Festivalul Enescu – 10 recomandări din compozițiile contemporane
https://www.ziarulmetropolis.ro/Festivalul+Enescu+-+10+recomand%C4%83ri+din+compozi%C8%9Biile+contemporane

Aţi auzit despre cele două mari premiere ale Festivalului George Enescu 2017, seria Muzica Secolului XXI şi Forumul Internaţional al Compozitorilor, dar nu ştiţi cu ce să începeţi să savuraţi compoziţiile clasice contemporane?

Un articol de Cristina Enescu|9 Septembrie 2017

Mai jos găsiți câteva informații interesante despre 10 compozitori, români și străini, dintre cei ale căror lucrări vor fi interpretate în cadrul Muzicii Secolului XXI. Pe unii dintre aceștia îi veți putea și vedea și asculta în cadrul Forumului.

Valentin Gheorghiu este unul dintre cei mai prestigioși pianiști și compozitori români contemporani. Ca pianist, a debutat la 15 ani la Ateneul Român într-un concert de Beethoven, și a cântat apoi pe multe scene importante ale lumii, deseori împreună cu fratele său, violonistul Ștefan Gheorghiu. Spre compoziție l-a încurajat însuși George Enescu, despre care Valentin Gheorghiu își amintește: ”Când eram mic, maestrul Enescu a văzut câteva din încercările mele componistice și m-a auzit cântând la pian, pe baza asta cred că a considerat că merită să primesc o bursă. Pentru pian îți trebuie zilnic 4-5 ore, dar pentru compoziție 20 de ore, adică uiți să mănânci, stai noaptea să scrii ca să nu ieși din atmosfera respectivă.” A compus destul de puțin din cauza fulminantei sale cariere interpretative, așadar publicul va avea o ocazie extraordinară de a îi asculta una dintre compoziții, Concertul pentru pian și orchestră, în cadrul Festivalului George Enescu.

Magnus Lindberg este, indiscutabil, unul dintre cei mai celebri și apreciați compozitori contemporani. Composer-in-residence al New York Philharmonic între 2009-2012 și al London Philharmonic Orchestra începând din 2014, compozitorul finlandez este unul dintre cei mai cântați compozitori ai noii muzici orchestrale. Lucrările sale, în special cele pentru orchestră, au fost înregistrate de Deutsche Gramophon și Sony. Despre dinamica și complexa muzică creată de el, de-a lungul timpului, Sir Simon Rattle, celebrul dirijor al Filarmonicii din Berlin (din 2002) și următorul director muzical al London Symphony Orchestra (din 2017) spunea: ”acest om este dovada vie că orchestra nu a murit”.

Magnus Lindberg, ”Graffiti” (2009)

Diana Rotaru. În cadrul seriei Muzica Secolului XXI, prima lucrare a unui compozitor român contemporan îi va aparține tinerei compozitoare Diana Rotaru (”Red Hot” va fi interpretată chiar în premieră mondială). Fiică de compozitoare, pianistă de la 4 ani, tânăra compozitoare a semnat lucrări pentru un număr variabil de instrumente, de la solo (pian, saxofon, flaut, vioară, dar și mașină de scris și sunete electronice) la septete și orchestră, proiecte muzicale multimedia, muzică de film și două opere de cameră (dintre care una pentru copii). Pentru ea, una dintre definițiile muzicii este hypnagogia, visarea lucidă.

Rodion Șcedrin. Pianist și organist virtuoz, Șcedrin este unul dintre cei mai aclamați compozitori ruși de dinaintea și de după căderea URSS. Membru al Berlin Academy of Arts pentru cariera sa componistică, Șcedrin a compus numeroase lucrări pentru orchestră, concerte, muzică pentru voce și coruri acapella, lucrări de pian dar și opere, muzică de balet și un musical. A fost nominalizat la două premii Grammy (1997 și 2009). Muzica sa incorporează elemente de folclor și tradiție rusească și influențe din Prokofiev, precum și o mare versatilitate în jocul tonalităților. A fost căsătorit cu marea balerină și coregrafă Maia Plisețkaia până la decesul acesteia.

