A fost odată „Povestea iubirii”
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-fost-odata-povestea-iubirii/

A apărut în cinematografele din România ,,Povestea iubirii”, un film în care iubirea şi scrisul salvează vieţi, un bătrân evreu încă le poartă pică nemţilor, iar un băieţel se crede Mesia.

Un articol de Diana Trăncuță|23 Iunie 2017

A fost odată un băiat, iar el se numea Radu Mihăileanu. Tatăl lui, evreu, a evadat dintr-un lagăr de concentrare nazist, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Radu Mihăileanu a evadat din România, a fugit în Israel, apoi în Franța, și bine că a avut curaj. A făcut filme, a avut succese, a luat premii. Anul ăsta, la TIFF, și-a lansat primul lungmetraj în limba engleză.

A fost odată o carte, scrisă de Nicole Krauss, o scriitoare născută în inima Americii, chiar în Brooklyn. Cartea a apărut și la noi, în 2007, la Humanitas, în traducerea Antoanetei Ralian, cu titlul „Istoria iubirii”, și a fost reeditată acum, în 2017.

A fost odată un băiat, îl chema Derek Jacobi. S-a născut în Anglia și-a început să joace teatru când avea șase ani. Nu s-a mai oprit de-atunci. Ba a jucat, joacă, și în filme, a văzut Clujul și TIFF-ul.

A fost odată o fată, Sophie Nélisse, ea nu s-a născut nici în România, nici în America și nici în Anglia, ea s-a născut în Canada, în anul 2000. A crescut, ca actriță, odată cu rolul principal din „The Book Thief”.

Ce au în comun băiatul și cartea și fata și celălalt băiat? Toți sunt legați de un film care rulează acum în cinematografele din România, un film despre o poveste care, ca toate poveștile, începe cu ,,a fost odată”. Filmul se numește ,,Povestea iubirii”, e făcut după cartea lui Krauss, e regizat de Radu Mihăileanu și joacă în el Sophie Nélisse, în rolul unei adolescente (Alma Singer) din New-York-ul modern, care vorbește despre Cehov, visează să salveze lumea prin știință și nu poate iubi cât timp există războaie pe pământ. Tot în filmul ăsta joacă și Derek Jakobi, el e Léo Gurski, un bătrân cu umor cinic, cel mai fin dintre umoruri, un evreu care a supraviețuit și iubirii, și istoriei.

Întâlnirea acestor oameni în scop cinematografic are, poate, ceva de-a face cu destinul. E, în fond, o întâlnire multiculturală și așa e și filmul – cu evrei, cu americani, cu ruși, cu nemți, cu indieni, cu chinezi care trăiesc în același spațiu, bine-mersi, nu omoară nimeni pe nimeni și, de aceea, „Povestea iubirii” nu e numai despre iubirea dintre un el și-o ea, ci și despre iubirea de viață, ceea ce, în contextul global de astăzi, dă speranță, câtă dă.

Înainte să fie multiculturalitatea, totuși, a fost 1 septembrie 1939, și pe marele ecran apare Polonia invadată, apare războiul care pune capăt visurilor acestor trei tineri, Léo, Bruno, Zvi (sau, cel puțin, ale primilor doi, căci ultimul e un biet nemernic care va păcăli viața și pe el însuși) și ale acestei fete, Alma Mereminski, cea mai iubită femeie din lume. Iubită de Léo, se-nțelege, cu promisiuni de veșnicie și de nemurire, căci Léo scrie un roman despre iubirea lor, iar în jurul acestui roman se vor lega și dezlega alte iubiri, alte prietenii, se vor naște tot felul de revelații și de doruri. Pe lângă faptul că e un film întortocheat din punct de vedere al poveștii, mai e și sucit cronologic, cu alternanțe trecut-prezent în fiecare cadru. Dar nu, nu te ia durerea de cap sau ceva, că ești ocupat să râzi, să râzi de Léo, cu el, când prestează un dans din țara lui, când încearcă să obțină un preț mai bun de la un vânzător indian de costume mizând pe ,,înfrățirea” dintre ei, „evrei și țigani”, cum spune el cu inocență. Mai e și relația lui cu Bruno, tot o comedie și ea, doi vechi prieteni care își alungă unul altuia singurătatea în timp ce se ceartă ca doi copii de școală primară.

