Începe luna.doc#6 cu tema EDUCAȚIE!
https://www.ziarulmetropolis.ro/%c3%aencepe-luna-doc6-cu-tema-educa%c8%9bie/

luna.doc, o lună de filme documentare în licee, a ajuns la cea de-a şasea ediţie. În perioada octombrie-noiembrie 2019, călătorim prin ţară cu documentare menite să deschidă discuţii despre EDUCAȚIE.

Un articol de Petre Ivan|26 septembrie 2019

Prin această ediție luna.doc, ne propunem să discutăm despre felul în care este înțeleasă educația de profesori și elevi deopotrivă, să descoperim sisteme de educație dintre cele mai diverse, să ne punem întrebări și să reflectăm asupra schimbărilor care ar putea să retransforme școala într-o comunitate formativă, în pas cu nevoile lumii contemporane.

Documentarele selectate pentru această ediție luna.doc propun exemple de oameni și instituții care au schimbat percepții legate de cum ar trebui să fie școala și interacțiunile din cadrul ei. Prin vizionarea și discutarea acestor filme, nu ne dorim să propunem un model ideal de educație, ci mai degrabă să venim cu noi referințe care să creeze o ocazie de a vorbi despre sistemele alternativele propuse în ultimile decenii, dar și de a ne întreba ce ne dorim de la viitor.

Mai ales dacă ne gândim la sistemul educațional românesc, care a avut parte de nenumărate reforme de-a lungul ultimelor decenii, timp în care rolul profesorului a început să își piardă pe nedrept statutul social. Puțini elevi par să-și dorească o viitoare carieră în educație, dar cu toții ne dorim să trăim într-o societate educată. Care e așadar viitorul educației și care e rolul fiecăruia dintre noi în a construi școala pe care ne-o dorim?

Ca punct de pornire în a găsi răspunsul la această întrebare, am ales 9 filme care prezintă diferite probleme cu care se confruntă elevii și profesorii, atât în țara noastră, cât și în alte colțuri ale lumii. Soluțiile, la fel ca sursele problemelor, sunt variate și cer implicare și dialog de ambele părți.

Participarea la proiecțiile din luna.doc#6 este deschisă tuturor profesorilor interesați, pe bază de înscriere.

Înscrierile se pot face până la data de 7 octombrie 2019 prin completarea formularului: https://forms.gle/cLKZzjKvEyNJELCTA

Noi venim cu filmul și un invitat, liceul-gazdă asigură o sală potrivită proiecției de film, suportul tehnic și promovarea evenimentul în rândul elevilor.

Lista de filme:

Sing / Cântă! (25 min., 2016, regia Kristof Deak)

O fetiță se mută într-o școală nouă, cunoscută pentru renumitul ei cor muzical pentru elevi. Foarte repede aceasta descoperă că integrarea ei în grup depinde de cât de dispusă e să treacă cu vederea nedreptățile la care e deopotrivă victimă și martor. Inspirat dintr-o poveste reală, filmul este o poveste despre curaj și pasiune, dar și despre competitivitatea din sistemul de învățământ care uneori poate să spulbere vise.

O capră pentru un vot (52 min., 2014, regia Jeroen van Velzen)
Chiar şi în Kenya, care este un model de stabilitate în Africa, alegerile nu merg întotdeauna strună. La şcoala secundară din Majaoni, nouă generaţie învaţă ce înseamnă democraţia: în fiecare an, elevii şcolii îşi aleg un nou preşedinte. Trei candidaţi se înscriu în cursă: Magdalene, care încearcă să mobilizeze fetele să ceară drepturi egale în şcoala dominată de băieţi; Harry, un băiat sărac care vrea să devină preşedinte pentru a-şi îmbunătăţi şansele în viaţă; şi carismaticul Said, un politician înnăscut şi deja rodat ca lider al cercetaşilor din şcoală.

Berlin Rebel Highschool / Școala Rebelilor (97 min., 2016, Alexander Kleider)
Cum arată o școală dezvoltată ca o comunitate democratică, în care elevii sunt responsabili pentru toate aspectele funcționării instituției? Situată într-un cartier mărginaș al Berlinului și deschisă tinerilor de peste 17 ani care n-au reușit să se integreze în școlile germane convenționale, SFE (Schule für Erwachsenenbildung) oferă o ultimă șansă la educație celor dornici să obțină atestatul guvernamental de absolvire a liceului. Scutiți de presiunea notelor, elevii fac slalom printre ore de literatură universală ținute în grădina profesorului, sesiuni de curățenie sau gătit și momente de criză în care trebuie să crească prețul propriilor taxe pentru a fi siguri că școala va continua să funcționeze. Filmul lui Alexander Kleider e o cronică amuzant-inteligentă a vieții cotidiene în această școală, care ne invită să ne întrebăm ce înseamnă libertatea în educație și care e impactul ei asupra elevilor.

Le concours / Concursul (120 min., 2016, regia Claire Simon)

Concursul de admitere la prestigioasa şcoală pariziană de film Fémis este văzut în acest film nu din perspectiva celor care aspiră să facă cinema, ci în primul rând din poziţia membrilor comisiilor de evaluare. Un film simplu, emoţionant şi proaspăt, care oferă o meditaţie universală despre vise, competiţie, viziune, alegeri, talent, prestigiu, excelenţă și… artă – arta vorbirii şi arta cinematografică.

The school in the cloud / Școala din cloud (86 min., 2018, regia Jerry Rothwell)

Care este viitorul educației într-o lume conectată în rețea? Conferențiarul TED Sugata Mitra instalează un chioșc de internet într-un sat izolat din India. Primul pas în ceea ce avea să devină proiectul „Școala din cloud”. Pe măsură ce copii descoperă Internetul, vor putea fi ei capabili să îl folosească pentru a-și transforma viitorul?

