Începe luna.doc#6 cu tema EDUCAȚIE!
https://www.ziarulmetropolis.ro/%c3%aencepe-luna-doc6-cu-tema-educa%c8%9bie/

luna.doc, o lună de filme documentare în licee, a ajuns la cea de-a şasea ediţie. În perioada octombrie-noiembrie 2019, călătorim prin ţară cu documentare menite să deschidă discuţii despre EDUCAȚIE.

Un articol de Petre Ivan|26 septembrie 2019

Prin această ediție luna.doc, ne propunem să discutăm despre felul în care este înțeleasă educația de profesori și elevi deopotrivă, să descoperim sisteme de educație dintre cele mai diverse, să ne punem întrebări și să reflectăm asupra schimbărilor care ar putea să retransforme școala într-o comunitate formativă, în pas cu nevoile lumii contemporane.

Documentarele selectate pentru această ediție luna.doc propun exemple de oameni și instituții care au schimbat percepții legate de cum ar trebui să fie școala și interacțiunile din cadrul ei. Prin vizionarea și discutarea acestor filme, nu ne dorim să propunem un model ideal de educație, ci mai degrabă să venim cu noi referințe care să creeze o ocazie de a vorbi despre sistemele alternativele propuse în ultimile decenii, dar și de a ne întreba ce ne dorim de la viitor.

Mai ales dacă ne gândim la sistemul educațional românesc, care a avut parte de nenumărate reforme de-a lungul ultimelor decenii, timp în care rolul profesorului a început să își piardă pe nedrept statutul social. Puțini elevi par să-și dorească o viitoare carieră în educație, dar cu toții ne dorim să trăim într-o societate educată. Care e așadar viitorul educației și care e rolul fiecăruia dintre noi în a construi școala pe care ne-o dorim?

Ca punct de pornire în a găsi răspunsul la această întrebare, am ales 9 filme care prezintă diferite probleme cu care se confruntă elevii și profesorii, atât în țara noastră, cât și în alte colțuri ale lumii. Soluțiile, la fel ca sursele problemelor, sunt variate și cer implicare și dialog de ambele părți.

Participarea la proiecțiile din luna.doc#6 este deschisă tuturor profesorilor interesați, pe bază de înscriere.

Înscrierile se pot face până la data de 7 octombrie 2019 prin completarea formularului: https://forms.gle/cLKZzjKvEyNJELCTA

Noi venim cu filmul și un invitat, liceul-gazdă asigură o sală potrivită proiecției de film, suportul tehnic și promovarea evenimentul în rândul elevilor.

Lista de filme:

Sing / Cântă! (25 min., 2016, regia Kristof Deak)

O fetiță se mută într-o școală nouă, cunoscută pentru renumitul ei cor muzical pentru elevi. Foarte repede aceasta descoperă că integrarea ei în grup depinde de cât de dispusă e să treacă cu vederea nedreptățile la care e deopotrivă victimă și martor. Inspirat dintr-o poveste reală, filmul este o poveste despre curaj și pasiune, dar și despre competitivitatea din sistemul de învățământ care uneori poate să spulbere vise.

O capră pentru un vot (52 min., 2014, regia Jeroen van Velzen)
Chiar şi în Kenya, care este un model de stabilitate în Africa, alegerile nu merg întotdeauna strună. La şcoala secundară din Majaoni, nouă generaţie învaţă ce înseamnă democraţia: în fiecare an, elevii şcolii îşi aleg un nou preşedinte. Trei candidaţi se înscriu în cursă: Magdalene, care încearcă să mobilizeze fetele să ceară drepturi egale în şcoala dominată de băieţi; Harry, un băiat sărac care vrea să devină preşedinte pentru a-şi îmbunătăţi şansele în viaţă; şi carismaticul Said, un politician înnăscut şi deja rodat ca lider al cercetaşilor din şcoală.

