100 de ani de la nașterea lui Ingmar Bergman. TIFF 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/100-de-ani-de-la-nasterea-lui-ingmar-bergman-tiff-2018/

La 100 de ani de la naşterea lui Ingmar Bergman (1918-2007), Festivalul Internaţional de Film Transilvania organizează, cu sprijinul Ambasadei Suediei în România, o amplă retrospectivă dedicată legendarului regizor şi scenarist suedez.

Un articol de Petre Ivan|12 Februarie 2018

O selecție de șapte filme din cariera sa, proaspăt restaurate digital, și o expoziție multimedia despre influența lui în modă și artă vor fi prezentate pentru prima dată în România, în cadrul unei ample retrospective, intitulată Closeup Ingmar Bergman, la cea de-a 17-a ediție TIFF, între 25 mai și 3 iunie, la Cluj-Napoca.

#Bergman100 reprezintă celebrarea la nivel mondial a Centenarului Ingmar Bergman. Evenimentul a început încă din toamna anului trecut, la inițiativa fundației care poartă numele autorului și care administrează arhiva Ingmar Bergman, inclusă în 2007 în Lista patrimoniului mondial UNESCO. Personalitate marcantă a cinematografiei mondiale și unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XX, cineastul suedez a realizat de-a lungul carierei în teatru și cinema nu mai puțin de 60 de filme.

Trei dintre acestea au fost premiate cu Oscarul pentru cel mai bun film străin de către Academia Americană de Film, Bergman însuși fiind distins cu un Oscar omagial în 1971. Sofisticata cronică de familie Fanny și Alexander (Fanny and Alexander, 1982) a primit patru Oscaruri (printre care și cel pentru film străin), un Glob de Aur, Premiul César și numeroase alte premii importante. Această dramă epică, a cărei acțiune se petrece la Uppsala, orașul în care a copilărit Bergman, este inspirată de biografia cineastului.

Vara mea cu Monika (Summer with Monika, 1953) a fost unul dintre primele filme care au atras atenția asupra lui Bergman și e bazat pe romanul cu același nume, scris de Per Anders Fogelström, figură emblematică a literaturii suedeze moderne. La vremea ei, această controv

Persona – Ingmar Bergman, 1966

ersată poveste de dragoste a reprezentat un pion important în dezbaterea privind nuditatea în film.

Fragii sălbatici (Wild Strawberries, 1957) este considerat unul dintre titlurile de referință din filmografia lui Bergman, o explorare filozofică a existenței umane care combină într-o perfectă unitate de ton nu doar temele predilecte ale regizorului (incomunicabilitatea, teama de moarte, credința), ci și marile curente cinematografice (expresionismul, neorealismul, realismul poetic). Nominalizat la Oscar, filmul a primit un Glob de Aur și Ursul de Aur.

The Seventh Seal (1957)

Lansat în același an, A șaptea pecete (The Seventh Seal, 1957) este o alegorie cu viziuni apocaliptice despre sensul vieții și conține una dintre cele mai iconice imagini de cinema: jocul de șah al cavalerului cu Moartea. Premiul Special al Juriului obținut de Bergman la Cannes a contribuit definitiv la consolidarea renumelui său internațional.

Înfruntarea pe muchie de cuțit dintre o actriță refugiată în muțenie (Liv Ullmann) și infirmiera sa (Bibi Andersson) face obiectul incontestabilei capodopere bergmaniene Persona (1966), care, deși nu a obținut multe premii, a fost numită de critici,pe bună dreptate, ,,Muntele Everest al analizei cinematografice’’. Filmul e unul dintre cele mai experimentale din cariera lui Bergman și atinge teme controversate precum lesbianismul, maternitatea și avortul, subiecte ce l-au constrâns pe cineast să-l remonteze imediat după lansare. La TIFF se va putea vedea însă versiunea originală, necenzurată.

