15 momente-cheie la aniversarea de 15 ani a Festivalului SoNoRo
https://www.ziarulmetropolis.ro/15-momente-cheie-la-aniversarea-de-15-ani-a-festivalului-sonoro/

SoNoRo a împlinit anul acesta 15 ani de existenţă, ocazie cu care vă invităm să revizităm momentele aparte ale festivalului, de la primii ani când se repeta în săli de birouri până la regăsiri cu locurile natale şi lucrări de o sensibilitate copleşitoare, care vor rămâne pentru totdeauna în memoria colectivă.

Un articol de Ziarul Metropolis|9 decembrie 2020

Deși aniversarea din acest an a Festivalului SoNoRo nu a avut loc la Carnegie Hall în New York, așa cum s-a întâmplat în 2010 și 2015 și cum era planificat și anul acesta, echipa festivalului a reușit să contureze un eveniment bine închegat, cu muzicieni din țară și străinătate, pentru toți melomanii din lume. La 15 ani de SoNoRo, artiști și membri ai echipei festivalului rememorează cele mai importante momente de la începuturile SoNoRo până azi.

Nicolas Dautricourt (vioară, foto sus), Paris: o excentricitate într-un context formal

„Anul trecut, la concertul de la Palatul Cotroceni, am apărut încălțat în pantofi roșii sport în fața oficialităților și a publicului prezent la deschiderea ediției DaDa.”

Tomoko Akasaka (vioară), Berlin: posterul cu straturi multiple

„Când am văzut posterul festivalului în 2014, am zis: «Da, exact asta e în mintea lui Răzvan Popovici!». Este un muzician cultivat, cu un simț jucăuș și apetență pentru frumos. Posterul are multe straturi de înțelegere, te atrage în primul rând prin culoare, prin vibrația neconvențională și multiplele semnificații care au legătură cu trecutul.”

Tomoko Akasaka

Alexander Sitkovetsky (vioară), Londra: evoluția festivalului

 „Momentul-cheie este primul an de SoNoRo în comparație cu ceea ce reprezintă acum. În ultimii șapte ani am putut vedea o evoluție frumoasă. Țin minte că în primul an de SoNoRo eram în faza de creștere în carieră și de atunci am început să mă plimb mai mult. Am și acum senzația pe care mi-a lăsat-o Bucureștiul în 2005, un oraș pe care l-am simțit un pic sălbatic și haotic. În acel an, la concertul de la Sala Radio erau 40 de oameni. În primii ani se simțea că festivalul este făcut între prieteni, repetam în săli de birouri, nu era mașinăria bine unsă care a devenit în ultimii ani.”

Alexander Sitkovetsky

Jonian Kadesha (vioară), Berlin: destinderea după concerte

„Este greu să numesc un moment, căci pentru mine a fost a doua ediție la care particip, prima fiind în 2018. Momentul-cheie ține de finalul concertelor, atunci când după atâta concentrare avem parte de o dulce eliberare, acompaniată de mâncare, glume și voie bună.”

Jonian Kadesha

Erik Schumann (vioară), Frankfurt: legătura cu trecutul

„Datorită festivalului am avut șansa să revin în Timișoara, orașul natal al tatălui meu, și să mă întâlnesc cu rude pe care nu le mai văzusem de multă vreme. Cu această ocazie, am avut o senzație cu totul specială legată de rădăcinile mele.”

Erik Schumann

Răzvan Popovici (violă), București: aniversările la Carnegie Hall  

„Au fost două momente extraordinare, atunci când am sărbătorit 5 ani (în sala Zankel, cu 600 de locuri) și respectiv 10 ani (în sala I. Weill, cu aproximativ 300 de locuri) la Carnegie Hall din New York. Era planificat și anul acesta, chiar pe 1 decembrie.”

Răzvan Popovici

Alina Pogoskina (vioară), Berlin: concertul cu Gilles Apap

„Concertul din 2009 alături de Gilles Apap de la Ateneul Român. Am improvizat împreună și am creat o energie aparte. Gilles Apap are un spirit molipsitor de echipă, a fost și este o inspirație aparte pentru mine. Mă bucur tare mult să fac parte dintre muzicienii invitați la SoNoRo.”