Scurtmetraje Sahia

Scurtmetraje Sahia:

1. Adolescența (11 min., 1970, regia Florica Holban și Paul Holban)

”Adolescența” vorbește despre schimbările venite odată cu trecerea în această perioadă particulară a vieții, privind-o în relație cu lumea din jur, mai exact cu adulții cu rol definitoriu în informarea tinerilor. Viziunile diferite și ciocnirile dintre generații sunt în mod special un punct de interes pentru regizori care aduc în discuție și neatenția pe care părinții o dovedesc față de copiii lor. De asemenea, este amendată lipsa educației sexuale și nevoia tinerilor de a vorbi cu cei „mai mari”. Întrebarea autorilor rămâne legitimă: „Suntem oare pregătiți să îi ajutăm? Sau…absentăm?”

2.Școala de la Meri (12 min., 1964, regia Jean Petrovici)

Cum și unde învațau copiii muncitorilor de pe șantierele izolate ale țării?

Un film despre copilărie, într-o epocă în care România se afla într-un proces de modernizare și emancipare, care rămâne totuși perfect relevant și peste zeci de ani. Școala cu o singură sală de clasă în care învață laolaltă copii de vârste diferite, ghidați de o singură învățătoare, naveta până la școală, aspecte ale unei realități a sistemului de învățământ românesc care redevine actualitate.

3. Ședința cu părinții (10 min., 1980, regia Doru și Paula Segall)

Filmat la Liceul nr.36 din București, filmul urmărește o sedință cu părinții elevilor clasei a VI-a. O incursiune în relațiile dintre principalii actanți ai sistemului de învățământ de ieri și de azi – profesorii, părinții și elevii -, filmul privește cu duioșie (iar văzut astăzi poate trezi o doză bună de nostalgie) o epocă a devenirii în care jocul cu baloane, cu mingi de tenis sau boabe de orez face loc încet maturizării copiilor, sub îngrijirea atentă a părinților și profesorilor, deopotrivă.

4. Pe malul Ozanei (13 min., 1984, regia Copel Moscu)

Într-un orăşel moldovenesc, liceul agricol pregăteşte tractorişti pentru ogoarele patriei socialiste. Paradoxal însă, majoritatea elevilor sunt… fete. Imaginea unei asemenea meserii, văzută prin ochii unor tinere, cu dorinţele şi visele specifice vârstei, ne duce cu gândul la destinul implacabil şi tragi-comic al multor tineri, obligaţi să înveţe ceva inutil. Şi totuşi, o rază de speranţă există.

Foto: luna.doc#6 – facebook

29
/06
/14

CRONICĂ DE FILM Realizat de Guillaume Canet, actor francez tentat ocazional de regie, „Blood Ties” („Legături de sânge”) se înscrie în categoria unei posibile nișe de retro-cinema, tot mai frecventată în ultimii ani. Nu este o plecăciune în fața unui anumit regizor, cât a unui gen și stil clar asumate, la modă odată.

27
/06
/14

Lungmetrajul "Quod Erat Demonstrandum", de Andrei Gruzsniczki, a fost selectat în secţiunea Variety Critics' Choice: Europe Now! a celei de-a 49-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary, din Cehia, informează site-ul oficial al evenimentului.

27
/06
/14

Sibiul, cea mai aclamată destinație turistică românească în presa internațională din ultimii ani, menționat în prestigioasa publicație Huffington Post, este subiectul celui mai nou film și al unei inedite colecții de fotografii realizate de Dumitru Budrala, unul dintre antropologii de marcă din România și din Europa.

25
/06
/14

Proiectul Cinema-Edu aduce limbajul artistic al cinematografiei în vocabularul fiecărui licean. Pe parcursul a șase luni de proiecții, elevii învață să aprecieze filmele de artă și, mai ales, să înțeleagă formele sale de vizionare.

25
/06
/14

Lungmetrajul "Kira Kiralina", regizat de Dan Piţa, o adaptare după romanul omonim scris de Panait Istrati, va intra în cinematografele din România pe 5 septembrie. Pelicula îi are în distribuţie pe Iulia Dumitru, Iulia Cîrstea, Corneliu Ulici, Ștefan Iancu, Mircea Rusu, Florin Zamfirescu, Andrei Runcanu şi Ovidiu Niculescu.

24
/06
/14

Sâmbătă aceasta, pe 28 iunie, Grădina Botanică din Bucureşti se transformă în cinema outdoor şi se pregăteşte pentru cel mai mare picnic nocturn din capitală. Nu orice fel de picnic, ci unul cu scurtmetraje premiate la marile festivaluri ale lumii, poveşti cinematografice care vor pune la încercare imaginaţia cinefililor bucureșteni între 21:00 și 5 dimineaţa.

22
/06
/14

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE. Debut în regie al directorului de imagine Nicolae Mărgineanu, „Un om în loden” (1979) este un mai mult decât onorabil film polițist, vizionabil și astăzi, în pofida a două mari ghiulele propagandistice care îl trag în jos.

21
/06
/14

Cea de-a XI–a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL se desfăşoară în acest an, în mod excepţional, în Bucureşti, în perioada 12-17 august, păstrând atmosfera din Deltă şi ideea de a te îndepărta de “betoanele urbane” ca să vezi filme bune într-o atmosferă specială.

20
/06
/14

CRONICĂ DE FILM. Cel mai recent lungmetraj de ficțiune al surprinzător de prolificului regizor Radu Gabrea, „O poveste de dragoste, Lindenfeld”, este ca o creatură împăiată: de la distanță pare un film promițător, dar, privit de aproape, lipsa naturaleții și a ritmului lasă o impresie pregnantă de dezamăgire.