„Băiatul văduvă”, un spectacol despre toxicitatea iubirii
https://www.ziarulmetropolis.ro/baiatul-vaduva-un-spectacol-despre-toxicitatea-iubirii/

Unul dintre spectacolele prezentate publicului în cadrul seriei de performance-uri work in progress din 2021, „Băiatul văduvă”, după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard, regizat de Eugen Jebeleanu, a intrat în repertoriul Teatrelli din luna ianuarie a acestui an.

Un articol de Georgiana Ene|28 aprilie 2022

În viziunea lui Eugen Jebeleanu „Băiatul văduvă” începe asemenea unui spectacol lectură, iar pe măsură ce publicului îi este prezentat contextul și este familiarizat cu mediul în care va avea loc acțiunea, în scenă își fac apariția protagoniștii: Tom – Vlad Bîrzanu, o prezență importantă și de valoare pe scenele teatrelor românești, de o delicatețe și fragilitate aparte în rol principal -, art director într-o agenție de publicitate, de la oraș, vine la înmormântarea iubitului său într-o zonă rurală a Canadei. Acolo este întâmpinat de Agathe, mama defunctului – Mihaela Sîrbu, o apariție pe cât de tandră și feminină, pe atât de fermă, cu multe îndoieli asupra situației căreia trebuie să-i facă față, cu teama vizibilă de a le verifica, precum și de celălalt fiu al ei, Francis – Alexandru Chindriș prins și el într-un joc al furiei, a lui pe de-o parte și a situației aparent stranii, pe de altă parte, nevoit să jongleze cu sentimentele vechi pentru fratele lui, dar și cu cele mai noi pentru Tom.

În „Băiatul văduvă” situațiile sunt magistral construite, într-un registru care ține de relativitatea și fragilitatea sentimentelor și a ambiguității, pe fondul unei tristeți profunde, care vine tocmai din faptul că iubirea și certitudinea sunt relative.

Tom se trezește aruncat într-o lume pe care nu o cunoaște – o fermă izolată, un loc în care suferă atât un șoc cultural deoarece viața lui este diferită de ceea ce întâlnește acolo, cât și unul emoțional atunci când înțelege că existența sa și adevărata identitate a iubitului său au fost ascunse mamei acestuia de către fratele său. Băiatul are parte de o întâlnire violentă și senzuală a celor două lumi: una deloc cunoscută, plină de durere, iar cealaltă plină de sentimentul că durerea pe care o simte îi este furată. Astfel, în căutarea reperelor sale el este prins într-o poveste în care valorile sunt declinate în minciuni. Relațiile dintre ei iau amploare într-un fel unic: pe de-o parte sunt tulburătoare și neînțelese în prima fază, ca mai apoi, chiar sub semnul îndoielii și a tristeții, certitudinea își face apariția: iubirea este cea care vindecă și îi forțează pe toți să accepte adevărul.

Întâlnirea dintre cei doi, frate și iubit, este amprentată de stările sufletești ale acestora. Dacă în momentul venirii acestuia la fermă tensiunea dintre ei era la cote maxime, iar durerea și furia pe măsură, Tom reușește să le descompună, să rafineze straturile acestora și să le dozeze cu finețe până la finalul reprezentației, prin excelenta interpretare a lui Vlad Bârzanu.

O prezență tonică este Sara – Cosmina Stratan, iubita secretă, mai degrabă inventată a celui decedat. Apare alături de câinele Uber, cel care are un rol important în acceptarea morții băiatului: aceea a distrugerii adevărurilor false lăsate de acesta, conform caietelor sale din tinerețe pe are le descoperă împreună cu mama lui, atât de necesare pentru supraviețuirea sa: odată, în același ținut, un tânăr a distrus un alt tânăr pentru că iubea pe altul. Asemenea unei tragedii antice, drama aceasta îl ajunge din urmă pe Tom ani mai târziu, aflat într-o etapă critică a vieții, adolescența, când dictatura normalității își pune amprenta asupra celor marginalizați de societate.

Regizorul plasează acțiunea într-un decor minimalist, aproape inexistent, sugestiv care potențează derularea scenelor susținute de muzica live a lui Ovidiu Zimcea, respectă textul lui Bouchard și abordează, pe lângă tema timpului, a condiției umane, a vârstelor sau a iubirii, și pe cea a asumării homosexualității, sindromul Stockholm sau, pur și simplu, toxicitatea unor povești de iubire, de cuplu sau în sânul familiei, care reușesc să trezească empatia prin jocul impecabil actoricesc între tandrețe și violență.

Textul lui Michel Marc Bouchard a devenit cunoscut în urma adaptării cinematografice realizate de Xavier Dolan în 2013, cu el însuși în rolul lui Tom.

Info spectacol:

Concept și regie: Eugen Jebeleanu după „Tom à la ferme” de Michel Marc Bouchard

Distribuție: Vlad Bîrzanu, Mihaela Sîrbu, Alexandru Chindriș, Cosmina Stratan & câinele Uber

Sound design & music live performance: Ovidiu Zimcea

Traducerea: Diana Nechit & Eugen Jebeleanu

Foto: Mihaela Tulea

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.