A iubi în „Tărâmul binecuvântat”
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-iubi-in-taramul-binecuvantat/

Intră din 17 noiembrie în cinematografe „Tărâmul binecuvântat” / „God’s Own Country”, un film cu 11 nominalizări la British Independent Film Awards, cele mai importante premii din industria independentă de film din Marea Britanie. Regizat de Francis Lee, filmul este considerat de publicul şi de presa internaţională unul dintre succesele cinematografice ale lui 2017.

Un articol de Diana Trăncuţă|15 noiembrie 2017

Tărâmul binecuvântat” e un film curajos, și nu neapărat prin subiect în sine, ci mai ales prin încăpățânarea lui de a emoționa prin gesturile personajelor, prin comunicarea lor afectivă, prin peisaje. Bineînțeles că tot la curaj se adaugă și conținutul vizual explicit, de la scenele dintre cele două personaje până la cele legate de viața și moartea oilor.

Povestea se derulează simplu și este spusă, de fapt, mai mult prin imagini și mai puțin prin replicile personajelor. La o fermă din Yorkshire, Johnny Saxby (Josh O’Connor) e victima singurătății. Un personaj mai degrabă ursuz și apatic, acesta muncește ziua și bea noaptea, iar pe amândouă le face până la epuizare. În timp ce munca e o obligație morală față de tatăl său (Ian Hart), care e bătrân și bolnav și nu mai poate duce greul zilei, și față de bunica lui (Gemma Jones), alcoolul este felul lui Johnny de a îndura viața. Permanent anesteziat, copleșit de incapacitatea de a împlini așteptările tatălui său și de lipsa de sens pe care o găsește în acest colț uitat de lume, Saxby mai poartă pe umeri, deși nu o știe neapărat, și povara de a nu ști să iubească. Relațiile lui sunt exclusiv fizice, trecătoare, întâmplătoare.

Toate credințele lui Johnny sunt demontate când la fermă ajunge Gheorghe (al cărui rol îl joacă actorul român Alec Secăreanu), un muncitor venit din România. E sezonul mieilor, e mai mult de lucru ca de obicei, iar Gheorghe vine să ajute. Firea lui temperată contrastează puternic cu personalitatea brutală a lui Saxby, dar evident, ca mai mereu într-o iubire, acceptarea contrastelor înseamnă completare. E greu de spus, totuși, ce învață Gheorghe de la Johnny – poate să se redescopere într-un nou loc, departe de țara natală, o țară moartă, așa cum o numește, pe care nici cele mai frumoase primăveri n-o mai pot salva. Însă schimbarea esențială, și în jurul căreia se concentrează ideea filmului, are loc în viața lui Johnny. Aceeași blândețe pe care Gheorghe o pune în grija față de oi și de miei se reflectă și în răbdarea față de inerția emoțională a lui Johnny. Iar acesta din urmă învață de la Gheorghe să se lase vulnerabil, să simtă, să iubească și să se lase iubit, dar și să vadă, în cele din urmă, frumusețea nesfârșită din jurul lui.

După proiecția în avanpremieră, găzduită pe 7 noiembrie de Cinema Elvire Popesco, actorul Alec Secăreanu a răspuns întrebărilor venite din partea publicului prezent în sală. Iată ce spunea:

Despre rol: ,,A fost o onoare pentru mine să joc acest personaj, să fac parte din acest proiect. A fost un privilegiu []. Îmi place să descopăr personaje, îmi place să spun povești, am citit o poveste frumoasă și am vrut neapărat să fac parte din proiectul ăsta.”

Despre film: ,,Nu mă așteptam să fie vreodată văzut în România. La un moment dat, Francis m-a întrebat dacă o să fie difuzat și i-am zis «Nu, categoric nu».

Despre scena (reală) în care personajul lui ajută o oaie să dea viață unui miel: ,,A fost foarte delicat pentru mine. [] E o responsabilitate destul de mare. Ai două vieți în mâna ta, realmente, și trebuie să ai grijă. Am filmat scena, am făcut-o foarte pragmatic și cerebral [] și în secunda doi mi-am dat seama, de fapt, câtă încărcătură aveam în mine și cât de emoționat eram.”

Toate credințele lui Johnny sunt demontate când la fermă ajunge Gheorghe (al cărui rol îl joacă actorul român Alec Secăreanu), un muncitor venit din România. E sezonul mieilor, e mai mult de lucru ca de obicei, iar Gheorghe vine să ajute.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.