Ultimul film de cinema realizat de Ingmar Bergman, Sonată de toamnă (Autumn Sonata, 1978) le reunește în distribuție pe Liv Ullmann, una dintre muzele ale cineastului, și pe Ingrid Bergman, aflată la prima colaborare cu cineastul suedez și la ultima ei apariție pe ecran. Filmul urmărește confruntarea tensionată dintre o pianistă de renume și fiica ei neglijată.

Saraband (2003), ultimul film regizat de Bergman înainte de  retragerea lui din cinema, continuă povestea celor doi soți (Liv Ullmann și Erland Josephson) din mini-seria Scene dintr-o căsătorie (Scenes from a Marriage, 1973), la 30 de ani după divorț.

Surpriza retrospectivei Bergman de la TIFF o constituie proiecția cu Bergman Island (2004), documentarul în trei părți regizat de Marie Nyreröd. Filmat aproape în întregime în casa cineastului de pe mica insulă Fårö (Marea Baltică), documentarul îl surprinde pe Ingmar Bergman povestind despre copilăria sa și prezintă materiale din culisele unora dintre cele mai apreciate filme ale sale.

Pe lângă aceste opt filme, publicul TIFF va avea ocazia să descopere, la ediția cu numărul 17, influența deosebită pe care cineastul suedez a avut-o asupra curentelor artistice din secolul XX. O colecție impresionantă de fotografii, articole, interviuri și imagini video va fi prezentată în cadrul expoziției multimedia Ingmar Bergman and his Legacy in Fashion and Art, găzduită de Muzeul de Artă Cluj-Napoca și deschisă pe întreaga durată a festivalului

Foto: TIFF – www.tiff.ro

27
/05
/18

CRONICĂ DE FILM Deși ușor de criticat pentru tratarea aparent părtinitoare, maniheistă (pro-Kiev și anti-rebeli), a conflictului din estul Ucrainei, „Donbass”, cel mai nou film de ficțiune regizat de Serghei Loznița, descrie naturalist un spațiu ca de sfârșit de lume, în care umanitatea e capabilă de cele mai mari grozăvii.

26
/05
/18

Actorul Morgan Freeman, premiat cu Oscar pentru rolul secundar din „Million Dollar Baby” (2004), a răspuns acuzaţiilor de hărţuire sexuală formulate de opt femei printr-o scrisoare în care afirmă că nu a creat niciodată un mediu de lucru nesigur şi că este „devastat” că viaţa lui riscă să fie distrusă într-o clipită.

26
/05
/18

Cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania a început, vineri seara, cu proiecția sold outa controversatului film israelianFoxtrot. Ploaia puternică s-a oprit chiar înainte ca filmul multi-premiatului regizor Samuel Maozsă fie proiectat, în premieră națională, pe cel mai mare ecran din țară, în prezența a 3000 de spectatori, la Gala de deschidere TIFF 2018.

26
/05
/18

CRONICĂ DE FILM Câștigător al Marelui Premiu al Juriului la Veneția și prezentat în premieră în România în deschiderea TIFF, „Foxtrot”, al doilea film al regizorului israelian Samuel Maoz, satirizează armata și denunță, sub forma unei comedii negre, absurditatea războiului, spre nemulțumirea autorităților politice și militare.

25
/05
/18

În a treia și ultima relatare post-Cannes, tânărul critic de film Victor Morozov scrie despre alte două titluri din Asia, de această dată din China: „Ash Is Purest White”, de Jia Zhang-ke, prezentat în Competiție, și „Long Day’s Journey Into Night”, de Bi Gan, inclus în secțiunea Un Certain Regard.

25
/05
/18

Angela Gheorghiu, celebră cântăreață de operă a timpului nostru, vine la Festivalul Internațional de Film  Transilvania, ca invitată de onoare a celei de-a 17-a ediții. Vineri, pe 1 iunie, de la ora 19:00, Opera Națională Română Cluj-Napoca va fi gazda unui eveniment unic, în cadrul căruia Angela Gheorghiu va interpreta cîteva arii în fața publicului clujean, acompaniată de pianistul Alexandru Petrovici. Momentul va fi urmatde proiecția filmului Tosca (r. Benoît Jacquot) în care soprana joacă rolul titular.