Rodion Șcedrin, ”Carmen Suite” (1967)

Horațiu Rădulescu. Din păcate decedat în 2008 la doar 66 de ani, a studiat compoziția în Germania și Franța (unde a și primit cetățenia) și a predat la Paris și în Statele Unite, lucrările sale (aproximativ 100) fiind cântate atât în Europa cât și în America. A fost unul dintre creatorii ”muzicii spectrale” (sau ”muzică plasmatică”, în cuvintele compozitorului), un important curent muzical postmodern. ”Vorbea adesea despre muzica sa ca despre un mare ritual. Muzica sa era recunoscută imediat, puternică și cu sonorități nemaiauzite” (Eric Tanguy, elev de compoziție al lui Horațiu Rădulescu).

Horațiu Rădulescu, ”Before the Universe Was Born” (1993)

Iain Bell este un compozitor britanic născut în 1980, autor de lucrări orchestrale, vocale și de operă, cu un parcurs impresionant: prima sa operă, ”A Harlot’s Progress”, a avut premiera la Theater an der Wien (Viena) în 2013 (având-o în rolul principal pe celebra soprană Diana Damrau) iar a doua sa operă, ”A Christmas Carol” după Dickens, comisionată de Houston Grand Opera, a avut premiera acolo îm 2014, fiind apoi nominalizată la categoria ”Premiere mondiale” din cadrul International Opera Awards. Publicul Festivalului George Enescu va avea ocazia să audieze un fragment din prima sa operă, scrisă în 2013.

Iain Bell, ”A Christmas Carol” (2013)

George Balint este autorul oratoriului ”Constantin Brâncoveanu, o jertfă românească”, precum și al unor lucrări pentru orchestră și ansambluri instrumentale. Pianist, dirijor, pedagog și artist liric, a compus și dramatizări muzicale după diferite opere literare sau poetice. În Festivalul George Enescu 2017, lui George Balint i se va interpreta în cadrul Muzicii Secolului XXI lucrarea ”Telos”, din 2016, în memoria maestrului Ștefan Niculescu. Despre muzică, compozitorul spune că ”trebuie ascultată doar cu inima. Abia atunci poți să îi atingi înțelesul”.

George Balint, ”Fluctuuații pe o linie de orizont” (2012)

Richard Carrick este un compozitor american de origine franceză. Muzica sa include diferite influențe tradiționale precum muzica coreeană Gugak, muzica marocană Gnawa, jazz, sau inspirații din lucrările lui Calvino și Wittgenstein. A predat compoziție la Columbia University, New York University și New York Phillharmonic. A locuit un an și a compus în Rwanda, inclusiv un nou aranjament al imnului național rwandez, în acest timp având și premiere ale unor lucrări ale sale la New York, Boston și Tel Aviv.

Richard Carrick, ”Harmonixity” (2012)

Ana-Maria Avram, compozitoare, pianistă, dirijoare și muzicoloagă, decedată din păcate anul acesta pe 1 august la doar 56 de ani. A creat peste 170 de lucrări simfonice și camerale, uneori folosind și ajutorul computerului, precum și o operă radiofonică pe texte de Cioran (lucrare comandată de Radio France). A fost inițiatoarea și organizatoarea mai multor festivaluri dedicate muzicii spectrale în România și în Occident. Lucrările ei au fost prezentate în primă audiție atât la București cât și la Londra, Paris, Viena, New York în interpretarea unor ansambluri celebre.

Ana-Maria Avram, ”Voices of the Desert” (2008)

Elmar Lampson, compozitor german și profesor de compoziție și teorie la Universitatea de Muzică și Dramă din Hamburg, a creat muzică de cameră, orchestrală, corală și de teatru, precum și o operă. În calitate de compozitor dar și de dirijor, a realizat turnee în toată Europa și în Rusia. Din 2004 este președintele Universității de Muzică și Teatru din Hamburg. Printre lucrările sale recente se numără și o compoziție pentru vibrafon solo.

Elmar Lampson, ” Concerto für Kammerorchester” (2009/2010)

20
/02
/18

Solartis Quartet va concerta pe 27 februarie, de la ora 18:00 la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi, în cadrul unui eveniment salonard special unde muzica va dezvălui povestea unei hărți din vremuri îndepărtate, cu o valoare istorică puțin cunoscută în spațiul public românesc. Solartis Quartet contribuie cu o notă muzicală distinctă la crearea unei atmosfere boem-istorice, în consonanță cu rațiunea și nuanțele evenimentului.

