Începe MAKING WAVES, Festivalul de film românesc din New York
https://www.ziarulmetropolis.ro/%c3%aencepe-making-waves-festivalul-de-film-rom%c3%a2nesc-din-new-york/

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei româneşti în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 şi 26 noiembrie 2019.

Un articol de Petre Ivan|15 noiembrie 2019

Vestea execuției dictatorilor Nicolae și Elena Ceaușescu în ziua de Crăciun a anului 1989 a cutremurat lumea. Pe măsură ce țara se dezmorțea, adaptându-se aerului nou de libertate, cineaștii i-au prins ritmul și zbaterile în filme care au cucerit critica internațională. Această colecție de 30 de filme celebrează 30 de ani de cinema de după căderea regimului ceaușist, începând cu anii ’90, când regizorii au avut, în sfârșit, libertatea de a arăta Epoca de Aur așa cum a fost ea în realitate (Timișoara, decembrie 1989, Videograme dintr-o revoluție, Balanța, Hotel de lux, Stare de fapt, Cel mai iubit dintre pământeni, E pericoloso sporgersi), trecând prin frenezia anilor de debut ai Noului Cinema Românesc (Marfa și banii, Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, California dreamin’ (nesfârșit)), până la decada curentă, când apar în continuare voci importante (Aferim!, Câini, Soldații: Poveste din Ferentari, Pororoca).

„În anul 2005, o comedie neagră de trei ore despre un om pe moarte făcea istorie, reînviind cinemaul românesc. Moartea domnului Lăzărescu este unul dintre filmele care au marcat nașterea unei revoluții artistice, o mișcare ce a stârnit, la nivel internațional, un interes crescând asupra unei generații excepționale de cineaști”, spune Mihai Chirilov, directorul artistic al Making Waves și co-curator. „El a stimulat, totodată, redescoperirea unor filme importante din trecut, care ofereau o genealogie curentului pe care criticii l-au numit Noul Cinema Românesc. În 1990, regizorii care s-au trezit brusc eliberați de sub tirania cenzurii s-au grăbit să spună povești din trecutul lor recent. În următoarele două decenii, regizorii mai tineri și-au întors privirea către același trecut, dar cu alți ochi, aducând o perspectivă nouă asupra regimului comunist. Chiar și atunci când disecau cu sânge rece prezentul, umbrele întunecate ale trecutului încă le străbăteau poveștile, ca niște fantome familiare. Astăzi, mai rămâne de rezolvat enigma Revoluției însăși, care imploră o încheiere. Cele mai noi filme sapă în același trecut, mai îndepărtat, dar la fel de relevant, dar există și escapism, cu precădere în filme de gen. În ciuda aparentei ei diversități, această vastă retrospectivă este o excelentă lecție de istorie servită în cea mai agreabilă formă: filmele”.

„Cinematografia românească din ultimii 30 de ani are o relevanță cu totul aparte în America de azi”, spune David Schwartz, fondator al Cinema Projects și co-curator al retrospectivei. „Filmele îți arată cum schimbările politice dramatice și tensiunile dintre autoritarism și democrație afectează societatea la un nivel foarte intim. Cu umor și intuiție dramatică, filmele românești sunt formidabile în a dezvălui felul în care politica afectează viața cotidiană”.

„Cele 30 de filme românești din cei 30 de ani trecuți de la căderea comunismului, prezentate anul acesta la Film Forum, marchează un ciclu al libertății creative în cinemaul românesc”, declară Corina Șuteu, președintele festivalului Making Waves și co-curator. „Este o serie unică, oferind cea mai complexă și provocatoare perspectivă asupra talentului pe care-l regăsim în diferitele generații de cineaști români din 1990 încoace. E puținul pe care-l putem face ca să le onorăm talentul – să ne asigurăm că vocea lor se aude în lumea asta mare”.

Regizorii Andrei Ujică, Tudor Giurgiu și Constantin Popescu și actorul Andi Vasluianu, ambasador al Making Waves, se vor alătura proiecțiilor de la Film Forum New York.

