„3 ore după miezul nopţii”. Un magnific spectacol de teatru-dans
https://www.ziarulmetropolis.ro/3-ore-dupa-miezul-noptii-un-magnific-spectacol-de-teatru-dans/

Spectacolul „3 ore după miezul nopţii” al teatrului “Tony Bulandra” din Târgovişte, în regia lui Mihai Măniuţiu, îşi merită aplauzele din plin.

Un articol de Monica Andrei|17 noiembrie 2015

O clădire cu multă lumină şi o fântână arteziană în faţă, ce fusese cândva o casă boierească, a devenit spațiul primitor al Teatrului “Tony Bulandra” din Târgoviște. Când are loc o premieră, publicul este aşteptat în acorduri de muzică clasică, iar ambianța este amplificată de gazdele ospitaliere și confortul fotoliilor din sala de spectacol.

În hol, pe lângă expoziţia de pictură, există un buletin informativ al teatrului, ajuns la numărul 12, de unde oricine poate afla despre festivalul pe care-l organizează instituţia sau despre repertoriul bogat în piese scrise de Caragiale, Eschil, Shakespeare, Kirițescu și alții. Aici au montat spectacole regizori cunoscuți: Alexandru Hausvater, Mihai Mănuțiu, Răzvan Mureşan, Sorin Militaru, Kemâl Başar, Di Trevis.

Dansul este arta de a închipui, produce şi combina mişcări, de a exprima o acţiune dramatică sau a unei emoţii. Exemplul cel mai convingător este cel al recentei premiere „3 ore după miezul nopţii”, în regia lui Mihai Mănuţiu, un mare prilej de bucurie pentru oamenii care doresc să vadă un spectacol, la superlativ din punct de vedere estetic.

Scenograful Tudor Lucanu aduce pe scenă o oglindă pe care o plasează în spate, patru saltele, un laptop şi o chiuvetă, lăsând restul spaţiului pentru joc. Spectacolul are o poveste banală, despre o coregrafă care pregăteşte un spectacol şi stările prin care trece artista înainte de premieră. Dar când Andreea Gavriliu, ce o interpretează pe coregrafă, începe să danseze, uimeşte prin modul cum redă febra aşteptării premierei şi tracul îndoilelilor, groaza fricilor pe care le trăieşte şi le exteriorizează prin dans. Stăpâneşte bine vocabularul pantomimei, străluceşte prin graţie, supleţe, fluiditate şi prin modul cum uneşte acţiunea cu dansul prin mişcare, pe scenă.

E ora 2, artista nu poate dormi, dă drumul la Radio Cultural unde-şi aude propriul interviu despre eliberarea prin dans, cu răspunsuri monosilabice şi pauze de emisie. Îşi face tutu din hârtia igienică din toaletă, rosteşte un monolog despre frică, despre nebunii dintre noi care au renunțat să fugă de ei înșiși. Pomeneşte despre întrebările esențiale din chestionarul lui Max Frisch despre iubire, moarte, viaţă, adevăr, univers…

Bucăţi de viaţă înlănţuite în dans dau spectacolului impresia unei nespuse frumuseţi, mai ales când Andreei Gavriliu i se alătură trupa din sala de repetiţii: Vladimir Albu, Teodora Budescu, Roxana Fânață, Flavia Giurgiu, Adrian Loghin, Camelia Pintilie, Ana Pop, Antonia Teișani, Vlad Troncea. Niciunul nu încerca să se impună, să întunece, să strivească pe celălalt, sau să dea rolului său o mai mare însemnătate. Armonia şi frumuseţea unuia se reflecta în toţi, pentru că dansul lor avea ritm.

Somnul scurt al artistei poate fi odihnitor după ce e convinsă că a găsit formule noi de exprimare în spectacolul său, timp în care actorul Marcel Iureş apare într-o proiecţie video rostind un monolog.