Alina Pogoskina

Frans Helmerson (violoncel), Berlin: concertul lansării ediției DaDa

„Concertul de deschidere de anul trecut de la Palatul Cotroceni încă îmi pulsează în minte, pentru că a fost o experiență foarte diferită și amuzantă. Momentul în care Justus Grimm a recitat poezia dadaistă este unul memorabil. Am avut multe alte ocazii încântătoare la festival. Sunt impresionat în special de anul acesta, că s-a întâmplat festivalul, având în vedere situația mondială, că Răzvan Popovici, alături de echipa lui, a făcut posibilă organizarea concertelor, cu tot stresul multiplelor schimbări.”

Frans Helmerson

Valentin Răduțiu (violoncel), Berlin: împletirea vieții profesionale cu cea personală

„Cea mai importantă întâlnire a fost în 2015, când l-am cunoscut pe Răzvan Popovici, care între timp nu doar că mi-a devenit un prieten foarte apropiat ci este, din acel an, și nașul meu de căsătorie.”

Valentin Răduțiu

Diana Ketler (pian), Londra: primul an de festival

„Anul în care am decis împreună cu Răzvan Popovici să facem festivalul. Îmi aduc aminte că eram cinci muzicieni și am locuit cu toții într-un apartament în timpul festivalului, căci atât ne permiteam.”

Diana Ketler

Ioan Dragoș Dimitriu (pian), Brașov: colaborarea ca organizator

„Momenul meu cheie este cel din anul 2018, când am colaborat din postura de organizator, mai precis artist manager.”

Ioan Dragoș Dimitriu

Alberto Mersica (chitară), Castelfranco Veneto: concertul pentru copii de la Forumul German

„Cred că frumusețea este elementul atotprezent care-mi vine prima dată în minte și pe care Răzvan, Diana și întreaga echipă de organizare îl compun. Acest element se vede în toate detaliile: de la locurile, programul și muzicienii aleși până la publicul cald și extraordinar. Sunt recunoscător că am putut cânta în locuri renumite precum Ateneul Român și Cercul Militar. Un alt lucru însemnat este faptul că am putut călători și cânta în orașe ca Sibiu și Cluj. Îmi aduc aminte cu drag de concertul pentru copii din 2019, de la Forumul German din Sibiu și de momentele Kurt Schwitters – Ursonate, Bartók interpretat de Katalin Kokas și Barnabas Kelemen, Eric Satie – Trois Gnossiennes cu Louis Lortie la pian, Manuel de Falla și cvartetele de Paganini adaptate de mine și prietenii mei muzicieni – Diana Ketler, Marcelo Nisinman, Zoran Markovic și Tatiana Samouil.”

Alberto Mersica

Ion Bogdan Ștefănescu (flaut), București: întâlniri providențiale

„Întotdeauna am considerat că o personalitate artistică se șlefuiește în timp și depinde de persoanele pe care le întâlnește în viață. Festivalul SoNoRo mi-a prilejuit întâlnirea cu Răzvan Popovici, un artist complex, un muzician grozav, un violist cum rar întâlnești, o prezență scenică adorabilă datorită bazei culturale solide și un organizator capabil să conducă destinul festivalului timp de 15 ani. Felicitări și mulți, mulți ani sonori de aici înainte!”

Ion Bogdan Ștefănescu

Mihaela Tăut (Communications & Events Manager), București: momentul Vladimir Mendelssohn din 2018