Reputată organizație de film din New York, Film Forum a găzduit de-a lungul timpului premierele americane ale mai multor filme din program – Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, Marți, după Crăciun sau Poziția copilului – contribuind la întâlnirea publicului american cu ceea ce avea să se numească ulterior Noul Cinema Românesc și la recunoașterea acestor filme în rândul criticii.

O selecție a retrospectivei va pleca în turneu prin Statele Unite până în luna mai 2020. Startul va fi dat chiar în această iarnă, în California, la UC Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive (BAMPFA), cu un program care va include 13 titluri ce vor rula între 6 decembrie 2019 și 27 februarie 2020, urmată de Romanian Film Festival in Seattle (ianuarie – aprilie 2020) și Lightbox Film Center din Philadelphia (martie 2020). Programul retrospectivei în Cambridge, MA, Washington, DC, Phoenix, Chicago, Los Angeles și alte orașe americane este în prezent în curs de precizare și va fi anunțat în luna decembrie.

Ca în fiecare an, Making Waves va prezenta la cea de-a 14-a ediție și o selecție a celor mai bune filme românești recente, între 5 și 10 decembrie, la Jacob Burns Film Center (Pleasantville, New York), partenerul de durată al evenimentului. Programul va fi anunțat în 11 noiembrie.

The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution este organizat de Festivalul Making Waves și Cinema Projects, produs de Corina Șuteu și Oana Radu, și curatoriat de Mihai Chirilov, David Schwartz (Cinema Projects) și Corina Șuteu.

Making Waves: New Romanian Cinema este un festival de film românesc cu tradiție în New York. Produs și curatoriat de Corina Șuteu, Mihai Chirilov și Oana Radu – nucleul echipei care a inițiat și organizat evenimentul începând din 2006 –, festivalul este prezentat de Asociația Film ETC, în parteneriat cu organizații importante din New York, precum Film Society of Lincoln Center, BAM, Jacob Burns Film Center și, anul acesta, Film Forum.

Proiect realizat cu sprijinul Trust for Mutual Understanding, al Uniunii Cineaștilor din România, al Dacin Sara, al Centrului Național al Cinematografiei, al Blue Heron Foundation și a numeroși donatori individuali.

Selecția retrospectivei “The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”

Timișoara, decembrie 1989 | Ovidiu Bose Paștină, 1991

Balanța | Lucian Pintilie, 1992 [Restaurare digitală 4K]

Hotel de lux | Dan Pița, 1992

Videograme dintr-o revoluție | Andrei Ujică & Harun Farocki, 1992

E pericoloso sporgersi | Nae Caranfil, 1993

Cel mai iubit dintre pământeni | Șerban Marinescu, 1993

Stare de fapt | Stere Gulea, 1995

Senatorul melcilor | Mircea Daneliuc, 1995

Train de vie/Trenul vieții | Radu Mihăileanu, 1998

Marfa și banii | Cristi Puiu, 2001

Niki ardelean, colonel în rezervă | Lucian Pintilie, 2003

Marele jaf comunist | Alexandru Solomon, 2004

Moartea domnului Lăzărescu | Cristi Puiu, 2005

A fost sau n-a fost? | Corneliu Porumboiu, 2006

Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii | Cătălin Mitulescu, 2006

4 luni, 3 săptămâni și 2 zile | Cristian Mungiu, 2007

California dreamin’ (nesfârșit) | Cristian Nemescu, 2007

Călătoria lui Gruber | Radu Gabrea, 2008

Amintiri din epoca de aur | Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Höfer, Răzvan Mărculescu, Constantin Popescu, 2009

Marți după Crăciun | Radu Muntean, 2010

Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu | Andrei Ujică, 2010

Crulic, drumul spre dincolo | Anca Damian, 2011

După dealuri | Cristian Mungiu, 2012

Domestic | Adrian Sitaru, 2012

Despre oameni și melci | Tudor Giurgiu, 2012

Poziția copilului | Călin Peter Netzer, 2013

Aferim! | Radu Jude, 2015

Câini | Bogdan Mirică, 2016

Soldații. Poveste din Ferentari | Ivana Mladenović, 2017

Pororoca | Constantin Popescu, 2017

Mai multe detalii despre program și calendarul proiecțiilor sunt disponibile în pagina web, Facebook ale festivalului și trailer.

