20 de spectacole online, în festivalul multicultural de arte performative Caleido
https://www.ziarulmetropolis.ro/20-de-spectacole-online-in-festivalul-multicultural-de-arte-performative-caleido/

Caleido, festival multicultural de arte performative care şi-a propus să descopere şi să promoveze diversitatea culturală şi etnică, a ajuns la cea de-a patra ediţie, care va avea loc în perioada 27 noiembrie – 1 decembrie. Spectacolele pot fi urmărite online, live sau înregistrat, iar accesul este gratuit.

Un articol de Liliana Matei|28 octombrie 2020

Festivalul Caleido prezintă 20 producții independente de teatru, dans și performance care destupă minți și vorbesc despre subiecte actuale, șapte dintre acestea fiind producții Caleido, din care patru vor fi văzute în premieră.

„Anul acesta este unul dificil pentru sectorul cultural independent – cel pe care festivalul îl reprezintă prin spectacolele selectate -, instabilitatea și continua reconfigurare sunt semnele marcante al acestor luni, provocări la care încercăm să răspundem creativ și flexibil. Selecția spectacolelor din această ediție Caleido continuă direcțiile dezvoltate în anii precedenți – diversitate culturală și etnică, dialog și dezbatere constructivă – cu accent pe o serie de teme pe care le găsim relevante în contextul actual: stereotipuri, feminism, comunități, istorie recentă. Tema festivalului – societate – scapă capcanei generalizării prin lupele pe care alegem să i le aplicăm, cu miză în a stimula pluritatea perspectivelor și în a încuraja confruntarea pozitivă de idei”, spune Andreea Novac, director artistic Caleido.

Printre titlurile acestei ediții se regăsesc: „Bambina, regina florilor” (regia: Mihai Lukacs), primul spectacol despre tradițiile romilor boldeni, ce o are în prim plan pe celebra florăreasă Bambina; „Infinit pozitiv” (regia: Alex Fifea), spectacolul care analizează poveștile de viață a șase personaje din România, infectate cu HIV; „Nu toți sunt eroi” (de și cu Cristina Lilienfeld, Smaranda Găbudeanu), care spune povești despre lupta pentru supraviețuire a bunicilor dispăruți; „Aleea stereotipurilor” (coordonatori: Ionuț Oprea, Mădălina Dorobanțu), o producție a trupei Playhood și Caleido, care folosește elemente din poetry-slam, hip-hop și dans contemporan pentru a descrie diferite forme de discriminare născute din stereotipuri; „Pelicanul” (regia: Florin Liță), o poveste despre iubire și iertare în relația mamă și copii; „Singurătatea pietrelor” (regia: Norbert Boda), ce aduce în prim plan perspectiva unui copil ce trăiește mental într-un univers paralel; „Domeniul luptei” (text și regie: Catinca Drăgănescu), care urmăreşte povestea unui tânăr asiatic aflat ȋn căutarea soluţiei pentru o viaţă mai bună ȋn Europa; „Neverland” (concept: Iulia Rugină, Ioana Flora), o privire în intimitatea unei femei, ce îi scoate la iveală traseul emoțional pe parcursul vieții, vulnerabilitatea, fricile și iubirile; „Limite” (regia: Radu Apostol), un one-woman show comic și acid despre școala românească.

Caleido va include și performance-uri ca „American Gypsy” (concept, text și regie: Mihai Lukacs), o explorare a temei migrației din România, „Daughters” (concept și coregrafie: Simona Deaconescu), un spectacol de dans în care trei femei tinere fac un corp comun cu mamele și bunicile lor, „Reverse Discourse” (coregrafie, concept și performer: Ioana Marchidan), care vorbește despre traume înmagazinate individual și colectiv, „Bad Mamma” (concept și interpretare: Valentina De Piante Niculae), care chestionează identitatea feminină și rolurile femeii, „Magic is a condition that kills people in all kinds of performative hazards” (concept și interpretare: Andreea Novac și István Téglás), un spectacol care vorbește despre colaborare, provocări artistice sau funcția publicului într-un spectacol.

Acestora li se adaugă patru producții proprii Caleido prezentate în premieră, care vor fi anunțate în curând, alături de alte detalii și de programul complet al festivalului, pe www.caleido.ro.

