„7 dintr-o lovitură”: râdem, ironizăm, judecăm, dar de fapt pe cine?
https://www.ziarulmetropolis.ro/7-dintr-o-lovitura-radem-ironizam-judecam-dar-de-fapt-pe-cine/

Trăim în vremea lui „vrem totul acum, şi din ce în ce mai mult”. Vreţi asta şi la teatru? Se rezolvă, la Teatrul Metropolis. „7 dintr-o lovitură” vă oferă… orice vreţi să înţelegeţi. Dincolo de povestea cu mult umor nonşalant a unei emisiuni TV care nu e ce pare, e un spectacol despre noi vs ceilalţi şi despre perfecţiunea pe care toţi o vrem şi nimeni nu o are.

Un articol de Cristina Enescu Aky|10 Mai 2019

Lia Bugnar scrie, regizează și joacă la fel: cu onestitate, neostentativ chiar și atunci când frapează, fără să pară că vrea să șocheze sau să frustreze doar „de amorul artei” sau pentru că te are captiv în întunericul sălii de teatru. Are un umor foarte down to earth și curajul de a ridica la fileul minții și emoțiilor publicului subiecte, personaje, situații din realitatea aparent cea mai banală, dar care deseori te scot binișor din zona de comfort. Ea observă viața cu atenția și curiozitatea care la mulți dintre noi s-au ofilit, și apoi o servește pe scenă într-un mod care te face să îți fie dor să redevii atent la Viață.

Mai știți de unde vine vorba „(a prinde/lovi) șapte dintr-o lovitură”? Croitorașul care caută faima în urma răspândirii falsei vești cum că a doborât șapte de-odată. În realitate șapte muște, în imaginarul colectiv șapte ce-vreți-dumneavoastră-să-vă-imaginați. Așa și aici: șapte anonimi aterizați într-o emisiune de tip Big Brother caută, fiecare în felul lui, să pară mult mai așa și pe dincolo. Diferența față de povestea croitorașului este că, în realitate, fiecare dintre ei este infinit mai interesant și emoționant decât orice imagine pe care se străduiește să și-o construiască în fața lumii.

Ce vrea de fapt tot omul, cei șapte din spectacol și cei nenumărați din afara lui? Pe lângă celebritate (dacă i se oferă ocazia). Să se simtă bine. Cum? Unii prin bani, alții prin relații amoroase, relații cu animale domestice, droguri de diferite tipuri, succes profesional, gâdilarea ego-ului și dominarea celorlalți, etc. Toți vrem să ne simțim mai bine, iar asta ne face adesea să prezentăm lumii ceea ce credem că va fi mai apreciat. E una din temele generatoare de mult haz dar și necaz în acest spectacol, în care oameni ca oricare alții, fiecare cu problemele lui (dependența de droguri, de cinism, de iubire, de singurătate sau de muzică, de erotism, etc) intră fără să știe în ce se bagă într-un fals casting pentru o telenovelă, în realitate un reality show născut din goana isterică și paroxistică după audiență a unei televiziuni. Audiență = telespectatori al căror interes este menținut doar prin prezentarea de lucruri din ce în ce mai șocante. Big Brother aici este ochiul mereu avid de senzațional în doze crescânde, paroxistice, al … cui? Păi nu doar al televiziunilor (reprezentate de dialogul abuziv și umilitor dintre vocea Boss-ului și producătoarea tv din ce în ce mai sub presiune – jucată de Maria Obretin pe o paletă emoțională pendulând între umilire în numele succesului profesional, isterie, vulgaritate și manipulare – trăsături perfect recogniscibile în majoritatea emisiunilor TV), ci în primul rând al publicului. Adică al nostru.

„7 dintr-o lovitură e un manifest împotriva proteveurilor și antenelor, și kanaldeurilor care ne infestează viața. Manifest prin umor și hohot de râs” spune descrierea spectacolului. Ar fi banal dacă ar fi doar asta. Aici râzi de marasmul, superficialitatea și vulgaritatea crescânde ale industriei entertainment-ului, dar și de propriile interese și motivații în modul cum  ne prezentăm în fața lumii. Nu poți să vezi acest spectacol fără să te întrebi măcar în treacăt: ce mă interesează din ce urmăresc în media și mai ales de ce? Cât de mult mă incită vulgaritățile și vedetismele de la TV și din mediul online? Cât de obsesiv îmi doresc să maschez propriile mele imperfecțiunile în fața altora – și care e „imaginea perfectă” pe care mi-o doresc?

Cei șapte necunoscuți-vedete sunt o colecție inegalabilă: cinicul, flegmaticul și greu impresionabilul Nick (Alexandru Nedelcu), care e bățos până la „lupta fizică” pe care ajunge să o ducă cu fantasmele care o chinuie pe Fefe (Alina Rotaru,  o actriță de o sensibilitate dramatică specială, după cum se poate vedea și într-un alt spectacol semnat tot de Lia Bugnar și tot la Teatrul Metropolis, „Două liniuțe”). Fefe are o vibrație emoțională specială, e țepoasă și nesociabilă atunci când o dor corpul și sufletul, și ascunde un munte de delicatețe. Ema (Letiția Vlădescu) reușește să aglomereze într-un corp minion și subțirel cam tot ce e caracteristic vedetelor-pipiță, siliconatelor buzate și hiper-machiate, bombelor sexi care nu știu ce bucăți de piele să mai arate în speranța disperată de a fi mai admirate, dorite, iubite. Boticul roșu țipător, părul vâlvoi-pasiune turbată, mișcările sexi-sexi-știu-că-mă-vrei – o damă-de-televizor mai chintesențială și completă greu veți găsi pe micul ecran.