20
/02
/18

Vineri, 23 februrie, de la ora 19.00, Orchestra Națională Radio invită publicul la o călătorie simfonică în lumea celebrului hidalgo Don Quijote și a scutierului său, Sancho Panza, imaginată muzical de Richard Strauss, în poemul simfonic cu același nume. La pupitrul dirijoral se va afla dirijorul Cristian Oroșanu, un nume familiar publicului de la Sala Radio pentru colaborările sale frecvente cu orchestrele radio.

19
/02
/18

După 5 ediţii sold-out, Jazz în Church îşi anunţă cea de-a şasea ediţie care va avea loc între 19 şi 22 aprilie 2018, în binecunoscuta biserică Lutherană din Bucureşti, aducând împreună anul acesta artişti consacraţi din zece ţări de pe patru continente.

16
/02
/18

Miercuri, 21 februarie 2018, începând cu ora 19:00, Filarmonica ”George Enescu” ne adresează o invitație specială la Recitalul cameral ”Sogno....”, un eveniment liric excepțional găzduit de Ateneul Român. Serata muzicală aflată sub semnul unui vis liric plin de emoție și muzicalitate îi are ca invitați speciali pe baritonul Florin Estefan și pianistul Remus Manoleanu.

14
/02
/18

Vineri, 16 februarie, de la ora 19.00, Orchestra Națională Radio invită publicul într-o lume a sonorităților de basm, cu suita simfonică Șeherazada, de Rimski – Korsakov, lucrare programată în partea a II-a a concertului de la Sala Radio.

13
/02
/18

Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești va susține luni, 26 februarie, de la ora 19.00, pe scena sălii Majestic a Teatrului Odeon din București, o reprezentație a celei mai recente producții a secției Teatrului de Revistă Majestic: Zaraza, un spectacol de Răzvan Mazilu, scenariul Daniel Chirilă.

13
/02
/18

Spectacolul The Fly este o premieră pe scena românească prin îngemănarea inteligentă și minuțios explorată artistic a pianului și a pantomimei, într-un duo efervescent, plin de umor, fantezie și note de jazz. În urma acestui „art fusion” dintre muzicianul Marius Vernescu și actorul Alexandru Pribeagu rezultă un spectacol modern, unic la nivel de reprezentare în România.

09
/02
/18

Sărbătoarea dragostei la români – Dragobetele (24 februarie) – este marcată și în acest an printr-un eveniment folcloric de neratat la Sala Radio! Devenit o tradiție a stagiunii Orchestrei de Muzică Populară Radio, dirijată de Adrian Grigoraş, concertul, prezentat sub titlul Dragobetele sărută fetele, se va desfăşura duminică, 11 februarie, ora 17.00, la Sala Radio. […]

06
/02
/18

Trupele care cântă jazz se pot înscrie de astăzi, 6 februarie, la a patra ediție a Concursului Internațional Jazz in the Park, competiție dotată cu premii totale de 5.000 de euro în bani și servicii, plus șansa de a cânta la alte evenimente și festivaluri din România și din străinătate.

31
/01
/18

Vineri, 2 februarie 2018, de la ora 19.00, la Sala Radio, Orchestra Națională Radio propune un repertoriu rar întâlnit pe scenele noastre de concert, sub bagheta dirijorului Julien Salemkour. Seara va debuta cu Noapte transfigurată, op. 4, de A. Schönberg, o lucrare considerată la granița între armonia wagneriană și structurile muzicale brahmsiene.

24
/01
/18

Vineri, 26 ianuarie, de la ora 19.00, Corul Academic Radio și Orchestra Națională Radio propun o seară corală și de operă la Sala Radio, cu momente corale și fragmente din opere de Richard Wagner și Giuseppe Verdi.

22
/01
/18

Dirijorul francez Olivier Robe revine la Sala Radio, la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio miercuri, 24 ianuarie, de la ora 19.00, într-un concert care îiva avea ca protagoniști pe Cristian Niculescu și Zsuzsa Bálint. Prima lucrare pe afișul serii va fi Două Intermezzi, op. 12, de George Enescu, urmată de două concerte de J. S. Bach: Concertul nr. 1 în do minor pentru două piane şi orchestră, și Concertul nr. 3 în do minor pentru două piane şi orchestră. Programul se va încheia cu Simfonia nr. 5 în si bemol major, de Fr. Schubert.

Page 20 of 131« First...10...1819202122...304050...Last »