26
/09
/14

Cinci filme intense regizate de cineaste sau axate pe personaje feminine puternice vin în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie), la Cinema Patria, Cinema Studio și Elvira Popescu. Două dintre ele au obținut premii importante la Cannes: Le Meraviglie a câștigat Marele Premiu, iar Party Girl – Camera d’Or.

25
/09
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „Dolce far niente” (1998) este cel mai puţin cunoscut film al lui Nae Caranfil, nedreptăţit de lipsa unei distribuţii în România. Însă complexitatea construcţiei şi amestecul de umor caranfilian şi dramă de epocă în stil italian îl recomandă ca unul dintre cele mai reuşite filme ale regizorului.

25
/09
/14

La cea de-a noua ediţie a festivalului Anim’est, ce va avea loc între 3 şi 12 octombrie, animaţia e colorată în accente regale: şcoala invitată oficial la Bucureşti este Royal College of Art, din Londra, una dintre cele mai prestigioase instituţii de învăţământ superior de arte şi design din lume.

24
/09
/14

Jurnaliști puși în situații extreme, soldați reîntorși din Afghanistan, efectul misiunii NASA pe Lună asupra unei comunități de provincie, un fost cercetător devenit gangster, femei la putere versus bărbații la îndeletniciri domestice, un profesor de engleză pornit în căutarea lui John Lennon sunt doar câteva dintre personajele celei mai importante secțiuni, Competiția Internațională, a celei de-a VI-a ediții a Comedy Cluj.

24
/09
/14

Planşa, Productia independenta DaKINO Production si DIUD Film, surprinde o poveste de iubire autentică, trăită în cel mai uman mod cu putinţă, de îndragostiţii pasionaţi de scrimă.”Planşa” a surprins publicul cu o redare unică a artei de a face scrima, un sport al minţii şi al trupului, al controlului şi al anticipării exacte a intenţiilor adversarului.

22
/09
/14

Premiul Publicului celei de-a noua ediţii Anim’est (3 şi 12 octombrie) îi va reveni unuia dintre cele 37 de scurtmetraje de animaţie proiectate în cadrul secţiunii speciale Animash - în afara categoriilor competiţionale ale festivalului - o serie de filme de animaţie selectate ţi premiate la festivaluri internaţionale de renume.

22
/09
/14

“Hector în căutarea fericirii”, în regia lui Peter Chelsom, va deschide cea de-a VI-a ediție a Festivalului Internațional de Film Comedy Cluj (10-19 Octombrie). Evenimentul va avea loc vineri, 10 octombrie, de la ora 19:00 când la Cinema Florin Piersic, psihiatrul londonez Hector va da startul distracției și filmelor bune.

22
/09
/14

Proiectul "Fotografie în versuri și muzică" înseamnă ilustrarea unei poezii atât prin imagini, cât și prin pasaje muzicale originale, care să reflecte tema creației literare atât vizual, cât și auditiv.

21
/09
/14

Ţara s-a umplut de festivaluri de film şi de proiecţii în spaţii „alternative”. Dacă locuieşti în Bucureşti, primăvara şi toamna ai la dispoziţie aproape săptămânal câte un festival, o retrospectivă sau un ciclu de filme. Oferta este uneori copleşitoare. Şi ce e rău în asta?

19
/09
/14

Începând cu primul weekend din octombrie, Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est deschide, la cea de-a noua ediţie, împreună cu cei de la Calup, porţile unei noi locaţii-gazdă: o frumoasă casă istorică ridicată în anii’40 la numărul 46, pe strada Jean Louis Calderon, devine Re:Animation Hub.

18
/09
/14

În avanpremiera celei de-a șasea ediții a “Festivalului Internațional de Film Comedy Cluj”, bucureștenii sunt așteptați la o proiecție specială, duminică, 28 septembrie de la ora 22:00 în Club Control.

18
/09
/14

“România face documentar” exprimă simplu și concis dorința de a educa prin intermediul cinematografiei, folosindu-se de ideea de unitate întru cultură prin mijloace artistice. Documentarul aduce povești reale din viață, nemodificate și spuse întru totul așa cum sunt. De aceea, poveștile filmate despre români, aparținând unor români participanți la festival, demonstrează că România poate și face documentar.