Prospectus (strada Plantelor nr. 50) până acum. Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, expoziția de grup este o ocazie de a explora diverse practici artistice și diverse medii, de la video, sunet și instalație la sculptură, desen și colaj.

Una dintre cele importante voci din arta contemporană franceză, Tania Mouraud este prezentă cu instalația video Once Upon a Time, care a mai fost proiectată, printre altele, pe exteriorul Primăriei din Toronto în timpul Nuit Blanche 2012. Inspirată de basmele Fraților Grimm, artista a mers în inima pădurilor boreale din Canada, dar și în păduri din Franța pentru a filma defrișările și diferitele utilaje din industria forestieră care îi aminteau de creaturi mitice precum căpcăunii. Lucrări video prezintă și alți doi artiști cu o carieră internațională remarcabilă. Karolina Breguła – ale cărei filme aflate la granița dintre artă contemporană și cinema sunt arătate atât în galerii, cât și în festivaluri de film – spune în Photophobia povestea unei funcționare care încearcă în mod discreționar să impună limite asupra celorlalți locuitori din orașul său. Cu filmul Joc. Energia vieții, realizat pentru primul Pavilion al Moldovei la Expoziția Universală (Milano, 2015), Pavel Brăila oferă cea dintâi înregistrare profesionistă a ansamblului Joc, înființat în 1945, jucând dansuri tradiționale moldovenești.

Pentru Ștefania Becheanu, o practică populară străveche devine în instalația sonoră Descântec ocazia de a propune vizitatorilor un demers personal de introspecție și de întoarcere la propriile amintiri. Sonorizarea și ritmul descântecului din instalație recreează experiența acestei practici milenare, care este astfel conservată și arhivată.

1_Razvan Anton_The March

Răzvan Anton, „The March”, 2017, heliografie, pix pe hârtie, 170 x160 cm, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Publicul din București poate vedea pentru prima dată o serie de trei lucrări ce fac parte din cel mai recent proiect al lui Radu Cioca. Cu titlul Fighting Abstract, proiectul, pentru care artistul clujean lucrează cu materiale precum beton și fier, este construit în jurul conștientizării prezenței ca temă de studiu. În premieră sunt prezentate și noi lucrări ale unui alt artist care trăiește și lucrează la Cluj, Răzvan Anton. Heliografia The March face parte din cercetarea vizuală a artistului bazată pe colecția fotografică Minerva, ce constă în fotografii de ziar realizate în anii ’70-’80 de cotidiene clujene, în timp ce Studiu iconografic aparține unei suite de lucrări ale lui Răzvan Anton preocupate de rolul clișeului, al încadrării, al luminii, dar și al înregistrării imaginii ca model de recunoaștere și imprimare a memoriei.

Artiști ale căror cariere se întind pe parcursul mai multor decenii, Mircea Stănescu și Marilena Preda Sânc sunt prezenți în expoziție prin lucrări precum o instalație realizată din bucăți de săpun de mari dimensiuni, fiecare dintre ele gravată cu un alt cuvânt (time, city, dream, trust, hope), și, respectiv, cărțile de artist În Peșteră (1983-1984) și Viul (1993). Cele din urmă fac parte din preocupările Marilenei Preda Sânc pentru life science art, o hibridizare a perspectivei ştiinţifice cu cea artistică din care rezultă o imagerie în care se reflectă „explorarea universului uman/natural în fragment şi în întregul său”, după cum spune artista.

Chestiunile corpului uman și explorarea realităţilor fizice ale acestuia se află în centrul practicii artistice a lui Damir Oko, fie că este vorba despre filmele lui sau despre lucrările pe hârtie care gravitează în jurul acestora. În fotocolajele incluse în expoziție, artistul care a reprezentat Croația la Bienala de la Veneția 2015 transformă corpul uman într-un spațiu critic de reflecție asupra puterii, fragilității sau interacțiunii noastre cu mediul înconjurător. El investighează, totodată, ideea unei „estetici a culiselor”, colajele bazându-se pe fotografii interconectate cu filmul TK.

2_Radu Cioca_Study for the Perfect Gesture

Radu Cioca, „Study for the Perfect Gesture”, 2016, beton și fier, 121 x 145 x 13 cm, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Parcursul expozițional este completat de instalația Nameless Forms, prin care Ištvan Išt Huzjan își continuă demersul de a combina obiecte găsite cu materiale casnice și de construcții pentru a asambla forme noi. Artistul a adunat toate aceste elemente de pe un șantier din Bruxelles, orașul unde locuiește, și le reunește într-o instalație site specific în care componentele ajung să semene cu un grup umanoid.

Eastwards Prospectus este o galerie de artă contemporană cu un program vibrant de expoziții dedicate unor valori confirmate din arta internațională, precum și unor artiști în afirmare, în special din Europa de Est, ale căror lucrări au o putere de fascinaţie la nivel internațional. Înființată în 2014, Eastwards Prospectus are un spațiu versatil de expunere, care permite organizarea simultană a două expoziții sau desfășurarea uneia de amploare pe două niveluri.

Foto (sus): Tania Mouraud, „Once Upon a Time”, 2011-2012, instalație video site specific, HD + sunet 4.1, 9’16’’ (loop), 5+2AP, prin amabilitatea artistei și Eastwards Prospectus

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.