26, 37, 70 – vârste ale excelenței în muzica
https://www.ziarulmetropolis.ro/26-37-70-varste-ale-excelentei-in-muzica/

De fapt, ce mai contează vârsta când ne aflăm în faţa unor muzicieni de calibru mondial, care atrag publicul ca un magnet?

Un articol de Cristina Comandaşu|1 Aprilie 2015

Clarinetistul Andreas Ottensamer (26 ani), Avi Avital la mandolină (37 ani) și Cvartetul Borodin (70 ani) – experiențe muzicale foarte diverse, cu un numitor comun: faptul că în aceeași zi de luni, 23 martie 2015, toți și-au lansat cele mai noi discuri.

Avi Avital și o călătorie în lumea Veneției lui Antonio Vivaldi

Avi Avital este singurul dintre cei de mai sus pe care nu l-am ascultat cântând live niciodată. Însă i-am admirat precedentele discuri apărute la casa Deutsche Grammophon. Ceea ce se poate spune despre Avi Avital, un muzician născut în Israel în 1978, este că, în mod sigur, are carismă: el a făcut pentru instrumentul de care este îndrăgostit, mandolina, cam ce au făcut Andres Segovia și Julian Bream pentru chitara clasică – impunerea instrumentului pe scena de concert ca prezență solistică.

Sigur, greu îți imaginezi că mandolina poate fi o veritabilă prezență solistică: Avi Avital, cu tehnica lui desărvârșită, cu muzicalitatea ieșită din comun și cu arta de a face ca mandolina sa să sune ca o vioară, un flaut și un violoncel (după cerințe) reușește această performanță.

În plus, ce îți poți imagina mai frumos și ingenuu de ascultat la un început de primăvară decât muzica lui Vivaldi, creatorul care și-a legat existența de Veneția? Cred că dintre toți compozitorii, Vivaldi are cele mai mari șanse să scoată pe oricine din depresie, așa că merită ascultat acest album Vivaldi interpretat de Avi Avital și Orchestra barocă din Veneția.

Găsim aici și un concert gândit în original pentru mandolină și orchestră de Vivaldi, dar și transcripții după concerte pentru flaut, dar și vioară și orchestră (printre care și celebrul “Vara” din ciclul “Anotimpurile”) și chiar un cântec venețian, interpretat alături de un star al operei de astăzi: tenorul Juan Diego Florez.

Discul va fi difuzat în 27 aprilie la Radio România Muzical, de la ora 19.00.

Andreas Ottensamer și conexiunile ungare ale lui Johannes Brahms

Pe Andreas Ottensamer l-am ascultat în concertele Orchestrei Filarmonicii din Berlin, postate în arhiva Digital Concert Hall; el este de 4 ani prim-clarinetist al acestei celebre orchestre, printre cele mai bune din lume, pe care o vom putea admira și la București în 3 septembrie 2015, într-un concert din cadrul Festivalului Enescu.

Andreas Ottensamer are însă doar 26 ani (pe care-i va împlini în 4 aprilie) – și nu doar că are un angajament permanent important, dar desfășoară și o intensă activitate solistică, concretizată, printre altele, și în realizarea a două discuri. Ultimul dintre ele este și cel care s-a lansat în 23 martie 2015: “Brahms – The Hungarian Connection”. Spre deosebire de primul disc, consacrat unor lucrări pentru clarinet și orchestră, acest al doilea disc este unul pentru ansamblu cameral cu clarinet.

Andreas Ottensamer îl iubește pe Johannes Brahms, compozitorul romantic german ce a marcat muzica secolului al XIX-lea; Ottensamer este pe jumătate maghiar și implicat și în proiecte  neconvenționale, așa cum este ansamblul The Philharmonics (ce face acest ansamblu alcătuit din membri ai Filarmonicilor din Viena și Berlin puteți vedea aici.

Așa că rețeta discului “Brahms – The Hungarian Connection” , una foarte de succes și îndreptată către un public larg, era pregătită.

Avem așadar pe acest disc o lucrare “serioasă”: Cvintetul op.115 cu clarinet de Brahms, dar și prelucrări în stilul The Philharmonics, quasi-lăutăresc, ale unor lucrări clasice inspirate de folclor sau chiar din folclor: dansuri ungare de Brahms, piese de Leo Weiner, dar și o suită de dansuri din Transilvania (printre ele și unele românești).

Să mai adăugăm că partenerii lui Andreas Ottensamer sunt vedete internaționale precum violonistul Leonidas Kavakos și violistul Antoine Tamestit, alături de prieteni din Orchestra Filarmonicii din Berlin și ajungem la un rezultat muzical excepțional, posibil de ascultat duminică, 29 martie de la ora 13.05, la Radio România Muzical.

Cvartetul Borodin 70

Borodin a fost un compozitor romantic rus care a dat în 1955 numele unui cvartet care fusese înființat în 1945, avându-l în componență pe legendarul, astăzi, violoncelist Mstislav Rostropovici.

Cvartetul Borodin este în prezent unul dintre cele mai longevive (eu nu cunosc unul cu o istorie neîntreruptă mai lungă) din întreaga istorie și în același timp, unul dintre cele mai bune la nivel mondial.

Am ascultat acest ansamblu anul trecut, în mai, la Festivalul de muzică Sibiu-Hermannstadt și am remarcat  seriozitatea de tip rus (bine înțeleasă), o oarecare impermeabilitate la tot ceea ce ține de modă și de nou, un mod de a face muzică mai curând cerebral .

