„7 dintr-o lovitură”: râdem, ironizăm, judecăm, dar de fapt pe cine?
https://www.ziarulmetropolis.ro/7-dintr-o-lovitura-radem-si-ironizam-dar-de-fapt-pe-cine/

Trăim în vremea lui „vrem totul acum, şi din ce în ce mai mult”. Vreţi asta şi la teatru? Se rezolvă, la Teatrul Metropolis. „7 dintr-o lovitură” vă oferă… orice vreţi să înţelegeţi. Dincolo de povestea cu mult umor nonşalant a unei emisiuni TV care nu e ce pare, e un spectacol despre noi vs ceilalţi şi despre perfecţiunea pe care toţi o vrem şi nimeni nu o are.

Un articol de Cristina Enescu Aky|10 mai 2019

Lia Bugnar scrie, regizează și joacă la fel: cu onestitate, neostentativ chiar și atunci când frapează, fără să pară că vrea să șocheze sau să frustreze doar „de amorul artei” sau pentru că te are captiv în întunericul sălii de teatru. Are un umor foarte down to earth și curajul de a ridica la fileul minții și emoțiilor publicului subiecte, personaje, situații din realitatea aparent cea mai banală, dar care deseori te scot binișor din zona de comfort. Ea observă viața cu atenția și curiozitatea care la mulți dintre noi s-au ofilit, și apoi o servește pe scenă într-un mod care te face să îți fie dor să redevii atent la Viață.

Mai știți de unde vine vorba „(a prinde/lovi) șapte dintr-o lovitură”? Croitorașul care caută faima în urma răspândirii falsei vești cum că a doborât șapte de-odată. În realitate șapte muște, în imaginarul colectiv șapte ce-vreți-dumneavoastră-să-vă-imaginați. Așa și aici: șapte anonimi aterizați într-o emisiune de tip Big Brother caută, fiecare în felul lui, să pară mult mai așa și pe dincolo. Diferența față de povestea croitorașului este că, în realitate, fiecare dintre ei este infinit mai interesant și emoționant decât orice imagine pe care se străduiește să și-o construiască în fața lumii.

Ce vrea de fapt tot omul, cei șapte din spectacol și cei nenumărați din afara lui? Pe lângă celebritate (dacă i se oferă ocazia). Să se simtă bine. Cum? Unii prin bani, alții prin relații amoroase, relații cu animale domestice, droguri de diferite tipuri, succes profesional, gâdilarea ego-ului și dominarea celorlalți, etc. Toți vrem să ne simțim mai bine, iar asta ne face adesea să prezentăm lumii ceea ce credem că va fi mai apreciat. E una din temele generatoare de mult haz dar și necaz în acest spectacol, în care oameni ca oricare alții, fiecare cu problemele lui (dependența de droguri, de cinism, de iubire, de singurătate sau de muzică, de erotism, etc) intră fără să știe în ce se bagă într-un fals casting pentru o telenovelă, în realitate un reality show născut din goana isterică și paroxistică după audiență a unei televiziuni. Audiență = telespectatori al căror interes este menținut doar prin prezentarea de lucruri din ce în ce mai șocante. Big Brother aici este ochiul mereu avid de senzațional în doze crescânde, paroxistice, al … cui? Păi nu doar al televiziunilor (reprezentate de dialogul abuziv și umilitor dintre vocea Boss-ului și producătoarea tv din ce în ce mai sub presiune – jucată de Maria Obretin pe o paletă emoțională pendulând între umilire în numele succesului profesional, isterie, vulgaritate și manipulare – trăsături perfect recogniscibile în majoritatea emisiunilor TV), ci în primul rând al publicului. Adică al nostru.

