UNITER anunță cea de-a 32-a ediție a Festivalului Național de Teatru (București, 5 – 13 noiembrie 2022)
https://www.ziarulmetropolis.ro/uniter-anunta-cea-de-a-32-a-editie-a-festivalului-national-de-teatru-bucuresti-5-13-noiembrie-2022/

Prezenta ediţie este curatoriată de Mihaela Michailov împreună cu Oana Cristea Grigorescu şi Călin Ciobotari. Spectacolele, evenimentele şi manifestările incluse în programul Festivalului vor fi subsumate temei FNT 2022 – Graniţe fragile. Istorii fluide.

Un articol de Petre Ivan|30 mai 2022

„Într-un timp al convulsiilor socio-politice, într-un timp în care apartenența la națiune și la valorile naționale se rescrie continuu din perspectiva turbulentelor istorii colective și individuale, FNT 2022 intenționează să exploreze plasări și de-plasări estetice, sociale, conceptuale, așa cum sunt ele reflectate de artele performative locale. Mai mult decât oricând, coliziunile sociale și spirituale ale prezentului confruntă artele performative cu noi atitudini, intervenții lucide, critice și empatice. Mai necesară decât «în vremuri de pace», întrebarea despre rostul artei într-o societate polarizată și epuizată de contradicții se cere formulată sonor și integrată în actul creației.”

Principiile după care cei trei critici de teatru structurează FNT 2022 sunt subsumate formulei Reflecții asupra prezentului – oglindiri performative.

„Cum se raportează artele performative contemporane la societate? Cum îi explorează traumele, vulnerabilitățile, eșecurile, neîmplinirile, rătăcirile? Cum îi vindecă rănile și cum o ajută să obțină o conștiință de sine? E arta performativă capabilă de o altfel de oglindire, una activă, transfigurantă, transformatoare, aptă să modifice conținutul și contururile a ceea-ce-este-oglindit? Poate să devină artistul un influencer în societatea / comunitatea în care se manifestă și despre care (ne) vorbește? Ce se întâmplă cu venerabilul concept de teatralitate în această peisagistică performativă în care granițele, frontierele, teritoriile strict delimitate încetează să mai fie repere stabile? În ce măsură arta pe care o practicăm poartă cu sine / în sine un sentiment de urgență, de fluiditate neliniștitoare, de neîncetată de-structurare și re-structurare a «nordului» și «sudului» formelor consacrate de teatralitate?

Configurațiile teatrale testate își părăsesc matca, topindu-se în amestecuri poliforme, stranii, însă tentante tocmai prin impredictibilitatea lor și prin ineditele probleme estetice pe care le ridică. Spectacolul contemporan, el însuși hibrid, adresându-se unui spectator cu o conștiință a receptării ea însăși hibridă, nu poate ignora actualele setări ale lumii noastre și ale felului nostru de a fi. Filosofiile după care ne ghidăm în această ediție a FNT ies din cadrele tradiționale ale unei așa-numite «selecții oficiale», înțeleasă multă vreme ca o etalare – nu lipsită de orgoliu – «a ceea ce are mai bun teatrul românesc în esența lui».

Opțiunile noastre sunt mai degrabă rezultatul unui survol asupra mediului teatral românesc, unul pe parcursul căruia am încercat să observăm răspunsurile date în ultimul an unor provocări precum: urgența și intensitatea unor atitudini, fragilitatea unor certitudini, interferența cu medii diferite și re-conturarea «teatralității», multidisciplinaritatea transpusă în câmp artistic, instabilitatea orizonturilor etice, înfruntarea performativă a crizelor de tot felul. Mai mult decât o selecție, intenționăm, așadar, o serie de decupaje menite a furniza diverse unghiuri de abordare artistică a ceea ce încă înțelegem, cu anumită precauție, prin termenul «realitate».

Dincolo de expunerea spectaculară, credem că rostul unui Festival Național este de a produce un context de reflecție și chestionare performativă, o mediere continuă între forme de teatralitate deja confirmate și cele experimentate prin laboratoare de creație, un spațiu al descentrărilor și revigorărilor estetice, precum și al unor dezbateri frontale pe teme acute ale prezentului. Menirea unui Festival Național nu este, deci, doar de a arăta, ci și de a afla cine suntem și, mai ales, ce putem deveni.”

Curatoare: Mihaela Michailov
Echipa curatorială: Oana Cristea Grigorescu, Călin Ciobotari

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.