Clara (Lia Bugnar) e timidă până la stângăcie și banal de normală – asta dacă nu punem la socoteală cu ce trăsnită pasiune vorbește despre cele două iubiri ale ei: harpa și Madam Bovary care miaună. Alexandru Bogdan în interpretează pe Bobo, și e la fel de bine distribuit în acest rol de golan de cartier-descurcăreț în viață-„boss” iute la mânie și aprig la pasiune ca și Cătălin Babliuc, din cealaltă distribuție a spectacolului. Dacă la Capatos (unde abundă de „frați” de-ai lui Bobo, nu vă puteți uita pentru că vă ia destul de repede de la stomac sau cu căscat, pe Bobo trebuie musai să îl vedeți, mai ales în tandrețuri cu Ema.

Gabi este Anghel Damian (uitați de serialul „Vlad” – deși e remarcabil și acolo-, veniți la teatru să vedeți ce Matrioșkă de talente e acest actor). E un asemenea melanj de autentic și fals de se sparie gândul, vorba poetului. Iar Luca (Andrei Runcanu) e, alături de Clara, contraponderea sensibilă a găștii, și are replici imbatabile în situații cu potențial violent.

La sfârșitul spectacolului te-ai amuzat, te-ai oripilat, și poate (dacă ești atent/ă dincolo de frecventele momente de haz) pleci gândindu-te la cât de asemănători suntem în eforturile noastre de a ne masca imperfecțiunile de toate felurile – evident, comparate cu idealuri de perfecțiune aparent universale dar de fapt prefabricate și inexistente. Și poate te gândești și la cât de puțin e nevoie ca să ne asmuțim unii împotriva celorlalți dar și ca să devenim prieteni.

 

„7 dintr-o lovitură”, textul și regia Lia Bugnar

Distribuție:

Nick: Alexandru Nedelcu

Fefe: Alina Rotaru

Marina: Maria Obretin

Ema:    Letiţia Vlădescu

Clara:  Lia Bugnar

Bobo:  Alexandru Bogdan

Gabi:   Anghel Damian

Luca:   Alexandru Nedelcu

www.teatrulmetropolis.ro

 

16
/07
/19

26, 27, 28 iulie - trei seri de filme scurte cum nu s-au mai văzut! Amuzante până la lacrimi, înnebunitor de frumoase, sensibile și apoi brusc brutale, delicios de deștepte și pe alocuri perfecte, scurtmetrajele de la Marele Picnic de anul acesta vor rămâne cu tine mult, mult după ce s-a terminat proiecția. Le vezi din hamace și de pe pătura de picnic, dar unde te duc ele - asta e cu totul și cu totul altă aventură.

15
/07
/19

CRONICĂ DE FILM Încă un film românesc despre comunism? Va fi, probabil, prima întrebare a spectatorului obișnuit când va afla despre „Arest” (2019). Însă scenaristul și regizorul Andrei Cohn, ajuns la al doilea lungmetraj (după „Acasă la tata”, din 2015), propune o tratare diferită.

15
/07
/19

„Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naționale” invită spectatorii, cu mic, cu mare, să se bucure de o paletă diversă de filme româneşti de succes. Intrarea este liberă la proiecţiile în aer liber, din Piațeta Centrului Civic. Înscrieţi-vă în agendă fiecare seară din perioada 15-21 iulie, ora 21.00.

15
/07
/19

A şasea ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! se deschide joi la Timişoara cu filmul de epocă „Domnişoara Paradis”, în prezenţa cunoscutei actriţe germane de origine română Maria Drăguş. Timp de patru zile, publicul cinefil va putea să aleagă dintre cele 30 de titluri incluse în selecția acestei ediţii, care are ca temă filmul „noir”.

13
/07
/19

Scena Control-ului capătă acum o nouă dimensiune lansând primul „canvas” de artă urbană open space, ce aduce împreună artiști vizuali și branduri care simt că orașul vibrează mai puternic dinspre strada Constantin Mille nr.4.

13
/07
/19

Serialul documentar spaniol „El Pionero/Pionierul” despre Jesús Gil, politician de origine spaniolă, mogul al fotbalului și magnat al proprietăților imobiliare – una dintre cele mai fascinante și controversate personalități din ultimele decenii, are premiera pe 14 iulie pe HBO GO.

12
/07
/19

A intrat în cinematografele din țara noastră filmul artistic italian „Notti magiche” (regia Paolo Virzi). Specialiștii - și aici putem lăsa un hohot binefăcător de râs – îl descriu „comedie întunecată”.

12
/07
/19

HISTORY® marchează aniversarea istorică de 50 de ani de la primul pas al omului pe Lună, prin lansarea în premieră și exclusivitate, a documentarului „Aselenizarea: Înregistrările pierdute.” Transmis pe 17 iulie, de la ora 21:00, documentarul prezintă călătoria omului pe Lună într-o manieră inedită, bazată pe înregistrările audio și video transmise în exclusivitate, nemaivăzute până acum.

Page 30 of 839« First...1020...2829303132...405060...Last »