Încotro? Premiera ”Autorul”, regia Bobi Pricop
https://www.ziarulmetropolis.ro/%c3%aencotro-premiera-autorul-regia-bobi-pricop/

Sâmbătă, 4 noiembrie 2017, a avut loc la Teatrul Naţional ’’Marin Sorescu’’ din Craiova, premiera ‘’Autorul’’ de Tim Crouch, în regia lui Bobi Pricop.

Un articol de Corina Dima|6 Noiembrie 2017

 Spectacolul prezintă, într-o manieră originală, povestea unei piese de teatru din perspectiva autorului său, a actorilor şi a unui spectator.

Nu se folosesc mijloace ‘’convenţionale’’ de punere în scenă, cu două planuri distincte, scenă – public. Nu există scenă. Astfel, publicul nu are cum să privească spre scenă. Publicul se priveşte pe sine însuşi, ca într-o oglindă (două gradene sunt puse faţă în faţă, la o distanţă foarte mică). Actorii se amestecă şi ei în rândurile publicului. Şi actorii fac parte din public. O nouă experienţă, o perspectivă diferită.

Este un spectacol despre public, un spectacol despre noi toţi. Un spectacol despre violenţa care ne înconjoară zi de zi, inclusiv la teatru sau alte manifestări artistice. Cât discernământ reuşim să păstrăm în acest context plin de bruiaje şi distorsiuni negative ce ne înconjoară la tot pasul? Ne influenţează oare în vreun fel? Ne poate transforma un mediu toxic?

Deoarece este o piesă despre public, acesta are un rol activ în desfăşurarea faptelor: sunt întrebări deschise sau dialoguri adresate diverselor persoane din public (numele lor sunt apoi integrate de actori în desfăşurarea piesei şi li se cere deseori părerea). 

Spectacolul se construieşte gradual. De la liniştea de început, în care eşti forţat să te uiţi în jur, la semenii tăi, prin prisma poziţionării în spaţiu, apoi etapa de socializare, când afli numele câtorva persoane din public, alături de alte lucruri banale, cotidiene (de ce le place să vină la teatru, când şi-au luat bilete etc.). Treptat, în acest cadru de atmosferă voit relaxată, tapetată cu glume, actorii prezintă întâmplări în fragmente disparate, ce par iniţial fără legătură între ele, ca într-un puzzle.

Povestea se contureză încetul cu încetul: afli cum autorul (întruchipat de Claudiu Bleonţ) doreşte să facă o piesă de teatru despre violenţă, în care să exploreze şi să ordoneze imagini ale abuzului. Demarează un amplu proces de cercetare, întâi on-line apoi şi off-line, ducându-se la un adăpost de persoane abuzate, ca să afle mai multe detalii despre victime. Pe un ton forţat preietenos, întrebările rostite direct, repetitiv, frizează oroarea, lipsa de compasiune sau respect faţă de victimă: Ce s-a întâmplat?/ Ce ţi-a făcut/ Cum te-ai simţit?

O lipsă totală a sentimentului intimităţii, fără nicio fărâmă de umanism şi o dorinţă exacerbată a expunerii durerii, mizeriei şi întâmplărilor monstruoase.

Apoi întrebă şi publicul: Mai are cineva întrebări? Grozăvia întrebărilor este pasată înspre publicul real, prezent în sală.

Spectacolul aduce respiraţii între poveştile protagoniştilor: intermezzo-uri muzicale sau vizuale cu diverse efecte de lumini (cu intensităţi variate sau poziţionări neaşteptate). Întâmplările se succed, gradual, din ce în ce mai rapid, cu alăturări extreme: acum ţi se vorbeşte despre război iar în secunda următoare asculţi un lălăit atonal al unei melodii dintr-un musical. Aglomerarea de informaţii şi stimuli cu mare încărcare emoţională te năuceşte parcă, nu mai ştii încotro, eşti bulversat de atâtea perspective.

Actorii Claudiu Bleonţ, Ioana Florentina Manciu, Vlad Drăgulescu şi Vlad Udrescu au avut o misiune dificilă: să joace stând printre spectatori, să pună întrebări şi să gestioneze dialogul spontan iscat între public şi actori (ca într-un stand-up) şi să păstreze totodată fluxul şi dinamica piesei. Vlad Udrescu iese în evidenţă prin naturaleţea cu care îşi construieşte discursul, încercând să ceară părerea publicului cât mai des, să exemplifice cum se pot imita nişte gesturi aberante (luate din discursul celorlalţi actori) sau împarte bomboane publicului. Contraste, întâmplări dubioase alături de recompense uşoare sosite de la acelaşi expeditor.

