20 de ani fără Leopoldina Bălănuţă
https://www.ziarulmetropolis.ro/20-de-ani-fara-leopoldina-balanuta/

„Eu plec cu viaţa mea în teatru; teatrul vine cu viaţa lui în viaţa mea. Mă gândeam câtă dreptate a avut sărmanul Tarkovski, care spunea, în ultimele zile ale existenţei lui: ‘Doamne, am obosit aşteptându-te!’ Totdeauna arta mi-a apărut ca o ştafetă a Dumnezeirii.” – Leopoldina Bălănuţă. Se împlinesc, astăzi, 20 de ani de la moartea uneia dintre marile actriţe ale teatrului românesc. 

Un articol de Petre Ivan|15 octombrie 2018

Leopoldina Bălănuţă s-a născut la 10 decembrie 1934, la Păuleşti, judeţul Vrancea. În 1957 a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale”. În acelaşi an şi-a început activitatea artistică la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. În 1959 a venit la Bucureşti, la Teatrul pentru tineret şi copii (devenit Teatrul Mic), unde a jucat circa patru decenii.

Leopoldina Bălănuţă

A fost actriţă de teatru şi film, interpretând roluri în piese din dramaturgia naţională şi universală pe scenă, la TV, la Radio şi în filme; a creat numeroase recitaluri de poezie, pe versuri de Eminescu, Nichita Stănescu, R. M. Rilke, Ion Barbu; a debutat pe scena Teatrului Mic cu piesa „Prima întâlnire”.

În ultimii ani ai vieţii, Leopoldina Bălănuţă a fost directoare a Teatrului Mic.

A primit numeroase premii de interpretare pentru teatru şi film, printre acestea numărându-se şi premiul ACIN 1972 pentru rolul din filmul „Nunta de piatră”.

În 1967, a primit Ordinul Meritul Cultural clasa a IV-a „pentru merite deosebite în domeniul artei dramatice”.

În 1997, Leopoldinei Balanuţă i-a fost decernat ”Premiul de Excelenţă” al UNITER, pentru excepţionala interpretare din ultima sa apariţie pe scena Teatrului Naţional, în spectacolul ”O batistă în Dunăre” de D.R. Popescu.

A fost căsătorită, mai bine de două decenii, cu actorul Mitică Popescu.

S-a stins din viață pe 15 octombrie 1998.

leopoldina balanuta

Foto: Leopoldina Bălănuţă – facebook

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.