78% din orașele României nu au niciun cinematograf
https://www.ziarulmetropolis.ro/78-din-orasele-romaniei-nu-au-niciun-cinematograf/

Cea de-a 13-a ediţie (30 mai-8 iunie) a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a găzduit sâmbătă conferinţa internaţională Salvaţi Marele Ecran, ca parte a unei campanii începute în luna martie.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2014

Inițiată de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), campania Salvați Marele Ecran urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de cinematografe moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării.

Directorul TIFF, Tudor Giurgiu, a făcut, în deschiderea conferinței, o prezentare a campaniei, a resorturilor și obiectivelor acesteia:

● Aceasta este prima conferință pe care o organizăm ca parte a campaniei Salvați Marele Ecran.

● Am lansat campania Salvați Marele Ecran la sârșitul lunii martie, convinși că trebuie ca noi să ne implicăm mai mult dacă dorim să schimbăm ceva în această țară.

● Nu e suficient să vorbim și să ne plângem că nu sunt bani și că nu sunt săli. Este foarte important să înțelegem că trebuie să lucrăm împreună dacă ne dorim să schimbăm ceva.

● Sunt foarte multe orașe care nu au săli de cinema active.

● Ținta acestei campanii, care va dura mai mulți ani, este să încercăm să schimbăm harta tristă a României în acest domeniu și să avem o rețea de cinematografe active.

tudor giurgiu

● În următorii 7 ani ne propunem să avem încă cel puțin 10 săli active.

● O dorință strict personală este să convingem primari și autorități ca în toate orașele de peste 20.000 de locuitori să avem un cinematograf activ.

● Nu am făcut TIFF întâmplător în Cluj. În 2001, când ne-am gândit să lansăm TIFF, pe lângă argumentul sentimental, Clujul era orașul din țară cu cele mai multe filme văzute pe cap de locuitor. Un clujean vedea de două ori mai multe filme decât un cetățean din București. Cred că procentul s-a păstrat.

● Cinematografele erau parte toate a rețelei de stat, (RADEF – n.r.) România Film, și a fost de ajutor să încheiem un parteneriat cu România Film. Clujul a conservat aceste săli. Admistrația locală și domnul (primar) Emil Boc s-au implicat personal.

Informații generale despre campanie

Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), organizator principal al Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), a demarat la finalul lunii martie campania Salvați Marele Ecran.

Campania urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de cinematografe moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării. Mai exact, campania își propune să readucă în sistemul cinematografic vechile săli de cinema, fie abandonate de autoritățile locale, care nu au avut știința sau dorința să le administreze, fie transformate în spații cu alte destinații.

Scopul este ca, în următorii 10 ani, fiecare oraș din România cu peste 20.000 locuitori să aibă cel puțin un spațiu dedicat proiecțiilor de filme. Site-ul campaniei este www.salvatimareleecran.ro.

În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30, susțin organizatorii.

78% din orașele României nu au niciun cinematograf funcțional, iar în ultimii ani mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate.

Unul din programele proiectului a început la Gala de deschidere de vineri seară a ediției din acest an a TIFF: lansarea oficială a campaniei de strângere de fonduri pentru Depozitul de Filme din Cluj, de pe strada Maiakovski.

Potrivit inițiatorilor, fostul depozit al RADEF România Film, astăzi un spațiu părăsit, spectaculos prin miile de pelicule de film abandonate și prin istoria pe care o cuprinde, poate deveni, atât prin potențialul sau de spațiu alternativ de cultură urbană, cât și prin valoarea istorică și culturală, cel mai bun loc pentru înființarea unui Muzeu al Cinematografiei, o instituție vie, cu activități interactive.

Donațiile pentru igienizarea, ecologizarea și amenajarea Depozitului de Filme pot fi făcute pe site-ul www.we-are-here.ro, dar și, în cadrul TIFF, la Cinema Florin Piersic, Piața Unirii și Casa TIFF, la voluntarii campaniei. Suma necesară într-o primă fază este de 7.000 de euro.

18
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmărește mai degrabă efectele tragediei asupra societății. Este o alegere ambițioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

17
/02
/20

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monștri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) și „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 24 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

13
/02
/20

CRONICĂ DE FILM La aproape 90 de ani, Clint Eastwood nu se lasă: propune un nou film ca regizor, „Richard Jewell” (2019), ajuns acum şi în cinematografele din România. O altă poveste inspirată din realitate despre un erou apărător al Americii, regizată cu aparentă simplitate, dar şi cu obişnuitul patos.

13
/02
/20

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediție, în munții Făgăraș. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Bușteni.

12
/02
/20

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe lansează cea de-a 2-a ediție a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat cu ocazia ediției a patra a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 24-30 aprilie 2020.

11
/02
/20

CRONICĂ DE FILM În „Tipografic Majuscul”, unul din cele două filme cu care participă la Berlinale, în secţiunea Forum, Radu Jude îşi continuă interesul pentru trecutul României. Acum o face sub forma unui film-eseu greu de încadrat, prin care duce căutările sale stilistice recente într-o zonă radicală şi extrem de ofertantă.

10
/02
/20

În această noapte, la Los Angeles, s-a desfășurat cea de-a 92-a gală a premiilor Oscar. Marea surpriză a fost că filmul sud-coreean „Parasite” a câștigat atât la categoria cel mai bun film, cât și la categoria cel mai bun film într-o limbă străină.

07
/02
/20

Victor Morozov studiază în prezent teoria de cinema în Franţa şi Irlanda. Recent, alături de colegi din SUA, Franţa, Chile, Nigeria şi Madagascar, a participat la programul dedicat tinerilor critici al Festivalului de Film de la Rotterdam, de unde ne-a trimis o primă relatare, despre trei lungmetraje asiatice.

06
/02
/20

Dacă credeai că mai știi câte ceva despre cinematografia mondială a momentului, o participare la Festivalul de la Rotterdam îți dă peste cap cam toate cunoștințele – un program cu sute de filme neconvenționale, majoritatea realizate de regizori la început de drum, iar o bună parte dintre ele, forme hibrid de limbaj cinematografic.

Page 1 of 25712345...102030...Last »