Începe MAKING WAVES, Festivalul de film românesc din New York
https://www.ziarulmetropolis.ro/%c3%aencepe-making-waves-festivalul-de-film-rom%c3%a2nesc-din-new-york/

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei româneşti în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 şi 26 noiembrie 2019.

Un articol de Petre Ivan|15 noiembrie 2019

Vestea execuției dictatorilor Nicolae și Elena Ceaușescu în ziua de Crăciun a anului 1989 a cutremurat lumea. Pe măsură ce țara se dezmorțea, adaptându-se aerului nou de libertate, cineaștii i-au prins ritmul și zbaterile în filme care au cucerit critica internațională. Această colecție de 30 de filme celebrează 30 de ani de cinema de după căderea regimului ceaușist, începând cu anii ’90, când regizorii au avut, în sfârșit, libertatea de a arăta Epoca de Aur așa cum a fost ea în realitate (Timișoara, decembrie 1989, Videograme dintr-o revoluție, Balanța, Hotel de lux, Stare de fapt, Cel mai iubit dintre pământeni, E pericoloso sporgersi), trecând prin frenezia anilor de debut ai Noului Cinema Românesc (Marfa și banii, Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, California dreamin’ (nesfârșit)), până la decada curentă, când apar în continuare voci importante (Aferim!, Câini, Soldații: Poveste din Ferentari, Pororoca).

„În anul 2005, o comedie neagră de trei ore despre un om pe moarte făcea istorie, reînviind cinemaul românesc. Moartea domnului Lăzărescu este unul dintre filmele care au marcat nașterea unei revoluții artistice, o mișcare ce a stârnit, la nivel internațional, un interes crescând asupra unei generații excepționale de cineaști”, spune Mihai Chirilov, directorul artistic al Making Waves și co-curator. „El a stimulat, totodată, redescoperirea unor filme importante din trecut, care ofereau o genealogie curentului pe care criticii l-au numit Noul Cinema Românesc. În 1990, regizorii care s-au trezit brusc eliberați de sub tirania cenzurii s-au grăbit să spună povești din trecutul lor recent. În următoarele două decenii, regizorii mai tineri și-au întors privirea către același trecut, dar cu alți ochi, aducând o perspectivă nouă asupra regimului comunist. Chiar și atunci când disecau cu sânge rece prezentul, umbrele întunecate ale trecutului încă le străbăteau poveștile, ca niște fantome familiare. Astăzi, mai rămâne de rezolvat enigma Revoluției însăși, care imploră o încheiere. Cele mai noi filme sapă în același trecut, mai îndepărtat, dar la fel de relevant, dar există și escapism, cu precădere în filme de gen. În ciuda aparentei ei diversități, această vastă retrospectivă este o excelentă lecție de istorie servită în cea mai agreabilă formă: filmele”.

„Cinematografia românească din ultimii 30 de ani are o relevanță cu totul aparte în America de azi”, spune David Schwartz, fondator al Cinema Projects și co-curator al retrospectivei. „Filmele îți arată cum schimbările politice dramatice și tensiunile dintre autoritarism și democrație afectează societatea la un nivel foarte intim. Cu umor și intuiție dramatică, filmele românești sunt formidabile în a dezvălui felul în care politica afectează viața cotidiană”.

„Cele 30 de filme românești din cei 30 de ani trecuți de la căderea comunismului, prezentate anul acesta la Film Forum, marchează un ciclu al libertății creative în cinemaul românesc”, declară Corina Șuteu, președintele festivalului Making Waves și co-curator. „Este o serie unică, oferind cea mai complexă și provocatoare perspectivă asupra talentului pe care-l regăsim în diferitele generații de cineaști români din 1990 încoace. E puținul pe care-l putem face ca să le onorăm talentul – să ne asigurăm că vocea lor se aude în lumea asta mare”.

Regizorii Andrei Ujică, Tudor Giurgiu și Constantin Popescu și actorul Andi Vasluianu, ambasador al Making Waves, se vor alătura proiecțiilor de la Film Forum New York.

Reputată organizație de film din New York, Film Forum a găzduit de-a lungul timpului premierele americane ale mai multor filme din program – Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, Marți, după Crăciun sau Poziția copilului – contribuind la întâlnirea publicului american cu ceea ce avea să se numească ulterior Noul Cinema Românesc și la recunoașterea acestor filme în rândul criticii.