3 ore dupa miezul noptii (9)

Pornind de la poemul „Psalm” de Paul Celan, ajutat de Anca Măniuţiu în realizarea scenariului, regizorul Mihai Măniuţiu face un spectacol de teatru dans despre care spune: “Munca la acest spectacol mi-a amintit pe alocuri de Jerzy Grotowski și laboratorul său aflat în mod intenționat într-un orășel industrial, unde juca adeseori fără un singur spectator. Nu mă refer atât la situația publicului, căci nu e cazul, ci la sentimentul acela extrem de pozitiv de izolare creatoare, de situare într-un spațiu atipic, care ajută la ieșirea din rutina în care se ajunge în mod inevitabil într-un teatru „clasic”. Am avut libertatea de a simțí că nu suntem constrânși de un termen limită, că putem să lucrăm pur și simplu din placer – o libertate iluzorie, desigur, dar una esențială, eficace. Mă consider un discipol al lui Pina Bausch când lucrez la un spectacol de teatru-dans, și cred că am reușit să definitivăm împreună un spectacol care să merite această filiație”.

În „3 ore după miezul nopţii”, poemul, transformat în gest expresiv ce curge în stări pe scenă, devine un magnific spectacol de teatru–dans care-şi merită aplauzele. Cine nu ştie poate crede că are de-a face cu nişte coregrafi. Nu, ei sunt actori, dar au tehnică desăvârşită în dans. Este un spectacol care merită văzut şi promovat în festivaluri. Bravo, tuturor!

FOTO: Maria Ștefănescu



05
/01
/16

Ediţia din acest an a evenimentului Noaptea Muzeelor va avea loc pe 21 mai şi va fi marcată de o premieră - publicul va avea acces la un ghidaj audio-video, disponibil pe telefoanele mobile, pentru instituţiile muzeale din Bucureşti şi din alte oraşe mari din ţară.

05
/01
/16

În weekend-ul dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 88-a ediție a premiilor Oscar, șase dintre producțiile propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin vor fi proiectate la Cinema Union din București.

05
/01
/16

Ştiaţi că într-o zi de 5 ianuarie se inaugura Teatrul de Comedie din București, la iniţiativa lui Radu Beligan? Ajuns astăzi la venerabila vârstă de 97 de ani, maestrul Beligan a fost directorul instituţiei timp de opt ani, în perioada 1961 — 1969.

05
/01
/16

Într-o zi de 5 ianuarie (1932) se năştea Umberto Eco, unul dintre cei mai de seamă gânditori contemporani. Eseurile sale sunt adevărate modele ale genului. Strălucitoarea sa operă romanescă, începută în 1980 cu Numele trandafirului, este renumită pentru subtilele ei jocuri de limbaj şi pentru abundenţa simbolurilor şi aluziilor culturale.

04
/01
/16

Pe  5, 6 și 7 ianuarie, la Sala Mică de la Teatrul Excelsior, are loc ÎnScenarii, un festival de spectacole și filme făcute de adolescenţi. Pentru că "sfârşitul încununează opera", ultima seară se va încheia cu spectacolul ”O femeie singură”, ce o va avea ca protagonistă pe actriţa Maia Morgenstern.

04
/01
/16

În România, anul 1989 s-a încheiat cu o revoluţie, nimeni nu a uitat, iar revoluţia aceasta a devenit o graniţă între viaţa de dinainte şi cea de după. Spectacolul „Anul dispărut. 1989”, care tocmai a avut premiera la Teatrul Mic, este despre viaţa de dinainte.

02
/01
/16

Mel Gibson, unul dintre cei mai fermecători actori din lume, împlinește 60 de ani. Când era doar un puști, tatăl său, un catolic înflăcărat, l-a învăţat cele zece porunci. Apoi i-a spus-o pe a unsprezecea: „Să nu te minţi singur“. A trăit Mel Gibson după această ultimă poruncă?

02
/01
/16

George Alexandru s-a stins din viață vineri, 1 ianuarie, la ora 23.30 la Spitalul Fundeni, la vârsta de 58 de ani, din cauza unor complicații severe ale unei infecții abdominale grave, nu în timpul unei operaţii, a precizat Institutul Clinic Fundeni într-un comunicat. Trupul actorului va fi depus luni, la ora 11.00, la Teatrul Nottara. El va fi înmormântat tot luni, la cimitirul Ghencea.