Parteneri media: Critic Eyez, Cooperativa Urbană, Filme-carti.ro, IqAds, Smark, Liternet, Munteanu Recomandă, Spotmedia, Suplimentul de Cultură, Observator Cultural, The Institute, Urban.ro, Zile și Nopți, Ziarul Metropolis.

Caleido face parte din proiectul DIALOG (Diversity in Arts. Learning Opportunities and Growth), finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

Fundația Amfiteatru dezvoltă programe, proiecte și parteneriate la nivel local, național și internațional, în scopul afirmării resurselor antropice și naturale ale comunităților. Organizația se concentrează pe abordările integrate, cu finalitate socială, pentru a furniza comunităților soluții și sprijin. Site oficial: www.fundatia-amfiteatru.ro.

21
/06
/14

Scriitoarea, jurnalista şi profesoara Ana Maria Sireteanu, director al postului Radio România Cultural în perioada 1996 - 2002, a murit vineri, la vârsta de 69 de ani, după o lungă şi grea suferinţă.

21
/06
/14

Cea de-a XI–a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL se desfăşoară în acest an, în mod excepţional, în Bucureşti, în perioada 12-17 august, păstrând atmosfera din Deltă şi ideea de a te îndepărta de “betoanele urbane” ca să vezi filme bune într-o atmosferă specială.

20
/06
/14

CRONICĂ DE FILM. Cel mai recent lungmetraj de ficțiune al surprinzător de prolificului regizor Radu Gabrea, „O poveste de dragoste, Lindenfeld”, este ca o creatură împăiată: de la distanță pare un film promițător, dar, privit de aproape, lipsa naturaleții și a ritmului lasă o impresie pregnantă de dezamăgire.

19
/06
/14

Astăzi, începând cu ora 16.00 și până la ivitul zorilor, institutele și centrele culturale membre ale Clusterului EUNIC București și partenerii lor vă dau întâlnire la a opta ediție a Nopții Institutelor Culturale la București.

19
/06
/14

Tânăra și talentata regizoare Carmen Lidia Vidu prezintă cea de-a treia sa premieră în acest an, „Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase“, vineri, 20 iunie, de la ora 19.30, la Godot Cafe Teatru. Spectacolul este un video poem teatral ce aduce pentru prima dată pe o scenă de teatru documente autentice, scrisori de arhivă, frânturi din interviurile, gândurile și amintirile Mariei Tănase, alături de şase dintre cântecele nemuritoare ale artistei, interpretate live.

19
/06
/14

Festivalul Național de Teatru “Toma Caragiu” a propus într-o marți, la Ploiești, evitând cu eleganță cele trei ceasuri rele prevestite de mai de mult, premiera spectacolului “Chip de foc” (“Fireface”), după un text absolut nebun al dramaturgului german Marius von Mayenburg (42 de ani).

19
/06
/14

În zilele noastre în care rețele sociale dezvăluie pas cu pas fiecare amănunt din viața unui om, ne-a mai rămas un singur loc în care putem fi surprinși sau uimiți de oameni – sala de teatru. 

19
/06
/14

„A face (cuiva) capul calendar” este o expresie folosită adesea când ne întâlnim cu cineva care vorbește prea mult. De asemenea, este utilizată atunci când vrem să transmitem mesajul că suntem copleșiți de prea multe informații. Dar de ce „calendar”, și nu „almanah” sau „revistă”?

18
/06
/14

Se joacă pe scena Naționalului din București “Anonimul venețian”, spectacol-studiu coordonat de însuși Ion Caramitru. Doar doi actori – Ilinca Goia și Ioan Andrei Ionescu, o splendidă ilustrație muzicală (de Vasile Manta) și, mai ales, indimenticabilul text al lui Giuseppe Berto (vă este cunoscut, poate, pentru “Il male oscuro”).

18
/06
/14

Într-o după-amiază de iunie am participat la repetițiile spectacolului „Distopie. Shakespeare. Remix“, care deschide proiectul numit Noua Generație de creatori – 9G, care se va desfășura la Sala Mică a Teatrului Național București, în datele de 20, 21 și 22 iunie, la ora 20.00.