14 din 2014 – Cele mai bune filme ale anului, la Cinema Studio
https://www.ziarulmetropolis.ro/14-din-2014-cele-mai-bune-filme-ale-anului-la-cinema-studio/

14 dintre cele mai premiate, apreciate şi discutate filme care au marcat ultimul an vor fi proiectate la Cinema Studio din Bucureşti, între 2 şi 8 ianuarie 2015. Selecţia include titluri semnate de cineaşti precum Lars von Trier, Jim Jarmusch, Joel şi Ethan Coen, David Cronenberg, Michel Hazanavicius sau Corneliu Porumboiu.

Un articol de Petre Ivan|16 decembrie 2014

14 din 2014 / Cinefilii au șansa de a (re)vedea pe ecran mare câteva dintre producțiile care fie au marcat anul cinematografic 2014, fie au fost lansate în sălile din România în acest an.

Seria de proiecții se va deschide vineri, 2 ianuarie 2015, la 17.30, cu o avanpremieră în sălile românești: multi-premiatul La Jaula de Oro (r. Diego Quemada-Díez), urmat de The Search, drama despre războiul din Cecenia regizată de Michel Hazanavicius, de la 19.30.

La Jaula de Oro/ Colivia de aur a adunat peste 65 de trofee în ultimul an, începând cu Premiul Un Certain Talent la Cannes 2013, acordat întregii distribuții. La premiile industriei mexicane de film, și-a adjudecat nouă trofee, inclusiv pentru Cel mai bun film și Cel mai bun debut. Drama hiperrealistă și plină de suspans are în centru patru adolescenți, jucați de actori non-profesioniști, care decid să plece ilegal din Guatemala spre SUA. Titlul filmului este dat de o baladă mexicană despre cei care au reușit să treacă frontiera, dar s-au trezit prizonieri într-o „colivie de aur”.

Filmul a fost proiectat în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest și va fi distribuit de Voodoo Films, în primăvara lui 2015.

Prezentat la București de regizor, alături de actrița Bérénice Bejo, în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, The Search/ Căutarea a concurat pentru Palme d’Or și urmărește patru destine prinse într-un război despre care se știu puține lucruri.

Stations of the Cross

Stations of the Cross

De la Cannes 2014 vine și Maps to the Stars/ Hărți către stele, de David Cronenberg, o drama acidă despre Hollywood-ul drogurilor, al depresiei și al vanității care i-a adus actriței Julianne Moore un premiu de interpretare și îi are în distribuție pe Mia Wasikowska, John Cusack, Robert Pattinson, Olivia Williams.

În program figurează și două dintre „hiturile” competiției Festivalului de la Berlin, ediția 2014: In Order of Disappearance/ În ordinea dispariției (r. Hans Petter Moland), un thriller cu mult umor negru despre un tată care-și răzbună fiul, și Stations of the Cross/ Patimile Mariei (r. Dietrich Brüggemann), o comedie neagră despre o adolescentă care vrea să se sacrifice pe „altarul credinței”, premiată cu Ursul de Argint pentru scenariu.

Cei care au ratat controversatul Nymphomaniac, al lui Lars von Trier, pot viziona ambele volume, 1 & 1, între 2 și 8 ianuarie.

Bizarul și provocatorul Borgman (r. Alex Van Warmerdam) figurează în topul celor mai bune thrillere din 2014 și a fost propunerea Olandei la Oscar. Un crime thriller plin de suspans și de vedete – Clive Owen, Billy Crudup, Marion Cotillard, Mila Kunis și Zoe Saldana – este Blood Ties/ Legături de sânge, un remake regizat de renumitul actor francez Guillaume Canet și plasat în New York-ul anilor 70.

Printre titlurile importante ale ultimului an se află și câștigătorul premiilor Oscar, Globul de Aur și BAFTA pentru Cel mai bun film străin, La Grande Bellezza/ Marea frumusețe, în regia lui Paolo Sorrentino, alături de emoționantul The Broken Circle Breakdown (r. Felix Van Groeningen),

14

Borgman

nominalizat la Oscarul pentru film străin și distins cu trofeul César la aceeași categorie.

Apreciat de critică a fost și filmul lui Corneliu Porumboiu, Când se lasă seara peste București sau metabolism, nominalizat la șapte premii Gopo, la începutul anului, și proiectat la Locarno, New York, Toronto, Vancouver și Rotterdam.

Favoriți ai criticilor în ultimul an au fost și Inside Llewyn Davis, al fraților Joel și Ethan Coen, istoria atașantă a unui artist în lumea muzicii folk din New York-ul anilor 60, cu Oscar Isaac, Carey Mulligan și Justin Timberlake pe afiș, și Only Lovers Left Alive/ Îndrăgostiții mor ultimii, o comedie romantică semnată de Jim Jarmusch, în care Tom Hiddleston și Tilda Swinton au rolurile a doi vampiri sofisticați.

Un „răsfățat” al presei și al publicului, deopotrivă, este filmul Like Father, Like Son/ Așa tată, așa fiu, în regia lui Kore-Eda Hirokazu, povestea a două familii care află, după 6 ani, că băieții lor au fost schimbați între ei la naștere, din greșeală. A câștigat Premiul Juriului la Cannes și Premiul Publicului la San Sebastian, anul trecut, și va avea parte de un remake la Hollywood.

Biletele pot fi achiziționate de la casieria cinematografului Studio.

Foto: 14 din 2014 – filmedefestival.ro.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.