„Fiecare întâlnire cu un muzician este memorabilă, în special când aceștia împărtășesc experiența lor personală cu o anumită lucrare pe care o interpretează și ne fac să înțelegem și noi emoția de care sunt pătrunși atunci. Un astfel de moment este concertul din Aula ASE, la ediția din 2018, când înaintea interpretării Cvintetului cu pian de Alfred Schnittke, violistul de origine română Vladimir Mendelssohn a povestit despre întâlnirea lui cu această lucrare, în ’89, în timpul Revoluției române, care pe el l-a prins la Moscova, unde studia. La acel concert, Vladimir Mendelssohn a povestit publicului care a fost momentul care l-a inspirat pe Schnittke în compunerea acestei lucrări, unul deosebit de trist, moartea mamei sale înghețată pe stradă. Marcat de acest eveniment, compozitorul a dorit să afle de la un medic cum se simte moartea prin îngheț. A transpus apoi totul în această compoziție, vuietul vântului, rememorarea momentelor dragi când moartea se apropie – pentru aceasta a introdus câteva note din lucrarea preferată a mamei lui, profesoară de pian, din muzica lui Mozart. Ultimele acorduri au sugerat desprinderea sufletului și zborul său în eter, un moment foarte puternic și emoționant pe care publicul nu l-ar fi putut percepe fără momentul de introducere ce a descris călătoria pe care auditoriul o va face alături de muzicieni prin acea experiență deosebit de dureroasă pentru compozitor. Cred că acesta este cel mai memorabil moment din tot festivalul pentru mine și, după ce uitarea va estompa multe amintiri, emoția puternică a acelui moment o va păstra încă pe aceasta, sper, până la adânci bătrâneți.”

Mihaela Tăut

Veronica Ștefan (PR & Media Relations), București: o simfonie de trăiri

Veronica Ștefan

 „Dacă aș pleca pe o insulă pustie și aș fi invitată să aleg un singur lucru din Festivalul SoNoRo, nici n-aș ști ce să aleg: muzica, oamenii sau locurile? E un melanj perfect armonios între toate aceste elemente, un vârtej de emoții care a intrat în viața mea în urmă cu trei ani, redefinindu-mi toamnele și trăirile, picurându-mi frumusețea muzicii de cameră în suflet, făcându-mă un ascultător mai atent de muzică clasică. Privind în urmă în viața mea profesională, păstrez SoNoRo în cufărul inimii, printre șiraguri de perle, mănuși din dantelă, pudriera Caron, parfumul Quelques Fleurs de la Houbigant, șalul din catifea și partiturile cu Beethoven. A, și neapărat o carte, o ediție mai veche din colecția Biblioteca de artă a Editurii Meridiane – Păsările lui Brâncuși, căci despre zbor avem mereu de învățat. Mulțumiri, Răzvan Popovici și Mihaela Tăut, pentru că mi-ați lăsat deschisă ușa către universul SoNoRo!”

Concertele Festivalului SoNoRo XV „Pasărea Măiastră” pot fi urmărite aici.

Compilație de Mihaela Gheață. Fotografii de Șerban Mestecăneanu.

„În anul în care am decis împreună cu Răzvan Popovici să facem festivalul, îmi aduc aminte că eram cinci muzicieni și am locuit cu toții într-un apartament în timpul festivalului, căci atât ne permiteam.” (Diana Ketler)

27
/09
/18

În perioada 6-7 octombrie, vinul, muzica și cultura Republicii Moldova își dau întâlnire la prima ediție a Festivalului Vinului Moldovei, care se va desfășura la Lagoo-Snagov. Acesta este primul eveniment din România care adună sub umbrela sa gustul autentic și atmosfera moldovenească oferite de vinurile unice și de muzica de calitate.

27
/09
/18

Camuflat în ciorapi flaușați, tolănit pe o canapea din New York, Elvis își deschide scrisorile de amor visând la gloria ce avea să vină. Imaginea este surprinsă în martie 1956, la o lună și ceva de la prima sa apariție într-o emisiune de televiziune.

26
/09
/18

Se împlinesc, astăzi, doi ani de la moartea cântăreţului şi actorului Ioan Gyuri Pascu. Peste 20 de prieteni ai lui Gyuri, artişti şi personalităţi din lumea sportului, îi vor onora numele în concertul de la Agnita (localitatea natală a lui Ioan Gyuri Pascu), intitulat “Din dragoste pentru Gyuri”. Cu acest prilej va fi dezvelit şi bustul regretatului artist.

25
/09
/18

Pianistul și dirijorul Christian Zacharias deschide stagiunea Filarmonicii „George Enescu” cu un program integral Beethoven. Stagiunea 2018-2019 se va desfăşura sub semnul aniversării Centenarului, dar şi al aniversării a 150 de ani de la înfiinţarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu” (1868) și a 130 de ani de la inaugurarea clădirii Ateneului Român (1888).