24
/05
/18

”Dovlatov”, cel mai nou film al lui Alexey German Jr. , filmul premiat cu două trofee la Berlin anul acesta: Ursul de argint pentru contribuție artistică și Premiul Berliner Morgenpost Reader’s Jury se lansează în cinematografele din România pe 15 iunie. Filmul va avea parte de două proiecții în avanpremieră la TIFF 2018, luni, 28 mai și duminică, 3 iunie.

24
/05
/18

Western american făcut de un francez şi filmat în România. Acum şi trailerul la "The Sisters Brothers" (Jake Gyllenhaal, Joaquin Phoenix, Rutger Hauer, John C. Reilly)

24
/05
/18

Pe durata Festivalului Internaţional de Film Transilvania (25 mai - 3 iunie), Ziarul Metropolis vă va ține la curent cu cele mai importante evenimente de la Cluj.

23
/05
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov continuă relatările post-Cannes 2018 şi scrie despre cele mai noi filme, ambele în competiţie, realizate de doi autori importanţi: „Three Faces”, al iranianului Jafar Panahi, şi „The Wild Pear Tree”, al turcului Nuri Bilge Ceylan.

23
/05
/18

Lucasfilm revine cu o nouă poveste plină de aventură, care îi urmăreşte traiectoria lui Han Solo, unul dintre personajele emblematice din Universul Star Wars. Descoperim astfel cum se împrieteneşte cu Chewie şi în ce împrejurări îl întâlneşte pe Lando Calrissian, un împătimit al jocurilor de noroc. „Solo: O Poveste Star Wars” va fi disponibil în avanpremieră la cinema din seara datei de 24 mai, în format 3D, IMAX 3D, 4DX 3D şi Dolby Atmos, în varianta subtitratăşi dublată.

23
/05
/18

Trofeul competiției Festivalului Ceau, Cinema! de la Timișoara va fi dedicat începând din acest an memoriei regretatului regizor Răzvan Georgescu. Odată cu ediția a cincea a festivalului, premiul pentru cel mai bun film va fi redenumit Trofeul Ceau, Cinema! „Răzvan Georgescu”, în amintirea cunoscutului regizor de filme documentare.

22
/05
/18

CRONICĂ DE FILM „Touch Me Not”, controversatul și ambițiosul film care i-a adus regizoarei Adina Pintilie Ursul de Aur la Berlin, poate marca un moment de cotitură în cinema-ul românesc, prin ineditul temei (explorarea intimității și sexualității) și prin radicalitatea sa formală (amestecul de experiment, ficțiune și realitate).

22
/05
/18

Nu mai e cu noi Lucian Pintilie! Mă feresc să folosesc alt cuvânt, altă formulă. Zic doar „nu mai e cu noi Lucian Pintilie!”, pentru că nimic din exprimările comune n-ar fi compatibil cu cel care a fost reperul esențial, sine qua non, de la primul la cel mai recent „val” al cinematografiei românești.

22
/05
/18

Dacii Liberi (The Free Dacians), documentarul de lungmetraj semnat de Andrei Gorgan și Monica Lăzurean-Gorgan, va avea premiera oficială în România, la Cluj-Napoca, la cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) (25 mai - 3 iunie).

21
/05
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov a fost la Festivalul de la Cannes și a scris, într-o primă relatare pentru Ziarul Metropolis, despre cele două filme japoneze din Competiție, „Asako (I & II)”, de Ryusuke Hamaguchi, și „Shoplifters”, de Hirokazu Kore-eda, premiat cu Palme d’Or.

Page 1 of 20312345...102030...Last »