20 de spectacole online, în festivalul multicultural de arte performative Caleido
https://www.ziarulmetropolis.ro/20-de-spectacole-online-in-festivalul-multicultural-de-arte-performative-caleido/

Caleido, festival multicultural de arte performative care şi-a propus să descopere şi să promoveze diversitatea culturală şi etnică, a ajuns la cea de-a patra ediţie, care va avea loc în perioada 27 noiembrie – 1 decembrie. Spectacolele pot fi urmărite online, live sau înregistrat, iar accesul este gratuit.

Un articol de Liliana Matei|28 octombrie 2020

Festivalul Caleido prezintă 20 producții independente de teatru, dans și performance care destupă minți și vorbesc despre subiecte actuale, șapte dintre acestea fiind producții Caleido, din care patru vor fi văzute în premieră.

„Anul acesta este unul dificil pentru sectorul cultural independent – cel pe care festivalul îl reprezintă prin spectacolele selectate -, instabilitatea și continua reconfigurare sunt semnele marcante al acestor luni, provocări la care încercăm să răspundem creativ și flexibil. Selecția spectacolelor din această ediție Caleido continuă direcțiile dezvoltate în anii precedenți – diversitate culturală și etnică, dialog și dezbatere constructivă – cu accent pe o serie de teme pe care le găsim relevante în contextul actual: stereotipuri, feminism, comunități, istorie recentă. Tema festivalului – societate – scapă capcanei generalizării prin lupele pe care alegem să i le aplicăm, cu miză în a stimula pluritatea perspectivelor și în a încuraja confruntarea pozitivă de idei”, spune Andreea Novac, director artistic Caleido.

Printre titlurile acestei ediții se regăsesc: „Bambina, regina florilor” (regia: Mihai Lukacs), primul spectacol despre tradițiile romilor boldeni, ce o are în prim plan pe celebra florăreasă Bambina; „Infinit pozitiv” (regia: Alex Fifea), spectacolul care analizează poveștile de viață a șase personaje din România, infectate cu HIV; „Nu toți sunt eroi” (de și cu Cristina Lilienfeld, Smaranda Găbudeanu), care spune povești despre lupta pentru supraviețuire a bunicilor dispăruți; „Aleea stereotipurilor” (coordonatori: Ionuț Oprea, Mădălina Dorobanțu), o producție a trupei Playhood și Caleido, care folosește elemente din poetry-slam, hip-hop și dans contemporan pentru a descrie diferite forme de discriminare născute din stereotipuri; „Pelicanul” (regia: Florin Liță), o poveste despre iubire și iertare în relația mamă și copii; „Singurătatea pietrelor” (regia: Norbert Boda), ce aduce în prim plan perspectiva unui copil ce trăiește mental într-un univers paralel; „Domeniul luptei” (text și regie: Catinca Drăgănescu), care urmăreşte povestea unui tânăr asiatic aflat ȋn căutarea soluţiei pentru o viaţă mai bună ȋn Europa; „Neverland” (concept: Iulia Rugină, Ioana Flora), o privire în intimitatea unei femei, ce îi scoate la iveală traseul emoțional pe parcursul vieții, vulnerabilitatea, fricile și iubirile; „Limite” (regia: Radu Apostol), un one-woman show comic și acid despre școala românească.

Caleido va include și performance-uri ca „American Gypsy” (concept, text și regie: Mihai Lukacs), o explorare a temei migrației din România, „Daughters” (concept și coregrafie: Simona Deaconescu), un spectacol de dans în care trei femei tinere fac un corp comun cu mamele și bunicile lor, „Reverse Discourse” (coregrafie, concept și performer: Ioana Marchidan), care vorbește despre traume înmagazinate individual și colectiv, „Bad Mamma” (concept și interpretare: Valentina De Piante Niculae), care chestionează identitatea feminină și rolurile femeii, „Magic is a condition that kills people in all kinds of performative hazards” (concept și interpretare: Andreea Novac și István Téglás), un spectacol care vorbește despre colaborare, provocări artistice sau funcția publicului într-un spectacol.

Acestora li se adaugă patru producții proprii Caleido prezentate în premieră, care vor fi anunțate în curând, alături de alte detalii și de programul complet al festivalului, pe www.caleido.ro.

Parteneri media: Critic Eyez, Cooperativa Urbană, Filme-carti.ro, IqAds, Smark, Liternet, Munteanu Recomandă, Spotmedia, Suplimentul de Cultură, Observator Cultural, The Institute, Urban.ro, Zile și Nopți, Ziarul Metropolis.

Caleido face parte din proiectul DIALOG (Diversity in Arts. Learning Opportunities and Growth), finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

Fundația Amfiteatru dezvoltă programe, proiecte și parteneriate la nivel local, național și internațional, în scopul afirmării resurselor antropice și naturale ale comunităților. Organizația se concentrează pe abordările integrate, cu finalitate socială, pentru a furniza comunităților soluții și sprijin. Site oficial: www.fundatia-amfiteatru.ro.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.