„7 dintr-o lovitură e un manifest împotriva proteveurilor și antenelor, și kanaldeurilor care ne infestează viața. Manifest prin umor și hohot de râs” spune descrierea spectacolului. Ar fi banal dacă ar fi doar asta. Aici râzi de marasmul, superficialitatea și vulgaritatea crescânde ale industriei entertainment-ului, dar și de propriile interese și motivații în modul cum  ne prezentăm în fața lumii. Nu poți să vezi acest spectacol fără să te întrebi măcar în treacăt: ce mă interesează din ce urmăresc în media și mai ales de ce? Cât de mult mă incită vulgaritățile și vedetismele de la TV și din mediul online? Cât de obsesiv îmi doresc să maschez propriile mele imperfecțiunile în fața altora – și care e „imaginea perfectă” pe care mi-o doresc?

Cei șapte necunoscuți-vedete sunt o colecție inegalabilă: cinicul, flegmaticul și greu impresionabilul Nick (Alexandru Nedelcu), care e bățos până la „lupta fizică” pe care ajunge să o ducă cu fantasmele care o chinuie pe Fefe (Alina Rotaru,  o actriță de o sensibilitate dramatică specială, după cum se poate vedea și într-un alt spectacol semnat tot de Lia Bugnar și tot la Teatrul Metropolis, „Două liniuțe”). Fefe are o vibrație emoțională specială, e țepoasă și nesociabilă atunci când o dor corpul și sufletul, și ascunde un munte de delicatețe. Ema (Letiția Vlădescu) reușește să aglomereze într-un corp minion și subțirel cam tot ce e caracteristic vedetelor-pipiță, siliconatelor buzate și hiper-machiate, bombelor sexi care nu știu ce bucăți de piele să mai arate în speranța disperată de a fi mai admirate, dorite, iubite. Boticul roșu țipător, părul vâlvoi-pasiune turbată, mișcările sexi-sexi-știu-că-mă-vrei – o damă-de-televizor mai chintesențială și completă greu veți găsi pe micul ecran.

Clara (Lia Bugnar) e timidă până la stângăcie și banal de normală – asta dacă nu punem la socoteală cu ce trăsnită pasiune vorbește despre cele două iubiri ale ei: harpa și Madam Bovary care miaună. Alexandru Bogdan în interpretează pe Bobo, și e la fel de bine distribuit în acest rol de golan de cartier-descurcăreț în viață-„boss” iute la mânie și aprig la pasiune ca și Cătălin Babliuc, din cealaltă distribuție a spectacolului. Dacă la Capatos (unde abundă de „frați” de-ai lui Bobo, nu vă puteți uita pentru că vă ia destul de repede de la stomac sau cu căscat, pe Bobo trebuie musai să îl vedeți, mai ales în tandrețuri cu Ema.

Gabi este Anghel Damian (uitați de serialul „Vlad” – deși e remarcabil și acolo-, veniți la teatru să vedeți ce Matrioșkă de talente e acest actor). E un asemenea melanj de autentic și fals de se sparie gândul, vorba poetului. Iar Luca (Andrei Runcanu) e, alături de Clara, contraponderea sensibilă a găștii, și are replici imbatabile în situații cu potențial violent.

La sfârșitul spectacolului te-ai amuzat, te-ai oripilat, și poate (dacă ești atent/ă dincolo de frecventele momente de haz) pleci gândindu-te la cât de asemănători suntem în eforturile noastre de a ne masca imperfecțiunile de toate felurile – evident, comparate cu idealuri de perfecțiune aparent universale dar de fapt prefabricate și inexistente. Și poate te gândești și la cât de puțin e nevoie ca să ne asmuțim unii împotriva celorlalți dar și ca să devenim prieteni.

 

„7 dintr-o lovitură”, textul și regia Lia Bugnar

Distribuție:

Nick: Alexandru Nedelcu

Fefe: Alina Rotaru

Marina: Maria Obretin

Ema:    Letiţia Vlădescu

Clara:  Lia Bugnar

Bobo:  Alexandru Bogdan

Gabi:   Anghel Damian

Luca:   Alexandru Nedelcu

www.teatrulmetropolis.ro

 

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.