Victor Ioan Frunză: „Se tot zice că sălile sunt pline. Nu este adevărat!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/victor-ioan-frunza-se-tot-zice-ca-salile-sunt-pline-nu-este-adevarat/

Victor Ioan Frunză a fost invitat în emisiunea Iulianei Ciugulea, „Conversaţii esenţiale“. Directorul de scenă a vorbit, tranşant, despre lipsa spectatorilor din săli şi a descris modul în care a fost distrusă cultura în România.

Un articol de Corina Vladov|22 mai 2013

Victor Ioan Frunză a fost invitat în emisiunea Iulianei Ciugulea, „Conversaţii esenţiale“. Directorul de scenă a vorbit, tranşant, despre lipsa spectatorilor din săli şi a descris modul în care a fost distrusă cultura în România.

Interviul integral va fi difuzat sâmbătă, 25 mai, de la ora 20.10, la Digi24. Iată câteva declaraţii făcute de Victor Ioan Frunză:

„Şi în ce mă priveşte, ca şi în cazul altor artişti, există o oprelişte economică, chiar dacă montez foarte mult. Doar că ne descurcăm nu înseamnă că facem şi performanţă. În curând însă, cred că nimeni nu se va mai descurca, pentru că s-a ajuns la o limită. Este o situaţie fără precedent.

Trebuie să ne gândim că peste vreo 200-300 de ani, când se va face istoria acestei mici părţi de Europă care este România, istoricii vor constata că după 1989 o hoardă de barbari a distrus cel mai important sistem de teatru care a existat: 72 de instituţii de teatru nu e puţin, cel mai important sistem de cămine de cultură, de case de cultură; s-au distrus bibliotecile, nu se mai editează cărţi decât prin eforturi uriaşe ale unor edituri particulare, fără nicio implicare din partea statului. Şi cu toate astea, nu am văzut foarte mulţi artişti protestând concret sau sistemic împotriva acestei stări de fapt. Criza este folosită ca un pretext.“

„Sigur că este o perioadă grea, dar eu sunt convins că dacă s-ar tăia vreo 500 de telefoane de pe la primării, sau vreo 500 de secretare din Parlament… înţelegeţi ce spun! Şi poate dacă n-am mai face festivalul usturoiului şi ne-am orienta către lucrurile importante pentru aceste comunităţi, poate s-ar schimba ceva.“

Victor Ioan Frunză

Iluzia belşugului

„Se tot zice că sălile sunt pline. Eu am avut curiozitatea să văd şi nu este adevărat. Când joci de trei ori pe lună un spectacol, cu sala plină, nu e relevant. Eu vorbesc de un sistem teatral care joacă de marţi până duminică, un sistem care are matinee şi care umple sălile. Şi nu săli de 100 de locuri. Eu aş vrea să văd săli de 400-1.000 de locuri umplute. Viziunea asta triumfalistă: nu se mai găsesc bilete – nu are acoperire în realitate.“

Shakespeare versus Sofocle

„Un artist care e preocupat tot timpul de coroniţe nu va mai avea o relaţie firească cu o comunitate căreia i se adresează, cu iubitorii de teatru. Eu nu cred în competiţia în artă. În artă nu se poate vorbi despre progres. Nu poţi spune că Shakespeare a fost mai bun decât Sofocle. Competitivi sunt sportivii. Competiţia de altfel e un lucru foarte bun, dar pe scenă, într-o piesă, într-o distribuţie este vorba despre altceva. Poate fi o competiţie cu publicul.“

„Cine poate spune că actorul X este mai bun decât actorul Y? Cine are dreptul ăsta? Cine are legitimitatea asta? Cum putem noi, creatorii, să aşteptăm verdictul criticului? Asta înseamnă limitarea libertăţii de expresie, înseamnă până la urmă o cenzură axiologică.“

INFO

Spectacolele lui Victor Ioan Frunză, „Tartuffe sau Impostorul“ şi „Îngeri în America“ pot fi văzute în stagiunea 2013-2014 la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Foto: Digi 24

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.