24
/09
/18

Concursul „George Enescu” 2018 a ajuns la final. Daria Parkhomenko este câștigătoarea Secțiunii Pian. Un român și un coreean  premiați la Secțiunea Compoziție. Daria Parkhomenko (Rusia), în vârstă de 27 de ani, a câștigat Concursul Enescu 2018, Secțiunea Pian, după o Finală în care a interpretat Concertul pentru pian și orchestră nr. 3 în re minor op.30de Serghei Rahmaninov.

24
/09
/18

Metallica va concerta pe Arena Naţională din Bucureşti, pe 14 august 2019, iar biletele pentru concertul ce face parte din turneul „Worldwired” vor fi puse în vânzare pe 28 septembrie, la ora 10:00, pe metallica.emagic.ro, eventim.ro şi iabilet.ro. În deschidere, vor cânta trupele Ghost şi Bokassa.

17
/09
/18

În urmă cu 45 de ani, într-o zi de 17 septembrie (1973) lua ființă, sub conducerea poetului Adrian Păunescu, Cenaclul Flacăra, o rampă de lansare pentru numeroşi artişti, Cenaclul  a fost interzis în vara anului 1985, după o busculadă pe stadionul din Ploieşti în care au murit 5 spectatori...

17
/09
/18

Cei trei tineri muzicieni intrați în Finala Secțiunii de Vioară a Concursului Enescu 2018, Giuseppe Gibboni (Italia), Vikram Sedona (Italia) și Orest Smovzh (Ucraina), vor aduce publicului luni, 17 septembrie, în cadrul finalei, Concertul Nr.1 în Re Major de Paganini, Concertul în Re Major pentru Vioară și Orchestră de Brahms și Concertul în Re Major de Ceaikovski.

14
/09
/18

Patrick Swayze și soția sa dansând în 1994, la "World Music Awards", pe piesa  lui  Whitney Houston "All the man that I need".  Cei doi s-au cunoscut în 1970, Houston Ballet Dance Company, pe când Lisa Niemi avea 14 ani. Patrick, fiul proprietarului și directorului companiei de dans, avea 18 ani.

13
/09
/18

Sâmbătă, 15 septembrie 2018, de la ora 18.30, în Sala Operei, melomanii sunt invitați la deschiderea oficială a stagiunii 2018 – 2019 a Operei Brașov, care se va desfășura, în mod tradițional, cu capodopera verdiană „Traviata”. Această stagiune stă sub semnul festiv al Centenarului Marii Uniri, dar și al aniversării a 65 de ani de la înființarea instituției care și-a adus o contribuție importantă în dezvoltarea vieții cultural-artistice românești.

12
/09
/18

Estonianul Marcel Johannes Kits a câștigat Concursul Enescu 2018, Secțiunea Violoncel, după o Finală în care a interpretat Concertul pentru violoncel și orchestră în mi bemol major Op.107 de Dmitri Șostakovici. Finala de Violoncel a Concursul Enescu a avut loc marți, 11 septembrie, la Ateneul Român. Pe locul al doilea s-a situat Yibai Chen (China), iar pe locul al treilea și al patrulea s-au situate Stanislas Kim (Franța), respectiv Shizuka Mitsui (Japonia).  

11
/09
/18

 A treia ediție DokStation Music Documentary Film Festival începe joi, 13 septembrie, în mai multe locuri din București. Filme cu și despre George Michael, Whitney Houston, Joy Division, The Clash, The Fall, Radiohead și mulți alți artiși de renume vor fi proiectate în cele 4 zile de festival (13-16 septembrie) la Control Club, Spațiul M60, Apollo 111, precum și în aer liber, în parcarea Plaza România.

11
/09
/18

Câte doi tineri din Coreea de Sud, Germania, Italia, Japonia și China și câte unul din România, Marea Britanie, Noua Zeelandă, Ucraina, Croația, Turcia și Republica Moldova s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Vioară a Concursului Internațional „George Enescu” 2018, ale cărei rezultate au fost anunțate luni seară.