100% BEETHOVEN – Imperialul si Pastorala, la Sala Radio
https://www.ziarulmetropolis.ro/100-beethoven-imperialul-si-pastorala-la-sala-radio/

Două dintre cele mai cunoscute creaţii ale ”Titanului” (cum este adesea numit Beethoven) – Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – supranumit ”Imperialul” şi Simfonia nr. 6 – ”Pastorala” compun programul evenimentului de la Sala Radio.

Un articol de Petre Ivan|23 octombrie 2018

Concertul se va derula cu participarea pianistului HORIA MIHAIL, solist al Orchestrelor și Corurilor Radio, care a concertat de peste 1000 de ori cu marea majoritate a orchestrelor simfonice din România și a susținut apreciate recitaluri în străinătate.

La doar 28 de ani, tânărul dirijor american RYAN BANCROFT a câștigat în acest an Premiului I şi  Premiului Publicului la Concursul Malko destinat tinerilor dirijori, una dintre cele mai prestigioase competiții de gen din lume, organizate la Copenhaga de Orchestra Simfonică Radio Daneză.

Succesul a fost urmat de 24 de angajamente, ce presupun dirijarea unor importante orchestre din Italia, Elveţia, Spania, Canada şi China. Vineri, 26 octombrie (19.00), publicul român are șansa de a-l aplauda pe Ryan Bancroft alături de Orchestra Națională Radio, într-un concert extraordinar 100% Beethoven, la Sala Radio!

Văzut de Bizet (creatorul operei ”Carmen”) ca fiind un ”Prometeu al muzicii” sau ”un colos dincolo de înțelegerea majorității muritorilor” așa cum afirma marele violonist  Yehudi Menuhin (discipolul lui George Enescu), Beethoven este considerat un geniu al muzicii. Despre măreția compozitorului german, Haydn spunea: ”Îmi face impresia că ești un om care are mai multe mâini, mai multe inimi și mai multe suflete”.

În concertul de la Sala Radio, iubitorii muzicii vor putea asculta Concertul nr. 5 pentru pian și orchestră – ”Imperialul” – ultimul concert de pian compus de Beethoven – care a fost creat în 1809, la Viena.

În timp ce orașul era sub asediul lui Napoleon, Beethoven compunea in pivnița casei fratelui său, cu perne pe urechi, ca să se protejeze de zgomotul puternic al artileriei!

Probabil că această perioadă, plus tonalitatea care corespunde si simfoniei sale ”Eroica” (inspirate de Napoleon), au făcut să nască subtitlul ”Imperialul”. Lucrarea a fost dedicată Arhiducelui Rudolf al Austriei, elevul și, în același timp, un mecena pentru Beethoven.

Simfonia nr. 6 – ”Pastorala” este o mărturisire a dragostei lui Beethoven pentru natură, manifestată în frecventele călătorii în zone rurale pe care le făcea în afara Vienei.

Cunoscuta compoziție a intrat în atenția publicului larg și grație includerii în două creații cinematografice: animația Fantasia – capodopera Studiourilor Disney (1940) și filmul SF Soylent Green (Produsul Verde).

*

Născut la Los Angeles, RYAN BANCROFT a urmat cursurile Institutului de Arte din California unde a studiat harpă, flaut, violoncel, muzică şi dans cu specific ghanez, apoi s-a specializat în artă dirijorală la Conservatorul Regal din Scoţia. A dirijat Royal Scottish National Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, RedNote (un ansamblu de muzică contemporană) şi Orchestra Naţională Daneză. Ryan Bancroft şi-a desăvârşit formarea muzicală la Nationale Master Orkestdirectie din cadrul Conservatorului din Amsterdam, precum şi la Conservatorul Regal din Haga.

În prezent dirijorul trăieşte în Olanda și concertează mult în Europa, alături de Prague Symphony Orchestra, Residentie Orchestra, Gulbenkian Orchestra, Orchestra of the Eighteenth Century, Orchestra Naţională de Tineret, Orchestra Filarmonicii şi Orchestra de Cameră din Olanda.

După 14 ani de studii în România, HORIA MIHAIL a urmat cursurile Universităţii din Illinois, obţinând diplomele de absolvire şi de masterat în 1995, după o perioadă de trei ani. După ce a fost lector universitar la Boston University, Horia Mihail a revenit la Braşov în toamna anului 2002 ca solist al Filarmonicii şi membru al deja cunoscutei formaţii ”Romanian Piano Trio”, alături de violonistul Alexandru Tomescu şi violoncelistul Răzvan Suma, cu care a susţinut concerte de mare succes în ţară şi străinătate.