Pe tot parcursul spectacolului, Claudiu Bleonţ păstreză tonul autorului atoateştiutor care se străduieşte să stârnească şi să seducă publicul, ridicând pe un piedestal artistic exprimarea violenţei. Acesta explorează situaţiile violente până în cele mai mici detalii şi treptat, pe nesimţite, le asimilează şi acestea ajung să îl transforme. Relaţia se schimbă, raportul se inversează, nu mai priveşte abuzul, ajunge să îl făptuiască.  Şi, în final, ’’Scrisul îl părăseşte pe autor. Autorul părăseşte teatrul.’’

Într-o lume în care eşti înconjurat de gesturi şi fapte de agresiune, violeţă, abuz, întâmplări abominabile, macabre, sângeroase, dezgustătoare, regizorul Bobi Pricop provoacă la reflecţie, prin intermediul textului dur semnat de Tim Crouch (traducere Andrei Marinescu): unde suntem, unde ne poziţionăm, mai ştim să reacţionăm, facem alegerile potrivite sau ne lăsăm duşi de val, mai avem discernământ?

Regizorul nu ne deschide calea înspre răspunsuri. El doar ne arată, ne pune pe tapet situaţii din viaţă, le amestecă, bune cu rele şi creşte intensitatea ororilor până la un punct culminant în care simţi cum dezgustul şi repulsia te anesteziază.

Răspunsurile sunt întotdeauna la noi. În alegerile noastre.

Fotografii: Albert Dobrin



11
/12
/18

S-au temut că piesa nu va avea niciodată succes din cauza duratei sale de aproape şase minute, dar a devenit cel mai ascultat single al secolului. "Bohemian Rhapsody", cântrecul trupei Queen, este, de la începutul acestei săptămâni, cel mai difuzat single din secolul al XX-lea pe platformele de streaming.

11
/12
/18

Ziua Internaţională a Tangoului, sărbătorită în 11 decembrie începând din anul 1977, a fost proclamată în onoarea a două figuri legendare ale muzicii argentiniene: Carlos Gardel, Regele Tangoului şi Julio De Caro, ambii născuţi într-o zi de 11 decembrie/ În 1935 Carlos Gardel compunea „Por una cabeza”, unul dintre cele mai cunoscute tangouri din istoria muzicii. 

11
/12
/18

Au între 70 și 80 de ani. Sunt un cuplu. Ea vorbește, îl ghidează, îl ceartă și îl așează. El tace. Ea mă calcă de două ori pe picior, o dată se scuză, a doua oară consideră că noroiul mă prinde bine, așa că așteaptă să-i mulțumesc.

10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Ieri, 9 decembrie,  în sala „Ion Băieșu” a Teatrului Dramaturgilor Români, a avut loc premiera oficială a spectacolului FAPTE BUNE de Sebastian Ungureanu, regia Alexandru Nagy, o comedie de moravuri care începe ca o farsă și se termină ca o satiră despre geneza politicii românești post-decembriste.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

09
/12
/18

Unul din cei mai cunoscuţi regizori români de film, multi-premiatul Nae Caranfil, după trei decenii de la debutul său în cinematografie, se află, la acest final de 2018, în pragul unui îndrăzneţ demers teatral. Papagalul mut - Istorii aproape adevărate despre un spion aproape uitat, piesă în două acte de Nae Caranfil, este o poveste incredibilă, dar reală, având în centru una dintre cele mai enigmatice şi fascinante figuri ale secolului al XVIII-lea. 

08
/12
/18

„Oxygen”, piesa controversatului Ivan Vîrîpaev, copilul teribil al noii dramaturgii ruse, considerat ca estetică între Quentin Tarantino și Andrei Tarkovski, se joacă în această seară (8 decembrie) și vineri, 14 decembrie, la teatrul Teatrelli, în București.  Spectacolul este programat de la ora 19.30. Textul este considerat unul dintre cele mai puternice texte contemporane, un poem teatral despre puritatea sinelui și descoperirea celuilalt.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Zece variațiuni pe teme de colinde româneşti compuse de zece tineri compozitori români pot fi ascultate în premieră absolută în data de 12 decembrie, în Sala “George Enescu” a Universității Naționale de Muzică din Bucureşti, ora 19:00. Concertul “Dincolo de colind” va fi interpretat de ansamblul de muzică nouă SonoMania, sub bagheta Simonei Strungaru. Accesul la eveniment este gratuit.

Page 1 of 76512345...102030...Last »