Cartea vieții lui Léo traversează timpuri și continente, și își găsește cumva drumul de la un om la altul. Este motivul pentru care adolescenta Alma Singer poartă numele Almei Mereminski, ceea ce, pentru ea, e o onoare și o catastrofă în același timp. Alma Singer se uită în urmă la povestea de dragoste a părinților săi, încheiată odată cu moartea tatălui ei, și nu mai crede în iubire, nu cât timp lumea are probleme mai grave, oricum. În timp ce dilemele ei existențiale își află un răspuns în încercarea de a-și descoperi identitatea prin ajutorarea aproapelui, fratele său mai mic, Bird, are propria cale de a se confrunta cu viața. Credința lui că e unul dintre cei 36 de sfinți din Biblia ebraică, aleși pentru a fi Mesia, pare, evident, un nonsens copilăresc – strânge bani pentru a pleca la Ierusalim, își construiește propria arcă –, dar reprezintă, de fapt, tragedia pierderii tatălui, iar retorica băiatului despre ororile lumii e sfâșietoare, așa cum e, în general, suferința unui copil.

Ca în toate poveștile, ca în toate iubirile, există și dramă în „Povestea iubirii”, Hitler îi răpește lui Léo șansa la fericire, Alma Singer nu-și dă voie să simtă, Bird descoperă cu durere că nu poate salva omenirea, dar există și bucurie, semn că viața merită trăită, în ciuda a tot. E un film uman, asta e cel mai important.

Înainte să fie multiculturalitatea, totuși, a fost 1 septembrie 1939, și pe marele ecran apare Polonia invadată, apare războiul care pune capăt visurilor acestor trei tineri, Léo, Bruno, Zvi (sau, cel puțin, ale primilor doi, căci ultimul e un biet nemernic care va păcăli viața și pe el însuși) și ale acestei fete, Alma Mereminski, cea mai iubită femeie din lume.

12
/12
/18

20 scurtmetraje din toată lumea și 10 scurtmetraje românești concurează anul acesta pentru trofeele NexT. Selecția filmelor pentru Competiția Internațională și Competiția Națională a fost realizată și în acest an de către Oana Ghera și Massimiliano Nardulli. Selecționerii au ales voci noi care onorează încă o dată misiunea festivalului la această ultimă ediție, aceea de a descoperi și aduce în prim-plan atât filmele scurte cu adevărat inovatoare, cât și pe cei care le creează.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

11
/12
/18

Ziua Internaţională a Tangoului, sărbătorită în 11 decembrie începând din anul 1977, a fost proclamată în onoarea a două figuri legendare ale muzicii argentiniene: Carlos Gardel, Regele Tangoului şi Julio De Caro, ambii născuţi într-o zi de 11 decembrie/ În 1935 Carlos Gardel compunea „Por una cabeza”, unul dintre cele mai cunoscute tangouri din istoria muzicii. 

10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Filmul „Vice” al lui Adam McKay, o dramă despre fostul vicepreşedinte Dick Cheney, cu Christian Bale, Sam Rockwell, Steve Carell şi Amy Adams în distribuţie, a primit cele mai multe nominalizări la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur. La categoria miniserial sau film de televiziune cele mai multe nominalizări, în număr de 4, le-a primit „The Assassination of Gianni Versace”.

06
/12
/18

În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună.

05
/12
/18

"Amintirile nu aparţin numai trecutului. Ele ne determină viitorul." - Jeff Bridges. Câștigător al unui Oscar în 2010, pentru prestația din “Crazy Heart”, actorul american Jeff Bridges a împlinit, ieri, 69 de ani. 

05
/12
/18

În premieră la Digi Life (6 decembrie, ora 21:00), „Martorul 248”, un documentar despre dreptul la educație - În România, abandonul școlar este îngrijorător, iar în lipsa experiențelor de învățare adecvate, copiii din zonele sărace  rămân captivi în mediul familial marcat de privațiuni, ostil dezvoltării lor. Copiii din zonele cele mai sărace încep școala fără noțiuni de bază, cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile.

05
/12
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov, care studiază în Franţa, scrie despre cinema-ul unuia din cei mai interesanţi regizori francezi ai momentului, Mikhaël Hers, prea puţin cunoscut în România.

Page 1 of 22412345...102030...Last »