10 ani de cultură, într-o carte-eveniment. Timișoara 2021 și Plovdiv 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/10-ani-de-cultura-intr-o-carte-eveniment-timisoara-2021-si-plovdiv-2019/

​Săptămâna aceasta a sosit din tipografie o carte-eveniment: „Bulgaria & Romania – 10 years in the European Union / Bulgaria & România – 10 ani în Uniunea Europeană / България & Румъния – 10 години в Европейския Съюз”, o iniţiativă Timişoara 2021 şi Plovdiv 2019. Volumul a fost lansat, ieri, 19 decembrie, la Sofia, în cadrul unui eveniment amplu al Asociaţiei Plovdiv 2019, iar astazi, 20 decembrie, într-o zi cu o semnificaţie specială pentru oraşul de pe Bega, volumul va fi lansat la Timişoara începând cu ora 15.00, în Sala de Consiliu a Primăriei, în prezenţa Primarului Municipiului Timişoara, Nicolae Robu, a consilierilor locali şi a Simonei Neumann, director executiv al Asociaţiei Timişoara – Capitală Culturală Europeană.

Un articol de Petre Ivan|20 decembrie 2017

„Două capitale europene ale culturii – Plovdiv 2019 și Timișoara 2021 – și-au unit forțele într-un volum colectiv pentru a sublinia bogăția și diversitatea comune Europei, cu particularitățile lor specifice, și a da glas artiștilor și oamenilor de cultură ai acestor locuri în contextul unei Europe greu încercate. Două țări sărbătoresc, în 2017, zece ani de la intrarea în construcția europeană, cu tumultuoase schimbări și reforme, eșecuri și realizări.

Antologia este departe de a se constitui într-un raport exhaustiv sau într-o istorie clasică a unui deceniu de viață culturală a unui stat membru al UE: putem mai degrabă să vorbim despre 10+10 perspective subiective propuse de către cele două entități – Plovdiv 2019 și Timișoara 2021 – care și-au asumat călătoria creării celor două Capitale Europene ale Culturii și a moștenirii pentru o Europă liberă, mai integrată și mai stabilă. Volumul este, prin urmare, un tribut adus tuturor acelora care au contribuit la această libertate”, Simona Neumann, director executiv al Asociației Timișoara – Capitală Culturală Europeană.

Editată în limbile română, bulgară și engleză, într-o formulă grafică deosebită (format tipărit și digital), antologia le propune cititorilor o sumă de perspective diferite asupra ultimului deceniu, 10 din Bulgaria și 10 din România, o privire de ansamblu asupra modului în care cele două țări au traversat primul deceniu al integrării în Uniunea Europeană. Coordonatorii antologiei sunt managerul cultural Oana Boca Stănescu, colaborator al Asociației Timișoara – Capitală Culturală Europeană, pentru secțiunea care se referă la România, și Victor Yankov, director adjunct al Plovdiv 2019, pentru Bulgaria.

Cititorii vor regăsi în volum analize dedicate filmului, artelor vizuale, arhitecturii, designului, literaturii, mediei, publishing-ului de carte, fotografiei și teatrului, prefațate de două ample materiale introductive menite să așeze datele în context.

Cei 10+10 autori reușesc să aducă în prim-plan analize variate asupra unor domenii despre care s-a scris mult în ultimul deceniu: de la perspective panoramice cu privire la un anumit domeniu al vieții culturale până la mărturii subiective și povești de nișă, dar care, prin extrapolare, pot oferi date fidele cu privire la un anumit domeniu al vieții culturale din Bulgaria și România ultimului deceniu.

La realizarea acestui volum participă nume importante ale scenei culturale din România și Bulgaria – CINEMA: Mihai Fulger (România), Genoveva Dimitrova (Bulgaria), FOTOGRAFIE: Cosmin Bumbuț (România), Liliana Karadzhova (Bulgaria), ARTE VIZUALE: Călin Dan (România), Luchezar Boyadjiev (Bulgaria), ARHITECTURĂ: Ștefan Ghenciulescu (România), Aneta Vasileva (Bulgaria), DESIGN: Mihnea Ghilduș (România), Lidia Manolova (Bulgaria), LITERATURĂ: Alex. Goldiș (România), Vladimir Zarev (Bulgaria), MEDIA: Elena Stancu (România), Georgi Lozanov (Bulgaria), PUBLISHING DE CARTE: Călin Vlasie (România), Svetlozar Zhelev (Bulgaria), TEATRU: Iulia Popovici (România), Javor Gardev (Bulgaria). Victor Neumann (România) și Dimitar Stoyanovich & Haralan Alexandrov (Bulgaria) semnează capitolele introductive ale volumului.

Un volum de interes, deopotrivă, pentru studenții, teoriticienii și practicienii din sfera culturală, precum și pentru cei preocupați de studiile comparative referitoare la politici culturale, istorie recentă și management cultural.

Ediția digitală a antologiei poate fi consultată aici.

Foto: Timișoara 2021 și Plovdiv 2019  – www.timisoara2021.ro

07
/02
/22

Editura Humanitas Fiction ne invită să descoperim cea mai nouă carte semnată de scriitoarea Isabel Allende. Lansat simultan în limbile spaniolă, engleză şi română pe 25 ianuarie 2022, romanul „Violeta” surprinde 100 de ani de istorie, din 1920, când gripa spaniolă ajunge pe continentul sud-american, până în 2020, când pandemia de Coronavirus răvăşeşte întreaga lume.

03
/02
/22

În toți și în toate există o parte întunecată, necunoscută, amenințătoare. Umbra fiecărui om și a fiecărui lucru atrage cu o forță magnetică scriitorii.

30
/01
/22

În proza scurtă rigoarea și libertatea se întâlnesc de multe ori în chip fericit. Uneori, reușita atinge cele mai înalte niveluri, iar literatura ajunge în noi teritorii și cucerește milioane de cititori. Este și cazul unor scriitori renumiți, de diverse origini, care au publicat proză scurtă, accesibilă și în limba română.

29
/01
/22

Apărut în limba română în colecția „Cărți cult” la Editura ART (traducere de Petre Solomon, 2021), romanul „Fahrenheit 451” de Ray Bradbury reuşeşte performanţa de a fi deopotrivă o capodoperă a literaturii universale, un clasic al genului şi un bestseller.

21
/01
/22

Intimități, cel de-al patrulea roman al lui Katie Kitamura, scriitoare americană de origine japoneză, se înscrie deja pe linia succesului precedentelor cărți ale autoarei, traduse în peste 20 de limbi, iar una dintre ele aflată în curs de ecranizare. Pornind din start cu avantajul unor recomandări puternice din partea fostului președinte Barack Obama și a lui Oprah Winfrey, Intimități a fost apreciat atât pentru temele propuse de scriitoare, cât și pentru stilul ultramodern, nonconformist și „cool” în care e scris, după cum observa The New York Times.