7 dintr-o lovitură. La o nouă privire
https://www.ziarulmetropolis.ro/7-dintr-o-lovitura-la-o-noua-privire/

Cunoaşteţi clişeul: fiecare om e alt om. Cu atât mai mult, vă spun, cu atât mai mult fiecare spectacol de teatru e un alt spectacol de teatru, chiar dacă pe afiş e acelaşi titlu. Minunea teatrului, pe scurt: mereu e altfel.

Un articol de Andrei Crăciun|16 noiembrie 2015

Am văzut “7 dintr-o  lovitură” în sala cea nouă și cochetă de la Teatrul Metropolis, duminica trecută (salut, salut cu simpatie apariția unui nou spațiu teatral în București!).

Cu o altă  distribuție – Ilinca Manolache, Marius Manole, Lia Bugnar, Alex Bogdan, Alex Nedelcu, Cătălin Babliuc, Letiția Vlădescu și Maria Obretin. Totul a fost diferit. Fiecare actor este, de asemenea, alt actor.

Văzusem spectacolul la Godot, în urmă cu un an, pe scenă nu erau atunci Alex Bogdan, Alex Nedelcu și Letiția Vlădescu. Godot nu e Metropolis. Acolo – în Centrul Vechi –  toate se întâmplă mai relaxat, ceea ce e – în mod egal – și bine și rău.

Frumusețea revederii unui spectacol de teatru, deci. Povestea piesei rămâne: șapte personaje claustrate într-un fals casting pentru o telenovelă. Caracterele se dezvăluie brutal, deci onest: ies la suprafață grotescul, disperarea și viețile dereglate ale tuturor.

Dramaturgul Lia Bugnar știe – iată – acest amănunt intim, cumplit, din existențele noastre: avem niște vieți care disecate pe îndelete ne arată fragili, insuportabili, inadecvați. Viața este, în definitiv, o ecuație fără ieșire – asta spun toate spectacolele Liei Bugnar. Asta spune, deci, și „7 dintr-o lovitură”. Totuși, oamenii continuă să încerce, să se zbată, continuă să spere. Există un singur antidot la nefericirea pe care ne-o aduce existența. Recursul la iubire. Restul este deșertăciune. Și asta arată „7 dintr-o lovitură”.

Actorii s-au jucat. Există spectacole pe care actorii înșiși abia le îndură. Aici, ei doar se joacă. Din această teribilă sinceritate se naște magia liabugnarismului. Alex Nedelcu și Alex Bogdan, fiecare cu talentul său, au fost, pentru mine, spectator totuși recent, revelații. Letiția Vlădescu a etalat o pleiadă de magnifice argumente. A prins-o bine acest rol de femeie tânără care e în stare de orice – de absolut orice – pentru împlinirea unui vis, absolvită fiind de lipsa conștiinței că visul este, totuși, unul greșit.

Adevărul e și mai nuanțat: acest spectacol pivotează tot în jurul lui Marius Manole. Omul acesta a ajuns la limita de sus a excepționalelor sale calități. Are o eleganță a lejerității, este sigur pe tot ceea ce face pe scenă, joacă simplu. Este un Peter Pan care a crescut, fără să facă din asta o tragedie. Marius Manole este un actor deja matur. Niciodată înainte n-am văzut-o mai limpede (și l-am văzut de zeci de ori!) decât în această seară de duminică, în toamna în care peste București trecuse unul dintre cavalerii Apocalipsului.

„7 dintr-o lovitură” nu-și propune să schimbe lumea. E mai modest: caută să ne-o arate fără frondă, fără fard, fără ură, cu o resemnare tandră, mai degrabă. Lia Bugnar (dramaturgul îi este superior actriței!) a știut să ia de la oamenii pe care i-a întâlnit prin timp ceea ce este esențial în înțelegerea vulnerabilității noastre, a tuturor.

Există oameni care vor să rezolve totul dintr-o singură mare lovitură. Unii – puțini – aparent reușesc. Groaznică iluzie! Discret, dramaturgul Lia Bugnar avertizează: nici aceasta nu e calea.

Foto: Simion Buia

07
/10
/15

Recunosc că sunt un om curios, dar unul moderat, chiar discret. Aşa scria şi în fişa postului la prima angajare, să-mi manifest creativ curiozitatea. În ciuda a ceea ce am mai povestit pe aici, în mijloacele de transport încerc, cel puţin în ultima vreme, să fiu omul cel mai puţin curios din câţi există. Chiar şi aşa, cu această indiferenţă, pe alocuri jucată, nu pot evita să nu-i deranjez pe cei din jurul meu.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

07
/10
/15

O întâlnire cu toate fostele sau actualele iubiri: acesta poate fi coșmarul aventurierului. DON JUAN INFERNO vă invită într-o călătorie în care teatrul se completează cu dansul pentru a spune povestea infernului lui Don Juan. Produs de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, spectacolul se va juca în avanpremieră pe 9 și 10 octombrie, începând cu ora 20:00, la Sala ARCUB din Batiște nr. 14.

07
/10
/15

Există o lege, nu foarte scrisă în lumea teatrului, iar legea aceasta spune că al doilea spectacol e cel mai puțin reușit din istoria fiecărui spectacol.

07
/10
/15

''Dacă trăiești cu dorința că trebuie să fii veșnic tânără și frumoasă, că toți bărbații trebuie să te iubească la infinit, că trebuie să joci cele mai importante roluri, atunci probabil că e greu. Dar dacă-ți accepți vârsta și aspectul și joci rolurile potrivite, atunci reușești să-ți dai seama că, într-adevăr, fiecare vârstă are frumusețea ei'' - Diana Lupescu. Îndrăgita actriţă şi regizoare împlineşte, astăzi, 61 de ani.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

05
/10
/15

Pentru prima dată în istoria instituției, un spectacol produs de Opera Naţională Bucureşti a fost preluat de către o companie din Statele Unite ale Americii. Este vorba despre spectacolul „La traviata” de Giuseppe Verdi, în regia lui Paul Curran şi scenografia lui Gary McCann, care a avut premiera la Bucureşti în data de 30 octombrie 2014, cu ocazia deschiderii stagiunii 2014 - 2015.

05
/10
/15

Duminică, 4 octombrie, s-a încheiat a 4-a ediție a București Docuart Fest. Festivalul documentarului românesc și-a desemnat câștigătorii celor 3 secțiuni competiționale.
 Juriul, format din Cristian Tudor Popescu, Magda Mihăilescu și Marian Crișan, a decis să acorde marele premiu documentarului  “Roboțelul de aur” regizat de Mihai Dragolea și Radu Mocanu.