Berlin Rebel Highschool / Școala Rebelilor (97 min., 2016, Alexander Kleider)
Cum arată o școală dezvoltată ca o comunitate democratică, în care elevii sunt responsabili pentru toate aspectele funcționării instituției? Situată într-un cartier mărginaș al Berlinului și deschisă tinerilor de peste 17 ani care n-au reușit să se integreze în școlile germane convenționale, SFE (Schule für Erwachsenenbildung) oferă o ultimă șansă la educație celor dornici să obțină atestatul guvernamental de absolvire a liceului. Scutiți de presiunea notelor, elevii fac slalom printre ore de literatură universală ținute în grădina profesorului, sesiuni de curățenie sau gătit și momente de criză în care trebuie să crească prețul propriilor taxe pentru a fi siguri că școala va continua să funcționeze. Filmul lui Alexander Kleider e o cronică amuzant-inteligentă a vieții cotidiene în această școală, care ne invită să ne întrebăm ce înseamnă libertatea în educație și care e impactul ei asupra elevilor.

Le concours / Concursul (120 min., 2016, regia Claire Simon)

Concursul de admitere la prestigioasa şcoală pariziană de film Fémis este văzut în acest film nu din perspectiva celor care aspiră să facă cinema, ci în primul rând din poziţia membrilor comisiilor de evaluare. Un film simplu, emoţionant şi proaspăt, care oferă o meditaţie universală despre vise, competiţie, viziune, alegeri, talent, prestigiu, excelenţă și… artă – arta vorbirii şi arta cinematografică.

The school in the cloud / Școala din cloud (86 min., 2018, regia Jerry Rothwell)

Care este viitorul educației într-o lume conectată în rețea? Conferențiarul TED Sugata Mitra instalează un chioșc de internet într-un sat izolat din India. Primul pas în ceea ce avea să devină proiectul “Școala din cloud”. Pe măsură ce copii descoperă Internetul, vor putea fi ei capabili să îl folosească pentru a-și transforma viitorul?

Scurtmetraje Sahia

Scurtmetraje Sahia:

1. Adolescența (11 min., 1970, regia Florica Holban și Paul Holban)

”Adolescența” vorbește despre schimbările venite odată cu trecerea în această perioadă particulară a vieții, privind-o în relație cu lumea din jur, mai exact cu adulții cu rol definitoriu în informarea tinerilor. Viziunile diferite și ciocnirile dintre generații sunt în mod special un punct de interes pentru regizori care aduc în discuție și neatenția pe care părinții o dovedesc față de copiii lor. De asemenea, este amendată lipsa educației sexuale și nevoia tinerilor de a vorbi cu cei „mai mari”. Întrebarea autorilor rămâne legitimă: „Suntem oare pregătiți să îi ajutăm? Sau…absentăm?”

2.Școala de la Meri (12 min., 1964, regia Jean Petrovici)

Cum și unde învațau copiii muncitorilor de pe șantierele izolate ale țării?

Un film despre copilărie, într-o epocă în care România se afla într-un proces de modernizare și emancipare, care rămâne totuși perfect relevant și peste zeci de ani. Școala cu o singură sală de clasă în care învață laolaltă copii de vârste diferite, ghidați de o singură învățătoare, naveta până la școală, aspecte ale unei realități a sistemului de învățământ românesc care redevine actualitate.

3. Ședința cu părinții (10 min., 1980, regia Doru și Paula Segall)

Filmat la Liceul nr.36 din București, filmul urmărește o sedință cu părinții elevilor clasei a VI-a. O incursiune în relațiile dintre principalii actanți ai sistemului de învățământ de ieri și de azi – profesorii, părinții și elevii -, filmul privește cu duioșie (iar văzut astăzi poate trezi o doză bună de nostalgie) o epocă a devenirii în care jocul cu baloane, cu mingi de tenis sau boabe de orez face loc încet maturizării copiilor, sub îngrijirea atentă a părinților și profesorilor, deopotrivă.