Și iată că în 2015, Cvartetul Borodin împlinește 70 ani de existență. Evident, niciunul dintre cei care au înființat acest cvartet nu mai apare astăzi în componență lui; însă s-a păstrat o tradiție, mai ales în ceea ce privește interpretarea muzicii lui Dmitri Șostakovici. Pentru cine nu știe, Șostakovici a fost unul dintre cei mai importanți compozitori ruși din secolul XX, cu o creație extrem de extinsă în toate genurile (inclusiv mai ușor accesibila muzică de film); sunt cunoscute și poveștile create în jurul relației sau non-relației sale cu regimul stalinist.

Cert este însă că Șostakovici rămâne unul dintre marii compozitori universali de secol XX, autor, printre altele, și a 15 cvartet de coarde. Din 1946, Cvartetul Borodin a lucrat îndeaproape cu Dmitri Șostakovici și a asigurat prima audiție a mai multe dintre aceste 15 cvartete; Cvartetul Borodin este recunoscut și astăzi drept reper în interpretarea muzicii lui Șostakovici,

Așa că este de înțeles de ce în acest an aniversar, Cvartetul Borodin a ales să înregistreze pe disc trei dintre cvartete de Șostakovici – numerele 1,8 și 14. Discul se lanseză în 23 martie 2015 la casa londoneză Decca și este un festin pentru cunoscători… și nu numai.

Toate discurile prezentate vor fi disponibile și în România, în magazinele de specialitate și pe emag.ro și getmusic.ro.

Foto: Avi Avital , muzica– wikipedia

18
/04
/19

Cu o istorie de peste 50 de ani, Colecția de Artă Renault vine pentru prima dară în România, din 19 aprilie. Expoziția „RENAULT ȘI ARTA, O ISTORIE VIE, 1967-2019” face parte din noul sezon expozițional de la Muzeul Național de Artă Contemporană.

18
/04
/19

Lungmetraje regizate de cineaşti precum Jim Jarmusch, Pedro Almodóvar, Ken Loach şi fraţii Dardenne au fost selectate în competiţia oficială a celei de-a 72-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes. România este reprezentată în cursa pentru Palme d'Or de „La Gomera”, de Corneliu Porumboiu, ]n timp ce Alain Delon va primi un Palme d'Or onorific.

18
/04
/19

Unsprezece orașe din România vor organiza concerte în cadrul Festivalului Internațional George Enescu din acest an, față de șapte orașe în ediția anterioară. Publicul va avea ocazia să participe, sub egida festivalului, la concerte susținute de artiști internaționali împreună cu ansambluri și orchestre locale la Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Sibiu, Târgu Mureș, Bacău, Bârlad, Târgoviște, Satu-Mare și Piatra Neamț, pe lângă evenimentele care se desfășoară timp de 23 de zile la București.

18
/04
/19

„La Gomera / The Whistlers”, cel mai recent lungmetraj semnat de regizorul Corneliu Porumboiu, va avea premiera mondială în cadrul celei de-a 72-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes. Filmul a fost inclus în competiția oficială a prestigiosului eveniment care se va desfășura luna viitoare, în perioada 14-25 mai 2019.

18
/04
/19

Plasat în Mexic, la sfârșitul anilor '60, „Sălbaticul” lui Guillermo Arriaga este un roman pe viață și pe moarte, în care scriitorul își arată din plin măiestria, în 725 de pagini de literatură la cel mai înalt nivel.

18
/04
/19

Într-o zi de 18 aprilie (1506) începea construcția bazilicii Sfântul Petru. Bazilica Sfantul Petru se găsește în monumentala Piață Sfantul Petru, în Vatican, fiind unul dintre locașurile sacre ale creștinismului și în special ale catolicismului

17
/04
/19

Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani tocmai a prezentat la Improteca (un spațiu teatral nou în capitală, amplasat pe strada Comănița, la numărul 9), spectacolul „Artă”, o piesă de Yasmina Reza, regizată de Teodora Câmpineanu. 

17
/04
/19

Festivalul Național de Teatru anunță difuzarea publică a documentarului „Atelier Cehov – Silviu Purcărete” – un making-of al Atelierului Cehov – Purcărete (organizat de FNT la Sinaia în iulie 2018). Documentarul va fi difuzat miercuri, 17 aprilie 2019, de la ora 22.00, în premieră online pe site-ul www.fnt.ro, pe pagina de Facebook a FNT și pe contul de Youtube al UNITER.

16
/04
/19

UNATC „I.L. Caragiale” din București și Centrul de studii și experimente teatrale „Crin Teodorescu” organizează, în perioada 16 aprilie - 21 aprilie 2019, masterclass-ul de artă regizorală “FUNDAMENTELE ARTEI REGIZORALE” sustinut de prof.dr. David Esrig, director al Academiei de Artele Spectacolului Athanor din Passau, Germania si Doctor Honoris Causa al Universitatii de Arte.

16
/04
/19

"Nu sunt nostalgică, obişnuiesc să privesc înainte, dar îmi e dor de momentele magice petrecute cu Visconti şi Fellini." - Claudia Cardinale. Celebra actriţă italiană a împlinit 81 de ani.

15
/04
/19

Un incendiu a izbucnit în aceasta seară la catedrala Notre-Dame din Paris. "Asistăm la prăbușirea celui mai vizitat monument istoric din lume" a declarat, referitor la acest fapt, un istoric francez. Incendiul a izbucnit în jurul orei 18.50, ora locală, 19.50 ora României.

Page 1 of 79112345...102030...Last »