O selecție a retrospectivei va pleca în turneu prin Statele Unite până în luna mai 2020. Startul va fi dat chiar în această iarnă, în California, la UC Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive (BAMPFA), cu un program care va include 13 titluri ce vor rula între 6 decembrie 2019 și 27 februarie 2020, urmată de Romanian Film Festival in Seattle (ianuarie – aprilie 2020) și Lightbox Film Center din Philadelphia (martie 2020). Programul retrospectivei în Cambridge, MA, Washington, DC, Phoenix, Chicago, Los Angeles și alte orașe americane este în prezent în curs de precizare și va fi anunțat în luna decembrie.

Ca în fiecare an, Making Waves va prezenta la cea de-a 14-a ediție și o selecție a celor mai bune filme românești recente, între 5 și 10 decembrie, la Jacob Burns Film Center (Pleasantville, New York), partenerul de durată al evenimentului. Programul va fi anunțat în 11 noiembrie.

The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution este organizat de Festivalul Making Waves și Cinema Projects, produs de Corina Șuteu și Oana Radu, și curatoriat de Mihai Chirilov, David Schwartz (Cinema Projects) și Corina Șuteu.

Making Waves: New Romanian Cinema este un festival de film românesc cu tradiție în New York. Produs și curatoriat de Corina Șuteu, Mihai Chirilov și Oana Radu – nucleul echipei care a inițiat și organizat evenimentul începând din 2006 –, festivalul este prezentat de Asociația Film ETC, în parteneriat cu organizații importante din New York, precum Film Society of Lincoln Center, BAM, Jacob Burns Film Center și, anul acesta, Film Forum.

Proiect realizat cu sprijinul Trust for Mutual Understanding, al Uniunii Cineaștilor din România, al Dacin Sara, al Centrului Național al Cinematografiei, al Blue Heron Foundation și a numeroși donatori individuali.

Selecția retrospectivei “The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”

Timișoara, decembrie 1989 | Ovidiu Bose Paștină, 1991

Balanța | Lucian Pintilie, 1992 [Restaurare digitală 4K]

Hotel de lux | Dan Pița, 1992

Videograme dintr-o revoluție | Andrei Ujică & Harun Farocki, 1992

E pericoloso sporgersi | Nae Caranfil, 1993

Cel mai iubit dintre pământeni | Șerban Marinescu, 1993

Stare de fapt | Stere Gulea, 1995

Senatorul melcilor | Mircea Daneliuc, 1995

Train de vie/Trenul vieții | Radu Mihăileanu, 1998

Marfa și banii | Cristi Puiu, 2001

Niki ardelean, colonel în rezervă | Lucian Pintilie, 2003

Marele jaf comunist | Alexandru Solomon, 2004

Moartea domnului Lăzărescu | Cristi Puiu, 2005

A fost sau n-a fost? | Corneliu Porumboiu, 2006

Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii | Cătălin Mitulescu, 2006

4 luni, 3 săptămâni și 2 zile | Cristian Mungiu, 2007

California dreamin’ (nesfârșit) | Cristian Nemescu, 2007

Călătoria lui Gruber | Radu Gabrea, 2008

Amintiri din epoca de aur | Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Höfer, Răzvan Mărculescu, Constantin Popescu, 2009

Marți după Crăciun | Radu Muntean, 2010

Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu | Andrei Ujică, 2010

Crulic, drumul spre dincolo | Anca Damian, 2011

După dealuri | Cristian Mungiu, 2012

Domestic | Adrian Sitaru, 2012

Despre oameni și melci | Tudor Giurgiu, 2012

Poziția copilului | Călin Peter Netzer, 2013

Aferim! | Radu Jude, 2015

Câini | Bogdan Mirică, 2016

Soldații. Poveste din Ferentari | Ivana Mladenović, 2017

Pororoca | Constantin Popescu, 2017

Mai multe detalii despre program și calendarul proiecțiilor sunt disponibile în pagina web, Facebook ale festivalului și trailer.

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.

28
/04
/23

La invitaţia Cinematecii din Oslo, care va găzdui în perioada 5-14 mai un festival al filmului românesc, ce include şi o retrospectivă dedicată regizorului Cristian Mungiu, am scris un scurt text despre cum arată cinematografia română în prezent.