4. Pe malul Ozanei (13 min., 1984, regia Copel Moscu)

Într-un orăşel moldovenesc, liceul agricol pregăteşte tractorişti pentru ogoarele patriei socialiste. Paradoxal însă, majoritatea elevilor sunt… fete. Imaginea unei asemenea meserii, văzută prin ochii unor tinere, cu dorinţele şi visele specifice vârstei, ne duce cu gândul la destinul implacabil şi tragi-comic al multor tineri, obligaţi să înveţe ceva inutil. Şi totuşi, o rază de speranţă există.

Foto: luna.doc#6 – facebook

19
/04
/19

Realizarea unui film necesită timp și mulți bani. Doar o nevoie interioară de nestăpânit ar trebui să împingă pe cineva la un efort atât de mare. Însă două filme românești recente, lansate într-un trist anonimat, arată că nu trebuie să ai talent şi nici măcar meșteșug pentru a te pretinde cineast.

18
/04
/19

Lungmetraje regizate de cineaşti precum Jim Jarmusch, Pedro Almodóvar, Ken Loach şi fraţii Dardenne au fost selectate în competiţia oficială a celei de-a 72-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes. România este reprezentată în cursa pentru Palme d'Or de „La Gomera”, de Corneliu Porumboiu, ]n timp ce Alain Delon va primi un Palme d'Or onorific.

18
/04
/19

„La Gomera / The Whistlers”, cel mai recent lungmetraj semnat de regizorul Corneliu Porumboiu, va avea premiera mondială în cadrul celei de-a 72-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes. Filmul a fost inclus în competiția oficială a prestigiosului eveniment care se va desfășura luna viitoare, în perioada 14-25 mai 2019.

16
/04
/19

"Nu sunt nostalgică, obişnuiesc să privesc înainte, dar îmi e dor de momentele magice petrecute cu Visconti şi Fellini." - Claudia Cardinale. Celebra actriţă italiană a împlinit 81 de ani.

15
/04
/19

Independența Film anunță lansarea în cinematografele din România, din 26 aprilie, a neo-noir-lui regizat de David Robert Mitchell: Under the Silver Lake. Filmul a fost prezentat în competiția oficială a Festivalului de la Cannes 2018, unde a atras atenția criticilor de film și cinefililor prin originalitatea sa, regie, soundtrack și imagine.

14
/04
/19

CRONICĂ DE FILM Vara anului 1981, URSS – un cântăreț de rock consacrat și îndrăgit, Mike Naumenko, și soția sa Natalia îl întâlnesc pe Viktor Țoi, care va deveni o vedetă a muzicii underground sovietice din anii `80. Este punctul de pornire din „Leto” (2018), noul film al regizorului rus Kirill Serebrennikov.

12
/04
/19

Competiția celei de-a opta ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (18 – 21 aprilie, București) reunește cele mai noi și premiate filme cu temă politică. Printre ele și Omul Roșu - regizat de Mugur Vărzariu - ce spune povestea lui Petre Ignatencu, canoist de performanță și șofer de taxi în anii ‘60, care crede cu tărie că prăbușirea comunismului în decembrie ‘89 a fost o uriașă greșeală a istoriei. 

12
/04
/19

A treia ediție a American Independent Film Festival începe vineri 12 aprilie la Cinema PRO cu Gala de deschiderea a festivalului, urmată de proiecția în premieră, de la ora 20:00 a filmului The Sisters Brothers, în prezența regizorului Jacques Audiard, unul dintre invitații speciali ai festivalului.

11
/04
/19

INTERVIU „Nu a existat o singură direcție „autoritară” în selecție. Ne-am ghidat după anumite titluri pe care am simțit nevoia să le arătăm, titluri care ne-au plăcut foarte mult și reprezentau mai multe fațete al cinema-ului american contemporan”, spune Andrei Tănăsescu, curatorul AIFF (12-18 aprilie).