4 conferințe și o comedie de Minulescu, la TNB
https://www.ziarulmetropolis.ro/4-conferinte-si-o-comedie-de-minulescu-la-tnb/

De luni până joi, Teatrul Naţional din Bucureşti continuă şi în această săptămână difuzarea online a unor prelegeri susţinute în cadrul programului Conferinţele TNB.

Un articol de Petre Ivan|3 mai 2020

La sfârșitul săptămânii, comedia are spațiul ei privilegiat, rezervat online, după un program deja cunoscut, cu 3 difuzări : vineri de la ora 16.00, sâmbătă și duminică de la ora 18.00. Piesa Allegro ma non troppo de Ion Minulescu, în regia lui Răzvan Popa,  va fi difuzată pe canalul de Youtube TNB.

Vă reamintim noul program al Conferințelor  TNB-online. Conferințele vor fi difuzate de luni până joi, câte un titlu pe zi, începând cu ora 14.00. Conferințele TNB on-line  rămân însă disponibile pentru vizionare pe canalul de youtube al TNB și după încheierea transmisiei live.

  • Conferințele pe care le puteți vedea în această săptămână:

Luni, 4 mai : Alexandru Tocilescu – Despre teatru și ale lui (susținută la data de 27 martie 2011)

Marți, 5 mai: Dorana Coșoveanu – Atunci când tablourile au fost împușcate (29 noiembrie 2009)

Miercuri, 6 mai: Dr. Vasile Ciubotaru – Jurământul lui Hipocrat și epoca actuală (8 martie 2015)

Joi, 7 mai : Herta Müller  –  E mereu aceeaşi zăpadă şi mereu acelaşi neică (13 aprilie 2008).

Mai amintim că, din data de 24 aprilie, Teatrul Național București a lansat programul Spectacole TNB on-line. Pentru ca spectatorii să aibă mai multe șanse de a viziona spectacolele din arhiva Teatrului Național București, vom difuza câte un titlu în fiecare săptămână. Spectacolul săptămânii va fi difuzat, însă, în sistem live streaming în fiecare dintre cele trei zile de final de săptămână.

Spectacolele TNB on-line vor putea fi vizionate doar la orele anunțate, nemaifiind disponibile on-line după încheierea transmisiei live.

Allegro ma non troppo de Ion Minulescu, în regia lui Răzvan Popa, spectacolul din acest week-end, difuzat pe canalul de Youtube TNB, este o comedie sentimentală, o plimbare în fermecătoarea epocă interbelică, cu încurcături amoroase și suspansuri dramatice, un ingenios melanj între teatru și realitate, în care un adulter se comite sub ochii soțului, sub masca unei piese fictive.

Autor dramatic jucat cu mare succes pe vremea sa, director al Teatrului Naţional din Bucureşti în anul 1926, Ion Minulescu (1881 – 1944) este cunoscut astăzi mai ales ca poet al Romanțelor. Cu toate că în timpul vieţii scriitorul credea că posteritatea îl va recunoaşte mai ales pentru piesele sale, istoria literaturii i-a ales un alt destin. Teatrul său merită a fi redescoperit şi astăzi, după decenii de la primele montări la Naţionalul bucureştean, pentru dialogurile vii, umorul alert, naturalețea poveștii, verva intelectuală, originalitatea scriiturii.

Actor și regizor, Răzvan Popa, cu intuiția unei alegeri de succes, dezvăluia la data premierei impresia pe care i-a lăsat-o piesa după prima lectură: „Mie mi s-a părut de o actualitate izbitoare. Totul semăna cu ceea ce se întâmplă în acest moment. Mariaje de formă, care se descompun la atingerea brațului lung al legii, între milionari și milionari politicieni, artiști care nu-și găsesc locul în societate, vedete făcute la comandă, milionari care ajung vedete ca să devină și mai bogați… Iată ce m-a atras la textul acestui scriitor, autor dramatic aproape necunoscut, pe cât de cunoscut este Minulescu ca poet simbolist”.

Critici și dramaturgi, prezenți în public la data premierei din 2014, au îmbrățișat la rândul lor alegerea textului, interpretarea și…ritmul spectacolului adaptat la subiect.

„Marea şi plăcuta surpriză a acestei propuneri a Naţionalului bucureştean este textul”, remarca Răzvana Niță, pe Port ro ; „Lecție de scriitură dramatică, articulată cu har la prezent de jocul formidabil al lui Gavril Pătru și Marius Rizea. Un spectacol uşor, dar „allegro”, de mare haz, ce va umple ani buni sălile, oriunde se va juca!” – Mircea M.Ionescu, Taifasuri ; „Un spectacol ce poate fi foarte bine definit prin chiar cuvintele care dau titlul piesei” – Mircea Morariu, Teatrul azi.

Din distribuție fac parte : Gavril Pătru, Marius Rizea, Eugen Cristea, Monica Davidescu, Ileana Olteanu și Victoria Dicu.

Spectacolul va putea fi urmărit, în sistem live streaming, pe youtube TNB, în zilele de 8,9 si 10 mai. Detalii pe www.tnb.ro.

Vă așteptăm online, „Allegro, ma non troppo” !

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

22
/01
/24

Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.