În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra, în Danemarca, Germania, Ungaria, Spania, Bulgaria sau Republica Moldova, dar şi în Argentina, Chile, Statele Unite, China, Malayesia sau Japonia.

Proiectele în care artistul a fost implicat în fiecare an sunt Pianul călător, Duelul viorilor, alături de Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, Flautul de aur, alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi Vioara lui George Enescu la sate, alături de Gabriel Croitoru.

Concertele pot fi ascultate în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro și www.romania-muzical.ro.

Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio sunt disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.

Pentru alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi site-ul www.orchestreradio.ro.

Foto: BEETHOVEN, RYAN BANCROFT – facebook

05
/02
/16

Cea dintâi premieră a anului 2016, "Hapciu în RE major", adaptare după celebra operetă "Mam'zelle Nitouche" (de F.R. Hervé, libret de Henri Meilhac și Albert Millaud), marchează un moment unic în istoria Operei Comice pentru Copii: este pentru prima dată când pe scena instituției se montează un spectacol de operetă. Premiera are loc sâmbătă, 20 februarie, de la ora 17.00, și duminică, 21 februarie, de la ora 11.00.

05
/02
/16

Un frumos recital conceput în jurul a doi mari compozitori ai repertoriului german – Beethoven și Brahms – este ceea ce ne propun miercuri, 10 februarie (19.00) la Sala Radio violonista Cristina Anghelescu (solistă a Orchestrelor și Corurilor Radio) și pianistul Daniel Goiţi.

05
/02
/16

„Aphonopelma johnnycashi” se va numi păianjenul care a împrumutat numele cântăreţului Johnny Cash. Creatura cu opt picioare este neagră în întregime, așa cum se îmbrăca regretatul artist, decedat în 2003 și care cânta cu chitara sa mai ales "Man in Black", unul din hiturile sale.

02
/02
/16

Filarmonica “George Enescu”  şi  asociaţia “Clasic e fantastic” anunţă cel de-al doilea concert al anului 2016, din ciclul educativ „Clasic e fantastic. Cum să înţelegem muzica”. Duminică, 21 februarie, la orele 10 şi 12.30, copiii sunt invitaţi să afle povestea Bărbierului din Sevilia, capodopera de teatru muzical semnată  de compozitorul Italian Gioacchino Rossini.

01
/02
/16

Așa cum și-a obișnuit publicul și în stagiunile precedente, Orchestra de Cameră Radio îi aduce în fața publicului pe câțiva dintre tinerii muzicieni români care vor „scrie” mai departe istoria scenelor de concert din țară și din străinătate: laureaţii competiţiei naţionale anuale „DRUMUL SPRE CELEBRITATE”. 

23
/01
/16

Mai este loc de noi interpretări pentru Brahms și Beethoven? Mi-am pus întrebarea înainte de a asculta două discuri apărute recent pe piață, semnate de nume importante ale artei interpretative contemporane: violonista olandeză Janine Jansen și dirijorul austriac Manfred Honeck, directorul muzical al Orchestrei Simfonice din Pittsburgh. Și am descoperit, nu neapărat cu surprindere, ci cu încântare, că Brahms și Beethoven au încă (foarte) multe de spus.

22
/01
/16

Super! Pet Shop Boys lansează un nou album, cel de-al 13-lea al grupului care a cunoscut gloria cu hituri ca "West end girls", "It's a sin", "Domino Dancing" sau "Go west". Noul album, ce urmează să apară pe piaţă pe 1 aprilie, se numeşte, desigur, "Super".

20
/01
/16

Vineri, 22 ianuarie (19.00), Orchestra Națională Radio îi invită pe iubitorii muzicii la un concert MOZART / BEETHOVEN, eveniment ce se va desfășura la Sala Radio sub bagheta dirijorală a lui MĂDĂLIN VOICU - fiul marelui violonist Ion Voicu - și cu participarea apreciatului violonist ALEXANDRU TOMESCU, care se bucură de privilegiul de interpreta pe vioara Stradivarius, instrument pe care a cântat și Ion Voicu.

15
/01
/16

„Muzică, prin fond şi prin formă, poezia lui Eminescu nu mai are nevoie de nici o altă melodie”, spunea criticul şi istoricul literar Garabet Ibrăileanu, încercând să sublinieze ideea, adevăratră în fond, că muzicalitatea poeziei eminesciene, excepţională, îşi este suficientă sieşi. Cu toate acestea, nu puţini au fost artiştii români care, de-a lungul anilor, au pus pe muzică câteva dintre cele mai cunoscute poezii eminesciene.