10 întrebări pentru actorul Iulian Postelnicu
https://www.ziarulmetropolis.ro/10-intrebari-pentru-actorul-iulian-postelnicu/

Unul dintre cele mai puternice filme autohtone ale toamnei este „Arest”, în regia lui Andrei Cohn, care spune povestea unui intelectual torturat într-o închisoare comunistă din România anului 1983. În rolurile protagoniştilor, actorii Alexandru Papadopol şi Iulian Postelnicu.

Un articol de Alina Vîlcan|7 octombrie 2019

Pornind de aici, l-am invitat pe Iulian Postelnicu să răspundă unui scurt chestionar despre zilele de filmare, cu provocările lor, dar și despre câtă nevoie este de o revizitare a istoriei, prin intermediul artei, la 30 de ani de la căderea comunismului.

ID. Cine este Iulian Postelnicu? Ce te-a determinat să alegi actoria?

Am 41 de ani, chestie care numai bine nu-mi sună, n-am făcut nimic spectaculos în tot acest timp și către actorie m-au împins, cel mai probabil, un context și lenea (râde).

AREST. Te vedem în aceste zile în lungmetrajul Arest, în regia lui Andrei Cohn, într-un rol deloc ușor – acela al unui deținut de drept comun folosit de Securitate ca torționar. Care au fost principalele provocări pentru tine în construirea personajului, Vali, și cum ai descrie experiența de a lucra pentru acest film?

Întreaga experiență, de la felul în care am ajuns în proiect și până azi, o simt ca pe o șansă și nu mi-a fost greu. M-am simțit bine și aș repeta totul oricând.

DOI ÎNTR-O CELULĂ, 1983. Cât timp ați filmat pentru Arest și cum erau zilele de filmare? În cea mai mare parte a filmului, îi vedem pe cei doi protagoniști, arhitectul Dinu Neagu, și colegul său de celulă, iar scenele sunt întotdeauna încărcate de tensiune. Cum a fost pentru tine și pentru Alexandru Papadopol la filmările pentru Arest, ce amintiri ai adunat?

Am filmat 32 de zile. Sau așa spune Cohn. De dimineață până seara. Țin minte destul de precis frigul. Noiembrie nu e cea mai plăcută lună să umbli doar în chiloți.

AMINTIRI DIN COMUNISM. Pentru că Arest este o incursiune în vremea comunismului, te-aș întreba ce amintiri ai dinainte de ’89. Ești născut în 1978, ce îți amintești din copilărie?

Hainele, bunicii, aerul, colegii de școală, cozile, sifoanele, gogoșile, uniforma, cartela pentru pâine, jocurile din fața blocului… Sunt multe. Au legătură cu propria copilărie, nu cu comunismul.

ACTOR ÎN ROMÂNIA, MILENIUL III. Cum este să fii actor în România de acum, ce ți se pare cel mai ofertant și, dimpotrivă, ce te nemulțumește?

Din păcate, eu nu văd nimic ofertant și sunt convins că cine spune sau își spune altfel e într-o mare iluzie, așa că i-ar fi bine să-și dea două palme și să se trezească.

COTIDIAN. Cum arată cotidianul actorului Iulian Postelnicu? Cum trăiești în viața de zi cu zi?

Banal spre plicticos.

ÎNTÂLNIRI. Revenind la Arest, înainte de a intra în cinematografe filmul a avut câteva proiecții speciale, iar printre cei care l-au văzut s-au numărat și câțiva deținuți ai Penitenciarului Rahova cu care ai stat de vorbă, alături de Andrei Cohn. Ce v-au spus, cum a fost acea întâlnire, ce ți-a rămas în minte?

După proiecția de la Rahova, plecând, ne-am luat la revedere de la deținuții care au văzut filmul acolo. Unul dintre ei ne zice din ușă: Noi mai rămânem puțin aici.

REVIZITÂND ISTORIA. Se împlinesc, iată, 30 de ani de la căderea comunismului în România, moment prielnic pentru o revizitare a istoriei din acea perioadă, ceea ce Arest reușește din plin. Câtă nevoie consideri că este de astfel de produse culturale, precum Arest, de ce sunt ele importante? Care sunt principalele tale satisfacții în urma acestui film?

Nu știu dacă și câtă nevoie e, în general, de un astfel de discurs. Nu știu ce modifică, dacă modifică ceva. Eu sunt mulțumit că am lucrat cu plăcere, că mi-am păstrat prietenii pe care îi aveam, că mi-am făcut și alții, că nu mi-e jenă de rezultat.

PROVOCĂRI. În CV-ul tău, se regăsesc filme de artă, dar și producții TV, pentru care ai semnat și scenarii. Dacă ar trebui să alegi trei mari provocări profesionale de până acum, care ar fi acelea și de ce?
Mai mult sau mai puțin reușite, toate mă definesc profesional și aș cam trișa selectând.

DE VĂZUT. Unde te mai vedem toamna asta, dincolo de acest film?
Pe acasă, prin oraș (râde).

După proiecția de la Rahova, plecând, ne-am luat la revedere de la deținuții care au văzut filmul acolo. Unul dintre ei ne zice din ușă: Noi mai rămânem puțin aici. (Iulian Postelnicu, actor)

Fotografii: Arest (regia: Andrei Cohn)

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.

20
/12
/22

Echipa care a creat „România Sălbatică”, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, face un cadou tuturor iubitorilor de natură înainte de sărbătorile de iarnă: acces gratuit la povestea din spatele realizării documentarului laureat anul acesta cu 3 premii Gopo (Cel mai bun documentar, Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun sunet).

19
/12
/22

Colinde, documentare şi concerte extraordinare, transmisiuni în direct de la Vatican și Catedrala Sfântul Iosif, filme și ediții speciale ale emisiunilor consacrate se regăsesc în grila de Crăciun a TVR2 pentru întreaga familie.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.